anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Ik had aanvankelijk een PC met Windows ME en Mandrake 8.0. Sinds enige tijd is dat Windows XP met Mandrake 8.0 geworden. Tot zover geen enkel probleem. Gisteren, echter, wilde ik de bootmanager aanpassen. Ik dus naar Linux en proberen om Windows automatisch op te laten starten in plaats van Linux. Wat ik precies fout heb gedaan weet ik niet maar Linux start nog prima op MAAR als ik Windows opstart zie ik (dit is geen geintje) alleen maar nulletjes eentjes over het scherm lopen. Alleen maar nulletjes en eentjes! Nu is het zo dat ik nogal gehecht ben aan de informatie die momenteel in Windows staat.... Is er wellicht iemand die mij kan vertellen dat Windows geenzins verloren is en dat ik gewoon een piepklein instellinkje aan moet passen? Ik hoop het heeeeeel erg met heel mijn hart. In vriendelijke afwachting, John Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Volgens mij is je LILO kapot..installeer webmin en ga naar "hardware"en daar vind je het kopje "LILO" Als je daar nou eens rustig mee gaat stoeien en je windows partitie opgeeft en dan op apply settings drukt..en dan eens reboot..kijk dan eens of het lukt.. M. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Misschien betere oplossing: boot met je XP-cdrom en herstel het mbr. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 [quote:671db9a351="MVE"]Volgens mij is je LILO kapot..installeer webmin en ga naar "hardware"en daar vind je het kopje "LILO" Als je daar nou eens rustig mee gaat stoeien en je windows partitie opgeeft en dan op apply settings drukt..en dan eens reboot..kijk dan eens of het lukt.. M.[/quote:671db9a351] Het kan veel makkelijker: [list:671db9a351]Open een terminal-venster, Zorg ervoor dat je rechten hebt om /etc/lilo.conf te bewerken Open met je favoriete editor /etc/lilo.conf Onderaan in het bestand staat een verwijzing naar de schijf waarvan winxp kan starten. Zorg ervoor dat deze verwijzing klopt. Als je klaar bent met bewerken, opslaan en de editor verlaten. Vervolgens tik je in het(zelfde) terminal-venster lilo in. [/list:u:671db9a351] Als je het goed hebt gedaan krijg je geen foutmeldingen, en kun je veilig testen door te herstarten. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Waarom is dit "OH NEE"??? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Waarschijnlijk omdat hij het licht van de vrijheid van keuze nog niet gezien heeft :lol: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Of simpelweg een keer lilo opnieuw initialiseren door /sbin/lilo te doen? Misschien iets voor de toekomst.... laat linux starten vanuit boot.ini van XP. Is niet zo moeilijk te maken hoor... zie linux_and_nt-howto... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 [quote:fad1364f86="MrLeeJohn"]Of simpelweg een keer lilo opnieuw initialiseren door /sbin/lilo te doen?[/quote:fad1364f86] Ik heb lilo opnieuw geinitialiseerd en dat doet hij prima. Echter: het heeft geen enkel effect, nog steeds nulletjes en eentjes. Dit staat in lilo.conf, moet goed zijn toch? other=/dev/hda1 label=windows table=/dev/hda map-drive=0x80 to=0x81 map-drive=0x81 to=0x80 Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Zo te zien draai je de volgorde van de schijven om? Heeft dit een reden? Zet anders eens #-jes voor de latste vier regels. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Ik heb #tjes voor de laatste vier regels gezet en ik vrees dat het wederom niets uitmaakt :roll: Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 Dan ken ik nog een oplossing! :D Gebruik geen windows maar Linux! :D Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 [quote:a1200dcf9b="johnadams"] Ik heb lilo opnieuw geinitialiseerd en dat doet hij prima. Echter: het heeft geen enkel effect, nog steeds nulletjes en eentjes. Dit staat in lilo.conf, moet goed zijn toch? other=/dev/hda1 label=windows table=/dev/hda map-drive=0x80 to=0x81 map-drive=0x81 to=0x80[/quote:a1200dcf9b] Dit hier is mijn /etc/lilo.conf in Mandrake 8.2 [code:1:a1200dcf9b] boot=/dev/hda8 map=/boot/map install=/boot/boot.b vga=normal default=linux keytable=/boot/us-latin1.klt lba32 prompt nowarn timeout=100 message=/boot/message menu-scheme=wb:bw:wb:bw ignore-table image=/boot/vmlinuz label=linux root=/dev/hda8 initrd=/boot/initrd.img append="quiet devfs=mount hdc=ide-scsi" vga=791 read-only image=/boot/vmlinuz label=linux-nonfb root=/dev/hda8 initrd=/boot/initrd.img append="devfs=mount hdc=ide-scsi" read-only image=/boot/vmlinuz label=failsafe root=/dev/hda8 initrd=/boot/initrd.img append="failsafe devfs=nomount hdc=ide-scsi" read-only other=/dev/hda1 label=NT table=/dev/hda other=/dev/hda2 label=windows table=/dev/hda other=/dev/hda3 [/code:1:a1200dcf9b] De vijfde regel is hier belangrijk: default=linux Heb je die regel veranderd in: default=windows :roll: Tja, zoals je kunt zien heb ik 3 primaire partities (3 Windows) en omdat lilo géén verborgen partities zichtbaar kan maken, gebruik ik hier Boot Magic 8. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 17 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober 2002 >Ik heb #tjes voor de laatste vier regels gezet en ik vrees dat het wederom niets uitmaakt Jaha... als je dat gedaan hebt, moet je weer /sbin/lilo draaien om dit te activeren. Is het nu dan opgelost? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2002 En klop eens in [code:1:5401158674] fdisk -l [/code:1:5401158674] en gooi dan de output eens hier neer Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 18 oktober 2002 Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 2002 Of maak even een bootflop aan voor Linux. Als die werkt doe eens met een windows flop fdisk /mbr dan is lilo weg, en kun je tenminste Windows weer starten.. Max Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen