Ga naar inhoud

HCC Linux-GG


anoniem

Aanbevolen berichten

Oke oke ik was weer even aan het brainstormen voor iets leuks nieuws, roep maar als jullie het nix vinden. Op dit moment vind ik de Linux-kennis binnen de HCC veel te veel verspreid. We hebben sowieso een actief Linux forum met mensen die nieuw zijn op het gebied van Linux(de newbies), mensen die er echt veel verstand van hebben(de proessionals) en mensen die het gewoon leuk vinden Linux te leren en anderen te helpen (de hulpgevenden). Nu is mij een aantal dingen opgevallen. We hebben een Unix-gg gebruikersgroep, maar deze is niet sterk gericht op het gebruik van Linux. Vooral de BSD's en de Sun solarissen komen hier onder de aandacht. Op zich helemaal nix mis mee, er is nix mis met een BSD. Echter voor de nieuwe gebruikers is dit veel te moeilijk en deze groep is veel te ondoorzichtig. Nieuwe gebruikers vinden de drempel naar deze groep te hoog. Een voorbeeld: Ik heb ooit eens een keer een dagje meegeholpen bij de HCC Unix-gg. We verkochten toen de gebruikelijke cd's. Echter de Linux distributie was debian(voor beginners NOT) en er stond een BSD op en cross-compilers. Ik werd ook aangesproken door diverse mensen die vonden dat ze niet Linux-gericht waren en dat het allemaal professionals waren. Ik deel deze mening zeker. Mensen komen er gewoon niet uit op die manier. Een ander punt wat me opgevallen was dat als ik diverse andere afdelingen en gg's bekijk, ze vaak een Linux onderwerp hebben, maar daarbij lees ik niet dat ze hulp van de Unix-gg krijgen. Vaak richten ze zelf een werkgroepje op. Ik vind dat ook niet de manier, gezien het aantal mensen met Linux-kennis op dit fora groot is en nog steeds toeneemt. Daarom ook mijn voorstel. Ik was benieuwd of er op basis van deze argumenten voldoende draagvlak binnen de HCC is om een Linux-gg op te richten. Een groep met name gericht op de gebruikersvriendelijkheid(desktop enzo) maar ook servergericht. Vooral klare taal, duidelijke uitleg staat centraal met name naar mensen toe die Linux willen leren. Op de huidige manier lukt dat niet echt met een Debian cd-rom en COldfire tools en crosscompilers van de Unix-gg. Mijn vraag aan jullie: Wat vinden jullie hiervan? Heeft het kans van slagen, hebben jullie aanvullingen en zo a wie van dit forum willen allemaal meehelpen (niet allemaal tegelijk :) ) met de eventuele oprichting hiervan?
Link naar reactie
  • Reacties 149
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • anoniem

    150

Ik vind het ook een goed idee. Ik ben nu nog geen lid van HCC omdat ik me liever bij de jaarwisseling abboneer, maar dat komt dus ook goed :) Ik heb niet superveel Linux kennis en geen bakken met tijd, maar ik wil best helpen met het oprichten van zo'n gebruikersgroep. Er zullen vast ook veel dingen gedaan moeten worden die ik ook kan, je kunt dus op me rekenen. Misschien kunnen we 5 oktober een beetje ideeën uitwisselen? De meeste komen toch wel naar Tiel :D
Link naar reactie
Hallo, Naar aanleiding van een linkje in dit forum naar linux-box.nl heb ik daar eens een kijkje genomen. Het ziet er goed uit en er zijn al een redelijk aantal artikelen. Ik vind het alleen jammer dat het het zoveelste linux initiatief is (waar het in dit topic ook al een beetje over gaat): steeds meer fragmentatie, steeds meer (goede, leuke) initiatieven, enzovoorts. Lonen al die websites die als paddestoelen uit de grond schieten eigenlijk wel de moeite? Kan alle energie die in dit soort websites wordt gestoken niet op een betere manier worden gebruikt voor de Linux-community? Een vraag waar ik momenteel mee zit. Wie reageert? Groet, Philip
Link naar reactie
[quote:45bd052bf0="philipg"]Hallo, Naar aanleiding van een linkje in dit forum naar linux-box.nl heb ik daar eens een kijkje genomen. Het ziet er goed uit en er zijn al een redelijk aantal artikelen. Ik vind het alleen jammer dat het het zoveelste linux initiatief is (waar het in dit topic ook al een beetje over gaat): steeds meer fragmentatie, steeds meer (goede, leuke) initiatieven, enzovoorts. Lonen al die websites die als paddestoelen uit de grond schieten eigenlijk wel de moeite? Kan alle energie die in dit soort websites wordt gestoken niet op een betere manier worden gebruikt voor de Linux-community? Een vraag waar ik momenteel mee zit. Wie reageert? Groet, Philip[/quote:45bd052bf0] da's geen ramp de meeste verdwijnen toch vanzelf weer :D (en als dat niet zo is, dan is er blijkbaar behoefte aan veel fragmentatie ;))
Link naar reactie
[quote:f146f0aebc="philipg"]Hallo, Naar aanleiding van een linkje in dit forum naar linux-box.nl heb ik daar eens een kijkje genomen. Het ziet er goed uit en er zijn al een redelijk aantal artikelen. Ik vind het alleen jammer dat het het zoveelste linux initiatief is (waar het in dit topic ook al een beetje over gaat): steeds meer fragmentatie, steeds meer (goede, leuke) initiatieven, enzovoorts. Lonen al die websites die als paddestoelen uit de grond schieten eigenlijk wel de moeite? Kan alle energie die in dit soort websites wordt gestoken niet op een betere manier worden gebruikt voor de Linux-community? Een vraag waar ik momenteel mee zit. Wie reageert? Groet, Philip[/quote:f146f0aebc] Deze site heeft wel jongeren als doelgroep, althans dat is de bedoeling. Er wordt hard gewerkt aan interessante artikelen e.d. Maar je hebt gelijk, er zijn heel veel sites die uiteindelijk hetzelfde vertellen.
Link naar reactie
Goed initiatief. Vergeet echter neit dat de dosgg officieel, al een jaartje of twee, ook linux gg is. :-? Vloekt een beetje met de naam maar goed. Zij waren lange tijd naarstig op zoek naar linux reviewers die software recensies wilde schrijven. Bij software op de cd. Maar een aparte Hcc linux gg is linux meer dan waard. Ik zal mij meteen inschrijven. Veel tijd kan ik er jammer genoeg niet insteken de laatste tijd erg druk. 'k woon op het moment drie / vier fileknoop punten van mijn werk. (of 1 lange file, tis maar hoe je het bekijkt ;) ). Een kleine bijdrage zou ik wel willen leveren. Heb je ideeen van wat er allemaal zou moeten gebeuren?
Link naar reactie
Tja, ideeen wel hoor: * Allereerst moet er contact opgenomen worden met het bestuur van de HCC. Er zijn natuurlijk allerlei regels waaraan voldaan moet worden. * er moet een bestuur komen, dus dat houd in dat er voldoende mankracht moet zijn. * er moet technische know-how zijn. * Ik denk dat als de groep eenmaal opgericht is dat er zeker veel aanmeldingen zullen komen (postitief blijven mag altijd :) ) Voordat die stappen ondernomen worden moet ik natuurlijk wel weten of er voldoende draagvlak is, dus ik begin op dit forum. Verder moeten er mensen zijn die evt. lid willen worden (lijkt me geen probleem), er moeten mensen zijn die bestuurlijke ervaring hebben, desnoods van een andere gg en er moeten mensen zijn die technische know-how hebben, die stukjes schrijven en lezingen en workshops kunnnen / willen verzorgen. Nou het toeval zegt al dat ik drie van de drie vaardigheden bezit :lol: Al met al een heleboel dingen te doen. Stap 1 is vooralsnog contact opnemen met het bestuur van de HCC en nagaan wat de te nemen formele stappen zijn en of er draagvlak binnen de HCC is. Nou ga ik niet in mijn eentje naar het bestuur, voordat ik dat doe probeer ik eerst een aantal mensen bijeen te garen. Komt dus allen 5 september naar Tiel naar de Linux-dag! Als dat positief verloopt ga ik nadenken over de verdere stappen.
Link naar reactie
Ik wil ook zeker wel meehelpen! Ik vind het wel een goed idee om een aparte Linux gg te maken. Tenslotte is het OS ook volwassen, en dat verdiend ook wel een eigen GG. Helaas kan ik er op 5 Oktober niet bij zijn in Tiel. Maar mocht je mensen nodig hebben om de HCC te overtuigen dan kan je me gerust inschakelen. Ik weet niet in hoeverre ik tijd beschikbaar heb, maar een beetje tijd afstaan aan de linux gemeenschap moet nog wel lukken in elk geval! Met artikelen schrijven heb ik ook geen ervaring, maar ja... Dat is snel genoeg geleerd. Op de paar kleine artikelen die ik wel eens heb geschreven kreeg ik in ieder geval positieve reacties dat ik schrijverstalent heb, dus wie weet... :wink: Als er eenmaal een Linux gg is, dan ga ik er ook wel vanuit dat er snel meer leden zouden komen! Groetjes, Rutger
Link naar reactie
Ik ben niet zo met gebruikersgroepen bezig, maar persoonlijk lijkt me de eerste stap om Linux toch binnen de unix-gg proberen te houden. Breng dit daar onder de aandacht en bied aan dit met een sub-groepje aan te pakken. Zijn de reakties koel, richt dan een linux-gg op. Voordeel binnen unix-gg is dat je sterker staat als 1 groep en dat je een heleboel dingen niet dubbel hoeft te doen. Wat vinden jullie daarvan?
Link naar reactie
Tja, gaat het om de mentaliteit van de unix-gg in zijn geheel? Als je nu als sub-groep zorgt voor de oplossing van die gemissen, dan is dat ook voor de unix-gg een welkome aanvulling, denk ik. Een aantal mensen binnen de unix-gg die Linux promoten. Die ook de grafische desktop promoten. En die Unix/Linux naar de desktop willen brengen. Nogmaals... ik denk dat de overeenkomsten te groot zijn om daar bij de unix-gg niet over te gaan praten. Als dat op niks uit loopt ga je alsnog je eigen weg.
Link naar reactie
Ik weet dat het hier specifiek om de HCC gaat, maar naar mijn mening (en voor mijn eigen activiteiten) voldoet NedLinux perfect. NedLinux heeft een forum met veel ervaren mensen op Linux en BSD gebied (en op veel vlakken, servers, werkstations, etc.), Linux geinteresseerden en newbies. De sfeer die er heerst is er uitstekend. Daarnaast zijn er ook NedLinux meetings (landelijk en in Groningen is een keer een plaatselijke NedLinux meeting gehouden), NedLinux biedt plaats voor opensource projecten en mensen die sites met informatie over Linux hebben. Zo wordt NedSlack, de Slackware site van mij en Robert Speelpenning op de NedLinux server gehost. Bovendien zie je steeds meer mensen van het Computer Totaal forum vertrekken (natuurlijk niet definitief) naar het NedLinux forum. Kort samengevat vind ik NedLinux de ideale Linux community (club,site,forum,...).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...