Ga naar inhoud

[Linux] 2 maal installeren?


anoniem

Aanbevolen berichten

Onlangs heb ik (voornamelijk voor school) Suse Linux 8.0 Professional aangeschaft. Op zich werkt dit heel lekker, maar wat te doen met verschillende pc's? Het verhaal: Ik heb Linux nodig op school, hier heb ik hem dan ook op mijn "meeneem harddisk" (bracket) geinstalleerd. Kan ik deze Linux nu ook thuis starten, of gaat hij dan helemaal flippen doordat hij andere hardware vind enzo, of kan ik hardware profiles maken in Linux o.i.d.? Ik ben total Linux newbie... dus alle hulp is welkom. Ik heb thuis gewoon nogmaals Linux geinstalleerd, maar volgens mij ziet hij alleen de eerst geinstalleerde, schoolversie, want deze start hij hoe dan ook op. Hoe dan ook, ik heb ook Lilo geinstalleerd... als de harddisk in mijn thuis computer zit, is er niets aan de hand en werkt alles. Ik kan Windows starten op mijn vaste schijf en linux van de "meeneem harddisk". Als ik de harddisk er uit haal, start mijn thuis computer op met een paar schermen vol "01" (of andersom...), hoewel ik Lilo wel op mijn vaste schijf van mijn thuiscomputer heb geinstalleerd. Waarom doet hij dit... en gaat hij dit nu ook doen op de schoolcomputer, omdat hij daar geen Lilo meer vind of zo? Allemaal beetje vaag, als verduidelijking nodig is, hoor ik dat. Als iemand antwoorden heeft op de bovenstaande vragen, graag! Alvast bedankt!
Link naar reactie
LiLo is voor een deel in de MBR van je vaste schijf thuis geinstalleerd en voor een deel op je verwisselbare schijf. Vandaar dat het alleen werkt als beide schijven in je pc zitten. Wat ik zou doen is op de vaste pc van je schijf thuis Linux installeren (op een paar aparte parrtities, naast windows) en op je verwisselbare schijf op de pc die je op school gebruikt ook nog een keer Linux installeren. Als je nu thuis info wilt gebruiken van je verwisselbare schijf, dan start je Linux op vanaf je vaste schijf en mount je vervolgens je verwisselbare schijf. Het moet ook nog kunnen dat je zowel op school als thuis onder exact de zelfde user inlogt, maar hoe en wat weet ik ook (nog) niet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...