Ga naar inhoud

De alternatieve desktop... op CD-ROM


anoniem

Aanbevolen berichten

In navolging van W.Roosenburg's topic stel ik de vraag nog een keer met andere omstandigheden. Ik heb vandaag een live CD gemaakt met Slackware (ofterwijl een Slackware systeem die vanaf een CD draait, voor de liefhebbers heb ik het gedocumenteerd: http://www.nedslack.org/documentatie/livecd.php ). Het verschil met een gewone installatie is dat je door een RAM-disk iets minder geheugen hebt (wat alleen een probleem is op low-end systemen), maar ik dat CD-ROM natuurlijk een veel langzamer medium is dan een hardeschijf. Als je bovendien meer dan 650MB op een CD wilt proppen moet je transparante decompressie gebruiken, wat nog extra CPU tijd voor het decomprimeren kost. Zaken als KDE en Gnome mogen dus niet in het lijstje voorkomen omdat ze te traag hiervoor zijn en bovendien moet alle software opensource zijn. Distro: Slackware 8.1 + XFree86 Window Manager: WindowMaker Browser: ? (gebruik nu Mozilla, maar iets slankers zou mooi zijn) E-Mail: XFMail(?), GNUMail(?) Grafisch: The Gimp (kan niet anders) Office: AbiWord/Gnumeric of in de toekomst GoBe Productive Maak maar af/vul maar aan...
Link naar reactie
Ik snap niet zo goed waarom KDE en/of GNOME (waarschijnlijk één van de twee) er niet op kunnen. Andere live cd's doen dat toch ook? Daarnaast denk ik dat ze er juist op moeten, omdat een live cd de ultieme mogelijkheid is om "leken" te laten zien wat Linux is en wat het kan (zonder de huidige setup van de betreffende persoon te vern**ken). Toevallig was er laatst een thread op GOT over live cd's: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/564661 misschien heb je er wat aan (je kan in ieder geval eens kijken wat de "concurrent" te bieden heeft).
Link naar reactie
[quote:6599f4db57="Bill Gates"]Ik snap niet zo goed waarom KDE en/of GNOME (waarschijnlijk één van de twee) er niet op kunnen. Andere live cd's doen dat toch ook? Daarnaast denk ik dat ze er juist op moeten, omdat een live cd de ultieme mogelijkheid is om "leken" te laten zien wat Linux is en wat het kan (zonder de huidige setup van de betreffende persoon te vern**ken). [/quote:6599f4db57] Omdat KDE/Gnome vanaf CD-ROM vreselijk traag laden, bovendien kun je Windowmaker of Blackbox net zo indukwekkend maken. De bedoeling is dus alles vanaf CD te draaien en ook nog *snel* en bij voorkeur ook op low-mem machines (die ze nog veel bij bijvoorbeeld scholen hebben). [quote:6599f4db57] Toevallig was er laatst een thread op GOT over live cd's: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/564661 misschien heb je er wat aan (je kan in ieder geval eens kijken wat de "concurrent" te bieden heeft).[/quote:6599f4db57] Ik zal er eens naar kijken.
Link naar reactie
niet echt maar wat is je bedoeling precies ? moet alles "alleen" in een grafische omgeving draaien of ga je er ook console proggie's bij zetten ?? gaat het erom om alleen maar kennis te maken met Linux of moet het een soort rescue systeem worden. dan kan erbij: MC (heb je direct je ftp ;) ) de diverse "nettools" als traceroute ssh telnet? ed. mail proggie mutt ? of elm mp3blast grafisch: xmms xcdroast (kreatecd,lame enz.) mtools Bleufisch of Quanta xcalc om maar ff wat te noemen :D
Link naar reactie
[quote:6a9696ccbe="wstolk"]niet echt maar wat is je bedoeling precies ? moet alles "alleen" in een grafische omgeving draaien of ga je er ook console proggie's bij zetten ?? gaat het erom om alleen maar kennis te maken met Linux of moet het een soort rescue systeem worden. [/quote:6a9696ccbe] Een systeem om met Linux te kunnen werken (als leek), maar dan met alleen lichte programma's. [quote:6a9696ccbe] dan kan erbij: MC (heb je direct je ftp ;) ) [/quote:6a9696ccbe] MC zullen veel mensen waarderen die vroeger ook met Norton Commander hebben gewerkt, dus zou er zeker bijpassen. [quote:6a9696ccbe] mail proggie mutt ? of elm [/quote:6a9696ccbe] Te moeilijk. [quote:6a9696ccbe] xmms [/quote:6a9696ccbe] XMMS is volgens mij idd vrij licht.
Link naar reactie
[quote:ea005e3d19="Mithrandir"]galeon ipv mozilla galeon is een stuk sneller dan mozilla (het maakt alleen wel gebruik van de gecko-core van mozilla) [/quote:ea005e3d19] Ik denk dat Galeon en Mozilla kwa laadtijd niet zoveel verschillen, maar vooral in snelheid (zoals je al aangeeft). Dus als je op low-end PC's gaat draaien is Galeon interessant, maar er zijn geloof ik nog wat meer low-end browsers (ook 1 uit Brazilie enzo). [quote:ea005e3d19] wellicht nog een office suite ;) xchat (onmisbaar) kmerlin/gaim enzo/ofzo (want oei... bill zou eens niet mee kunnen kijken met wat je zegt) gnomeice/licq/?? eterm freeciv!!! ;)[/quote:ea005e3d19] FreeCiv regeert echt 100%, vooral multiplayer ;).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...