Ga naar inhoud

NTFS in RH8.0?


anoniem

Aanbevolen berichten

RH 8.0 heeft volgens mij standaard ntfs-ondersteuning. Kun je uitproberen met commando: mount -t ntfs /dev/windowspartitie /mnt/windows (waarbij 'windowspartitie de juiste dev is waar windows opstaat -bijv. /dev/hda1, en /mnt/windows een bestaande map) als mount ntfs niet herkend, dan heb je geen ntfs-kernelmodule geladen. Kun je nagaan via lsmod | grep ntfs Als dit niks vind, dan kun je kijken of je hem handmatig kunt laden: modprobe ntfs vind modprobe ook niks, dan moet je de kernelmodule even compileren. Hiervoor hoef je geen compleet nieuwe kernel te compileren, alleen de configuratie van de kernelsource die is meegeleverd op je RH-cd te doorlopen en ntfs-ondersteuning als module aan te vinken. Daarna voer je de juiste commando's uit voor het compileren van de modules (make modules, en volgens mij make modules install oid.) Max
Link naar reactie
[quote:ac5f71e6cb]vind modprobe ook niks, dan moet je de kernelmodule even compileren. Hiervoor hoef je geen compleet nieuwe kernel te compileren, alleen de configuratie van de kernelsource die is meegeleverd op je RH-cd te doorlopen en ntfs-ondersteuning als module aan te vinken. Daarna voer je de juiste commando's uit voor het compileren van de modules (make modules, en volgens mij make modules install oid.)[/quote:ac5f71e6cb]Het is mij al eens opgevallen dat er nogal snel wordt geroepen dat je voor het installeren van een kernelmodule de hele kernel moet compileren. Enfin, deze methode om een enkele module te compileren ken ik niet en wordt voor mij wat kort beschreven. Dus een eerste vraag; Hoe "doorloop" je de kernelsource en "vink" je de ntfs-ondersteuning aan?
Link naar reactie
[quote:ae62a8674f="PeBo"][quote:ae62a8674f]vind modprobe ook niks, dan moet je de kernelmodule even compileren. Hiervoor hoef je geen compleet nieuwe kernel te compileren, alleen de configuratie van de kernelsource die is meegeleverd op je RH-cd te doorlopen en ntfs-ondersteuning als module aan te vinken. Daarna voer je de juiste commando's uit voor het compileren van de modules (make modules, en volgens mij make modules install oid.)[/quote:ae62a8674f]Het is mij al eens opgevallen dat er nogal snel wordt geroepen dat je voor het installeren van een kernelmodule de hele kernel moet compileren. Enfin, deze methode om een enkele module te compileren ken ik niet en wordt voor mij wat kort beschreven. Dus een eerste vraag; Hoe "doorloop" je de kernelsource en "vink" je de ntfs-ondersteuning aan?[/quote:ae62a8674f] dacht dat je toch echt eerst make moest doen .... maar ja. Als het met enkel make modules kan :D waarmee je moet beginnen om dit te doen is simpel als root inkloppen: [code:1:ae62a8674f] cd /usr/src/linux make menuconfig (of als je in X bezig bent,-- " make xconfig) [/code:1:ae62a8674f] zoek het onderdeel over filesystems en vink ntfs (expirimental) als module aan kijk anders eerst ff bij de kernel howtoo http://nl.linux.org/doc/HOWTO/Kernel-HOWTO-NL.html
Link naar reactie
[quote:d0fb530bf3="wstolk"] dacht dat je toch echt eerst make moest doen .... maar ja. Als het met enkel make modules kan :D [/quote:d0fb530bf3] Als je een kernel compileert, dan compileer je eerst de kernel zelf, vervolgens maak je de zimage aan, en daarna doe je de modules via de commando's make modules make modules_install maw het compileren van de modules gebeurt apart van de kernel. Als je dus al een kernel gecompileert hebt, dan hoef je alleen nog maar de module aan te maken, en via bovenstaande commando's de module compileren. [quote:d0fb530bf3] waarmee je moet beginnen om dit te doen is simpel als root inkloppen: [code:1:d0fb530bf3] cd /usr/src/linux make menuconfig (of als je in X bezig bent,-- " make xconfig) [/code:1:d0fb530bf3] zoek het onderdeel over filesystems en vink ntfs (expirimental) als module aan [/quote:d0fb530bf3] Precies, en na deze handeling sla je de configuratie op en doe je make modules make modules_install En klaar ben je. Een mooie uitleg over het hele installatieproces vind je op deze site: http://www.loostad.com/linux/compile_kernel/compile_kernel.html Let op, dit werkt uiteraard alleen als je de kernelbron gebruikt van de kernel die is geïnstalleerd. Als je een nieuwe kernelbron download, dan moet je die van de grond af opnieuw opbouwen.. Max
Link naar reactie
[quote:a6c558e556="wstolk"][quote:a6c558e556="MVE"]Of download webmin (www.webmin.com) ga naar filesystems en mount via de interface een NTFS partitie..easy as hell! M.[/quote:a6c558e556] MOET het altijd nog door je kernel ondersteund worden :D[/quote:a6c558e556] Ik geloof dat het out-of-the-box wel goed zit in RH 8.0 M.
Link naar reactie
  • 4 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...