Ga naar inhoud

een vfat partitie in read/write voor groepen zetten

anoniem

Aanbevolen berichten

groeps lees en schrijfrechten goed zetten doe je met: [code:1:057ec188a7]chmod 440[/code:1:057ec188a7] vervolgens eigendomsrecht aanpassen met: [code:1:057ec188a7]chown -R je_user.je_groep *[/code:1:057ec188a7] Als je de manualpages van ls, chmod, chown en chgrp even doorleest, weet je nog meer en kun je er verder zelf ook wel uitkomen.
Link naar reactie
Ik vraag me af of dit mogelijk is, omdat fat32 geen bestandsattributen hiervoor kent. Om ervoor te zorgen dat gebruiker kunnen lezen en schrijven zet je de optie umask=000 in /etc/fstab bij de optiessectie van de betreffende schijf. Hiermee maak je bet bestandssysteem voor iedereen lees/schrijf/uitvoerbaar. Dus hetzelfde als chmod 777 Max
Link naar reactie
[quote:7b6b269577="Demonaz"]Moet je niet iets in de fstab zetten. Als ik de partitie wee moutn dan veranderen de rechten. Ik heb het volgende erin staan: /dev/hda10 /mnt/win_i vfat user,quiet,uid=500,gid=506,noexec,nodev 0 0 voila[/quote:7b6b269577] Ehh, dat zei ik toch> je moet umask=000 toevoegen aan /etc/fstab. Dus: [code:1:7b6b269577] /dev/hda10 /mnt/win_i vfat user,quiet,umask=000,noexec,nodev 0 0 [/code:1:7b6b269577] Max
Link naar reactie
[quote:17a353213f="Demonaz"]Maar dat vind ik weer net te veel van het goede, is er geen tussen waarde?[/quote:17a353213f] Volgens mij niet. Kijk, fat32 biedt geen ondersteuning voor de benodigde linux-attributen. het is dus alles of niets. Je kunt proberen om via chown en chmod de mount directory voor de fat-partitie beperkte rechten te geven, maar ik denk niet dat dat uitmaakt, omdat de onderliggende directories geen attributen meekrijgen. Ook kun je proberen om met umask een andere waarde mee te geven. Lees even de documentatie van umask over hoe je dat doet.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Populaire leden

Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

• Leden

Geen leden om te tonen

• Nieuwe aanmaken...