anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Hoi, Ik heb onder Windows 98 mijn breedbandinternetverbinding gedeeld met mijn tweede pc. Nu heb ik sinds kort ook Mandrake 9.0 geïnstalleerd, en wil ook hiermee voor server spelen (hoef ik tenminste niet in Windows). Wie kan mij op weg helpen? In Windows gebruik het proggie Sygate, en die werkt perfect. Vast bedankt, John. :oops: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Meest gebruikte webserver voor Linux is Apache, kijk even op www.apache.org Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Ik denk dat ie een router bedoeld :wink: Imho is het in Mandrake 9.0 nog makkelijker geregeld om je internet te delen dan sygate.. Als je een internet router wilt is IPCop erg makkelijk...maar als multifunctionele server is SME server van E-smith ook erg lekker. De gewone linux distro's zijn allemaal ook erg goed als router..met iptables en ipchains kan je super schine firewalls maken. Maar puur voor internet delen moet er in Mandrake een optie zijn om je internet te delen..zo een klik en go functie tijdens de setup.. M. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Hee, bedankt voor de reacties. M, het is idd puur voor het delen van internet en verder niets. Nu had ik bij de installatie van Mannie wel vraagstukken gezien omtrent server en cliënt-pc, maar toen had ik dit (nog) niet in gedachten. Zit ik dus nu vast aan een nieuwe installatie of kan het ook achteraf? Verzoek aan iedereen die reageren wil: Ik zou erg geholpen zijn indien de oplossing komt in de vorm van een stappenplan. Ik weet nog niet zo veel van Linux om te kunnen denken: "dat doe ik dan ff". Grtz, John. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Alleen internet delen? www.freesco.org stap1: neem een oude pc... 486 16 Mb ram, geen harddisk, 2 netwerkkaarten stap2: download freesco voor op 1 flop stap3: lees docs over freesco stap4: installeer freesco stap5: test/troubleshoot/wijzig/enz stap6: ga terug naat stap 5 of 3 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 start netconf op..daar staat ergens een optie voor internet delen...dat is alles... mogelijkerwijs zal hij nog naar 1 van je mandrake cd's vragen.. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Kay, ik flip helemaal van die avatar van jouw :p ;). Vond de vorige toch beter;). Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 [quote:b816d188be="danieldk"]Kay, ik flip helemaal van die avatar van jouw :p ;). Vond de vorige toch beter;).[/quote:b816d188be] hehe NACHOS NACHOS ;) Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 Hoi, waar en hoe start je netconf op . . . .? Heb ook al de freesco gedownd, en de Nederlandse pagina bij de favo's gedaan. Wordt dus lezen, lezen en lezen. Maar ik wou in eerste instantie gewoon deze pc gebruiken zoals onder Windows. Grtz. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 26 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 26 oktober 2002 hij zit ergens in je panel --> configuration --> network configuration Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2002 Puur als router zou ik voor de beginner anders : -Ipcop (www.ipcop.org) -Mandrake Single Network Firewall (www.mandrake.com) -Lintegrate (www.lintegrate.nl) Deze pakketen kunnen alles praten en doen voor een standaard firewall. Webinterface config of via een notepad achtig progje (Lintegrate: floppie router) Maar Mandrake should do the trick also..erg easy om te configureren vond ik..maar geil toch meer op Suse 8.1 met al zijn features en drivers ;-) M. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 27 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 27 oktober 2002 Ik heb nog wel een programmatje voor je voor windows, daar kun je de instellingen voor je router maken en dan maakt dat programma een diskette aan met een hele lichte versie van Linux (bevat alleen het nodige om een Router te draaien) en die diskette stop je in je oude pc ... je laat hem booten van af de diskette en voila je hebt een LINUX router! Je hebt ook geen monitor muis etc.. nodig. Wil je dit progje hebben mail dan even of laat het even weten in dit forum of met een PB etc..... _________________ Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2002 valt me op dat veel postings gaan over een stand-alone router, terwijl de poster wil weten hoe hij in mandrake de route kan maken ;) Max Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2002 [quote:f1086ff974="maximilaan"]valt me op dat veel postings gaan over een stand-alone router, terwijl de poster wil weten hoe hij in mandrake de route kan maken ;) Max[/quote:f1086ff974] da's ook veel moeilijker uit te leggen ;) /me weet ook alleen 'the hard way' ;) dat is: recompile kernel met firewalling enabled download iptables2 installeer iptables2 leer een paar iptables firewall howto's uit het hoofd schrijf je eigen ruleset gaan met die banaan ;) (ow... nu vergat ik dus dat je ook je netwerk nog moet configureren :D ) @je: zie hier: http://people.unix-fu.org/andreasson/iptables-tutorial/iptables-tutorial.html en hier: http://www.tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/index.html Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2002 [quote:e038203ac4="Freaker"]Ik heb nog wel een programmatje voor je voor windows, daar kun je de instellingen voor je router maken en dan maakt dat programma een diskette aan met een hele lichte versie van Linux (bevat alleen het nodige om een Router te draaien) en die diskette stop je in je oude pc ... je laat hem booten van af de diskette en voila je hebt een LINUX router! Je hebt ook geen monitor muis etc.. nodig. Wil je dit progje hebben mail dan even of laat het even weten in dit forum of met een PB etc..... _________________[/quote:e038203ac4] Ik ben wel geinteresseerd..doet de router ook aan een pptpd ? Zodat adsl werkt? Hoe groot is het progje? M. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2002 groote: +/- 4.5mb plaats: [url]http://www.resourcespage.net/router.zip[/url] Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 28 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 28 oktober 2002 Zeer veel thanx! :-) Ik ga het meteen eens even uitproberen..zo kwam ik ook ooit op een site die voor jouw met pull down menuutjes je ideal flop maakte (gebruik toch liever Lintegrate) Ik zal eens kijken wat deze kan. M. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 29 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 29 oktober 2002 [quote:843648d247="Mithrandir"]dat is: recompile kernel met firewalling enabled download iptables2 installeer iptables2 zie hier: http://people.unix-fu.org/andreasson/iptables-tutorial/iptables-tutorial.html en hier: http://www.tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/index.html[/quote:843648d247] Mandrake heeft standaard iptables enabled en reeds geinstalleerd. de rulessets moet je zelf inderdaad maken, maar netconf genereerd er een aantal voor je, als je internet deelt Er wordt dan een script in /etc/rc.d/ gezet. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen