Ga naar inhoud

nfs probleem in slack


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 pc's met dezelfde users daarop. nu wil ik van pc 1 mijn home directory beschikbaar maken op pc2. Zou niet zou moeilijk moeten zijn dacht ik, ik heb dus op pc2 de dirctory /home/pietje/home aangemaakt. Op pc1 heb ik in /etc/exports de regel: /home/pietje 10.0.0.3(rw) aangemaakt. Als laatste geef ik op pc2 het mount commando: mount 10.0.0.2:/home/pietje /home/pietje/home -t nfs. Alles lijkt dan te werken maar de directory /home/pietje/home heeft ineens andere rechten en verandert van eigenaar naar jantje. chmod chown werken allemaal niet. Na een umount is de eigenaar weer pietje en staan de rechten ook weer zoals voorheen Nu vraag ik mij dus af hoe ik het voorelkaar krijg dat /home/pietje kan mounten op /home/pietje/home met je juiste eigenaar en rechten
Link naar reactie
:D Als je dit wil doen moet je ervoor zorgen dat op beide bakken jantje hetzelfde usserid heeft. Jantje is slechts om het makkelijker te maken voor de gebruiker ed. alles draaid echter om het user id en het groeps id dit kun je vrij makkelijk doen door in /etc/passwd de namen en id' s gelijk te maken en even in /etc/shadow het ww weg te halen (of beide te kopieren natuurlijk ;)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...