Ga naar inhoud

[panic]kopieerbeveiliging audio-cd's funest voor linuxkernel

anoniem

Aanbevolen berichten

Sony is zelf fout bezig aangezien ze rechten van je beperken met die beveiliging: 1. het afspelen van de muziek op je computer 2. het omrippen van de muziek naar .ogg bijvoorbeeld 3. het kopïeren van de CD zolang je dit alles zelf doet en het zelf gebruikt is het volledig legaal, ook al is die CD niet van jou. Muziek downloaden is overigens ook legaal, als het voor jezelf bestemt is tenminste. De mensen die de muziek aanbieden zijn wel illegaal bezig. Lijkt dus een beetje op de NL drugswet: grijs als de pest. Ik koop overigens altijd mijn CD's, maar rip ze wel om naar .ogg zodat je leuke playlists kunt maken en niet telkens met die CD's hoeft te klooien.
Link naar reactie
Ik heb laatsten de CD van Avril Lavigne gekocht. en onder windhoos moet ik een speciale player installeren (heeft wel wat van winamp de interface dan) en onder linux heb ik kan ie em wel gewoon afspelen maar hoor erg veel ruis en dat heb ik niet met oudere cd's of dat ik deze cd onder windhoos afspeel. een maat van mij bekeek het cd hoesje en daar staat in het kuntstof Compact Disc en dat is volgens hem tegen de regels ? (weet niet of het waar is) plus ergens in de tekst staat het heel erg klein over hoe je de cd mag gebruiken. en daarvan heb ik weer van gehoord dat dit er duidelijk op moet staan.
Link naar reactie
[quote:a0d5077109="RobertV"][i:a0d5077109]"Maar vind je niet dat die platenmaatschappijen wel een beetje gelijk hebben? Iedereen kopieert hun spullen waardoor ze inkomen kwijtraken. Dat ze nu er wat tegen doen met die kopieerbeveiliging, dat hebben jullie toch helemaal aan jezelf te danken?"[/i:a0d5077109] - aldus een klasgenoot.[/quote:a0d5077109] Enerzijds heeft hij gelijk, maar het is wel erg kortzichtig gedacht. Stel je voor dat je systeembeheerder bent, en je gebruikers kunnen het hele systeem platgooien dmv een corrupte cd-rom in de drive. Da's toch best vervelend ;) Beter is dat het systeem gewoon de actie weigert als deze als illegaal kan worden beschouwd.. Max
Link naar reactie
[quote:907a37f2a0="RobertV"][i:907a37f2a0]"Maar vind je niet dat die platenmaatschappijen wel een beetje gelijk hebben? Iedereen kopieert hun spullen waardoor ze inkomen kwijtraken. Dat ze nu er wat tegen doen met die kopieerbeveiliging, dat hebben jullie toch helemaal aan jezelf te danken?"[/i:907a37f2a0] - aldus een klasgenoot.[/quote:907a37f2a0] Ik geef hem groot gelijk, maar niet op deze manier, omdat je zo ook het rippen naar .ogg en het spelen in je computer verhinderd terwijl je gewoon voor de CD gedokt heb.
Link naar reactie
Nou, de grap is nu dat je beter kunt kopieren dan kopen. Als je een gekopieerde cd hebt, dan kun je hem gewoon gebruiken zoals je dat wilt, terwijl als je er flink wat geld voor op tafel legt, de producent van de cd je beperkingen oplegt die verder reiken dan het auteursrecht of de plaatselijke wetgeving. Maar om terug te komen op het onderwerp, het gaat er niet om dat Sony er in slaagt om Linux te crashen door een in hun ogen illegale handeling met de cd, maar om het feit dat je zonder meer een Linux-pc kunt laten vastlopen dmv een geprepareerde cd!! Max
Link naar reactie
Klopt, die kun je terugbrengen naar de winkel om de cd-rom te laten openbreken. Maar dat is geen excuus te accepteren dat de stabiliteit/veiligheid van linux zo eenvoudig onderuit gehaald kan worden. Dat is het zelfde als straks accepteren dat er Linux-virussen zijn, en er niks aan doen, simpelweg omdat het bij Windows ook wemelt van de virussen.. Max
Link naar reactie
stop zo'n ding dan een keer in de cd tray van een mainframe waar een dikke database van een belangrijk nederlands bedrijf op staat.. zeg dat je als linux admin ff cd wou luisteren maar op die manier de hele toko platging... staat niet op de hoes van de cd dat dit kan..... schadevergoedinkje van sony vragen?? in america had dit gemakkelijk gekunt... had je nog gewonnen ook.
Link naar reactie
[quote:9431992c26="KayJay"]stop zo'n ding dan een keer in de cd tray van een mainframe waar een dikke database van een belangrijk nederlands bedrijf op staat.. zeg dat je als linux admin ff cd wou luisteren maar op die manier de hele toko platging... staat niet op de hoes van de cd dat dit kan..... schadevergoedinkje van sony vragen?? in america had dit gemakkelijk gekunt... had je nog gewonnen ook.[/quote:9431992c26] goed idee :D
Link naar reactie
Dan vraag ik mij af : -audio player luisteren op een mainframe? krijg je daar wel enige credit voor? -staat er op de cd-rom speler dat ie ook voor audio bestemd is? Ik denk niet dat je veel stuen zal krijgen bij Justitie.. :wink: Als windows NT 4 weer eens crashed door een of andere fout van windows..kan je daar dan ook Microsoft mee aanpakken? Was het leven maar zo makkelijk :D M.
Link naar reactie
[quote:b89cd66621="MVE"]Dan vraag ik mij af : -audio player luisteren op een mainframe? krijg je daar wel enige credit voor? -staat er op de cd-rom speler dat ie ook voor audio bestemd is? Ik denk niet dat je veel stuen zal krijgen bij Justitie.. :wink: Als windows NT 4 weer eens crashed door een of andere fout van windows..kan je daar dan ook Microsoft mee aanpakken? Was het leven maar zo makkelijk :D M.[/quote:b89cd66621] Een CDrom speler is een Compact Disk speler en een Audio Cd is een Compact Diks en dus moet het kunnen en is Sony bezig mijn vrijheden te beperken en mijn computer te vernielen.
Link naar reactie
Deze draad gaat meer om het illegale kopieren dan om de kernel die vastloopt! :-? Maar de grote vraag is, wat laat hem dan vastlopen? Wat gebeurd er en wat is er aan te doen? Is er iets uit te halen? Ik ben maar een leek, maar ik heb toch wel ondertussen geleerd dat de linux kernel modulair is opgebouwd. Dus welk deel geeft het probleem?
Link naar reactie
Wat laat hem vastlopen? de poging om het datagedeelte te kopieren naar de harde schijf. Welk deel van de kernel wordt hierdoor geraakt? het deel dat de IDE voor de cd-romspeler aanstuurt. Geen onderdeel dus wat je zo 1,2,3 kunt verwijderen. Wat betreft de aansprakelijkheid van Sony, op de cd-hoes staat duidelijk dat de cd niet in een computer kan worden afgespeeld, dus Sony wast haar handen in onschuld.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...