Ga naar inhoud

Het Grote KDE3 wishlist topic!


Aanbevolen berichten

Zo, nou, ik werk nu een weekje helemaal in KDE3 en het is heel fraai en ik zie ook uit naar 3.1 etc. Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de consistentie, de power en het gebruiksgemak van het geheel! Maar zoals altijd bij goede dingen vallen ook de dingetjes die nog net wat minder zijn beter op: Ik heb een wishlist gemaakt. Opbouwend commentaar is meer dan welkom, en misschien stimuleert dat nog wel mensen hier of daar te helpen! [list:dcf48c259c][*:dcf48c259c]Ik kan niet zomaar files droppen op het Home icoontje op mijn desktop om die files in mijn home-dir te krijgen. Dat is wat onlogisch. (Het Home icoontje start gewoon konqueror. Ik heb het veranderd in een link naar /home/wilbert maar dan lukt het ook niet. Alleen als je een symlink aanmaakt, en dat kan niet vanuit het contextmenu.) [*:dcf48c259c]Meer support in KDE Adresboek voor meerdere soorten adresboeken tegelijk (system-wide, LDAP, MySQL en persoonlijk adresboek bijvoorbeeld). Vooral remote database support met bijv. LDAP of MySQL is toch erg belangrijk. (Maar misschien kan dat al als je openldap installeert??) [*:dcf48c259c]"Printen" context menu item in konqueror bij alle bestandstypen. Ik had een mailtje gesaved vanuit KMail en dat even gefatsoeneerd in NEdit en daarna wilde ik het printen. (Ik heb LPR-NG met apsfilter). Maar KDE wilde het perse als message/rfc822 printen en niet gewoon platte tekst. De conversie naar PostScript mislukte en ik moet het met de hand (met lpr) printen, of vanuit een editor. Maar na de zomer ga ik CUPS installen. Mijn grote wens (dat CUPS gewoon een losse ghostscript gebruikte i.p.v. zijn eigen pstoraster) is uitgekomen :-) [*:dcf48c259c]Tabs in Konqueror (Jippie, die komen!!) [*:dcf48c259c]Bij printen email vanuit KMail altijd de Date: header opnemen, ook als die uit staat in de messageview van KMail. [*:dcf48c259c]Een optie Real Size (oid) in Kuickshow. Nu toont hij een te groot plaatje altijd gezoomd, en vergroten/verkleinen gaan altijd per 10%, zodat ik althans niet kon ontdekken hoe je de echte grootte kan selecteren. Dat is bij screenshots wel handig. [*:dcf48c259c]Konqueror als filemanager zou nog wel wat sneller mogen. Bijvoorbeeld eerder weten hoe groot thumbnails worden zodat de layout van het venster niet compleet verandert tijdens het maken van de thumbnails (hoewel als die eenmaal eens gemaakt zijn gaat het wel sneller). Maar misschien is hier echt een 'killer' oplossing nodig ..? [*:dcf48c259c]Als je het paneel niet 100% breedte hebt maar bijv. 80 kun je er toch niet naast klikken voor een desktop context menu. Dat is lastig als het scherm verder helemaal volstaat, en dat staat het gauw met de (goeie) smart-placement van Kwin. [/list:u:dcf48c259c] Nou, er zijn vast nog wel meer dingetjes, laten we daar dit topic voor misbruiken (ik ga trouwens wel op vakantie). [size=9:dcf48c259c]En nog wat: ik zat laatst voor het eerst achter een Windows XP machine, en mijn KDE3 setup (veel Xft, Mosfet's Liquid) verslaat Windows XP op vele fronten: Betere fonts, veel krachtiger desktop (vensters in Windows zijn 'dood' als de app even bezig is, bijvoorbeeld netwerk etc. je kan ze zelfs niet minimaliseren dat is heel beroerd), knippen en plakken veel omslachtiger, etc. Maar dat terzijde (geen comments in DIT topic daarover svp!)[/size:dcf48c259c]
Link naar reactie
Mijn wishlist: -fatsoenlijke simpele mediaplayer..ben er nog niet 1 tegen gekomen (noatun,xine..) -Kmail mag wat sneller opstarten :) -3.1 had dacht ik die SVG ofzo..dat je 3d icoontjes had..daar zit ik best wel op te wachten als ik zie wat Mosfet allemaal maakt :P -eigenlijk gewoon snelheid..mijn windows XP is nog altijd sneller :( als het allemaal lekker snel opstart dan ben ik erg blij :) M.
Link naar reactie
Snelheid in KDE3 is erg belangerijk, vooral om dat het toch iets zwaarder aanvoelt dan Windows. Ik draai nu zelf KDE3.1A1 op Gentoo Linux 1.3b (testing). Met Gentoo 1.3 compileer je alles met GCC 3.1 en binutils 2.12, waar prelinking (combreloc) bij zit. Hierdoor is de snelheid in KDE enorm veel hoger dan een 'normaal' met GCC 2.9x gecompileerde KDE. Het voelt zelfs sneller aan dan Window ME, terwijl het er stukken mooier uitziet (trancluent menu's, drophadows, etc). Met KDE 3.1 is er ook eindelijk een originele widget set: keramik. Ik vind keramik een stuk mooier, origineler (liquid is compleet van MacOS X gejat) en handiger dan liquid en andere styles. Wat ik nog wel mis in Konqueror is de optie om pagina's standaard in nieuwe tabs te openen (maar daar wordt nu aan gesleuteld in de CVS, las ik).
Link naar reactie
[quote:ac9a2d511f="water"]Ik zou toch nog steeds graag met kmail als root de mailaccounts van de users gebruiken. Nu laat ik de mail maar op de server bij m'n porvider staan.[/quote:ac9a2d511f] Ooit nagedacht over veiligheidsrisico's? Een e-mail client als root draaien is bijna hetzelfde al Outlook draaien.
Link naar reactie
Heej, dit gaat vet Off-Topic! Dit is een andere thread :-) Maar je kan met Kmail makkelijk vele accounts beheren. Eventueel allemaal in een andere folder. Als je toegang vanaf meerdere machines wilt kun je ook de mail automatisch POPen met masqmail of fetchmail en een lokale IMAP server draaien. Maar je moet NOOIT als root inloggen anders dan voor enkele commando's of installeren van software. Dus altijd als user inloggen.
Link naar reactie
Ik ben mij bewust van de risico's als ik als root inlog, die naar mijn idee wel meevallen. Mijn pc staat niet dag en nacht aan en zelfs onder windows ben ik nog nooit zo stom geweest om een trojan horse of een virus binnen te halen. Bovendien mag er niets van mijn firewall, uitgezonder verkeer over de poorten 25, 110 en 80, ofwel mail en internet. Naar mijn idee zit het gevaar niet in het feit dat ik met de account van een user mail wil binnen halen, maar omdat ik dat als root doe. Het zou ideaal zijn als je kmail kunt gebruiken binnen een omgeving waar alleen de rechten van de user gelden. Elk virus of andere niet gewenste activiteiten hebben dan slechts de rechten van de user en niet van de root. In theorie zou het moeten kunnen, volgens mij. In principe kun je applicaties in KDE als user starten. Ik weet niet hoe het dan met de rechten geregeld is. Kmail knalde echter er onmiddelijk uit toe ik dat probeerde.
Link naar reactie
[quote:3d50c2aceb="water"] In principe kun je applicaties in KDE als user starten. Ik weet niet hoe het dan met de rechten geregeld is. Kmail knalde echter er onmiddelijk uit toe ik dat probeerde.[/quote:3d50c2aceb] Uhm, ik denk dat iedereen hier zo'n beetje KDE als user draait. Ik heb nu zelfs KMail als user draaien + meerdere accounts, ik weet niet anders.
Link naar reactie
[quote:8b2d83bc6c="Marcel de Reus"]Ik draai ook gewoon als user en gebruik mijn root eigenlijk nooit. Ik doe wat ik met root moet doen via shell su.[/quote:8b2d83bc6c] hier ook.. lijkt me de beste methode. Ik heb meerdere e-mail adressen van verschillende users naar 1 user gebracht. Op deze manier haalt kmail van 4 e-mail adressen mail op. 3 van me eigen mail en 1 van me provider. Ook de mail van de "root" user wordt opgehaald en in een aparte mailbox van kmail gestuurd. en dit allemaal zonder zelf in te loggen als root. water, ik heb eens een ernstig artikel gelezen over de "root" en daar kwam uit de de kracht van de "root" automatich zijn zwakte is. zo moet je het ook zien. de "root" is "overruled" en dat is nog steeds zeer beangstigend. Ook al heb je het misschien niet door. als ik jouw was zou ik echt als gewone user gaan werken.
Link naar reactie
De reden dat ik regelmatig als root werk, is omdat m'n systeem nog steeds in de steigers staat en ik dus regelmatig aan het installeren en configureren ben. Maar misschien moet ik dat maar als superuser gaan doen. Het schijnt te kunnen binnen Gentoo. Ik ga me maar eens wat meer verdiepen in kmail, want er schijnt meer te kunnen dan ik nu vermoed :D .
Link naar reactie
[quote:a23e892315="water"]De reden dat ik regelmatig als root werk, is omdat m'n systeem nog steeds in de steigers staat en ik dus regelmatig aan het installeren en configureren ben. Maar misschien moet ik dat maar als superuser gaan doen. Het schijnt te kunnen binnen Gentoo. [/quote:a23e892315] Root is de superuser ;).
Link naar reactie
Ik zat me al af te vragen wat het verschil was :-? . Het probleem met Gentoo is dat alles via ftp wordt geinstalleerd, dus ik ontkom er niet aan om af en toe met m'n internetverbinding open als root ingelogd te zijn. Wat ik zou kunnen doen is eerst alle pakketten downloaden en vervolgens dhcpcd killen en de boel compileren, maar dit is toch ook niet alles. Ik ben nu ingelogd als gebruiker, maar kan niet meer in superuser-modus komen, terwijl dat eerst wel kon, maar goed, allemaal weer erg off-topic. Ik ga nog wel eens even hard nadenken over m'n veiligheid na al deze ernstige, doch broederlijke, vermaningen :wink: .
Link naar reactie
Om maar weer eens on-topic te gaan: [list:ad4ae7dea1] * Een goede applicatie voor cd's branden zou ook niet onaardig zijn. * Betere ondersteuning voor Java (maar daar zal wel aan gewerkt worden. * Een applicatie om firewalls te bouwen op basis van IPtables. Het leukste zou zijn als je voor elke pc in je netwerk aan kunt geven wat die wel en niet mag en dat met een druk op de knop een firewall gebouwd wordt. (lekker lui :D ) [/list:u:ad4ae7dea1] Overigens, over de snelheid: konqeror start +/- 3x zo snel als Mozilla[/list]
Link naar reactie
[quote:bf9cb5ee23="water"]Om maar weer eens on-topic te gaan: [list:bf9cb5ee23] * Een goede applicatie voor cd's branden zou ook niet onaardig zijn. * Betere ondersteuning voor Java (maar daar zal wel aan gewerkt worden. * Een applicatie om firewalls te bouwen op basis van IPtables. Het leukste zou zijn als je voor elke pc in je netwerk aan kunt geven wat die wel en niet mag en dat met een druk op de knop een firewall gebouwd wordt. (lekker lui :D ) [/list:u:bf9cb5ee23] Overigens, over de snelheid: konqeror start +/- 3x zo snel als Mozilla[/list][/quote:bf9cb5ee23]De CD-brand progjes zijn er al, kijk maar eens naar k3b, koncd, kreatecd of cdbakeoven. Java werkte bij mij gelijk prima, ik hoefde alleen blackdown-jdk te mergen en het path in te stellen in Konqueror. Voor die iptable frontends kan je eens op de volgende URLs kijken: http://www.simonzone.com/software/guarddog/ http://kmyfirewall.sourceforge.net/ http://expansa.sns.it:8080/knetfilter/
Link naar reactie
Voor wie kmail vanuit verschillende usersessies wil benaderen, je kunt kmail natuurlijk onder een andere user opstarten. Zet hiervoor eerst in ~/.bashrc de volgende tekst: [code:1:1610526e0c] export KDE_HOME=~/.kde [/code:1:1610526e0c] Waarbij .kde de map vertegenwoordigt waarin jouw kde-versie zijn configuratie bewaart (kan ook .kde1 .kde2 of .kde3 zijn.) Dit is om te voorkomen dat het zoekpad op die van de huidige user gericht blijft, ipv van op die van de user waarmee je kmail wilt gebruiken. Zet deze instelling in iedere ~/.bashrc of in /etc/profile Nu kun je kmail bereiken onder de user "piet", terwijl je als "hans" bent ingelogd. Hoe doe je dat? Simpel, maar op je desktop een nieuwe pictogram aan via "nieuw->koppeling naar applicatie" onder je rechtermuisknop. Vul de juiste gegevens in voor het starten van kmail (als je meerdere kde's geinstalleerd hebt, zet dan het volledige pad als commando, bijv. /opt/kde3/bin/kmail) en geef in het dialoogvenster aan dat je onder een andere gebruiker kmail wilt opstarten. Klaar ben je :) Andere mogelijkheid voor zo nu en dan: start de minicli via Alt+F2, typ het commando kmail, en klap het venster verder uit via opties oid. Geef vervolgens aan dat je onder een andere gebruikersnaam wilt werken, vul de juiste naam + wachtwoord in en klik op OK Max
Link naar reactie
[quote:34b855b612="wbsoft"] [*]Ik kan niet zomaar files droppen op het Home icoontje op mijn desktop om die files in mijn home-dir te krijgen. Dat is wat onlogisch. (Het Home icoontje start gewoon konqueror. Ik heb het veranderd in een link naar /home/wilbert maar dan lukt het ook niet. Alleen als je een symlink aanmaakt, en dat kan niet vanuit het contextmenu.) [/quote:34b855b612] He da's een goeie!! Op dot.kde.org staat een topic over het useability project. Die ondervonden een vergelijkbaar probleem, maar volgens mij iets anders dan wat jij aangeeft. Misschien een idee om dit aan het project mee te delen zodat mogelijk voor kde 3.1 dit wel mogelijk is. [quote:34b855b612] [*]Meer support in KDE Adresboek voor meerdere soorten adresboeken tegelijk (system-wide, LDAP, MySQL en persoonlijk adresboek bijvoorbeeld). Vooral remote database support met bijv. LDAP of MySQL is toch erg belangrijk. (Maar misschien kan dat al als je openldap installeert??)[/quote:34b855b612] Zoek even via http://apps.kde.com de homepagina op van kaddressbook. Mogelijk kan dit idd. [quote:34b855b612] [*]"Printen" context menu item in konqueror bij alle bestandstypen. Ik had een mailtje gesaved vanuit KMail en dat even gefatsoeneerd in NEdit en daarna wilde ik het printen. (Ik heb LPR-NG met apsfilter). Maar KDE wilde het perse als message/rfc822 printen en niet gewoon platte tekst. De conversie naar PostScript mislukte en ik moet het met de hand (met lpr) printen, of vanuit een editor. [/quote:34b855b612] Je kunt, zoals in een andere thread aangegeven, in konqueror zelf menu-ingangen voor contextmenu's aanmaken. Evt kun je een verzameling hiervan beschikbaar stellen via dot.kde.org, wie weet komt het dan standaard in kde. Verder kun je vanuit NEdit ook met het KDE-printerframewerk printen.. [quote:34b855b612] [*]Een optie Real Size (oid) in Kuickshow. Nu toont hij een te groot plaatje altijd gezoomd, en vergroten/verkleinen gaan altijd per 10%, zodat ik althans niet kon ontdekken hoe je de echte grootte kan selecteren. Dat is bij screenshots wel handig. [/quote:34b855b612] Gek, is me nooit opgevallen dat hij niet de ware grootte toont bij te grote afbeeldingen. Doet kview nmlk wel als je deze alszodanig instelt. [quote:34b855b612] [*]Konqueror als filemanager zou nog wel wat sneller mogen. Bijvoorbeeld eerder weten hoe groot thumbnails worden zodat de layout van het venster niet compleet verandert tijdens het maken van de thumbnails (hoewel als die eenmaal eens gemaakt zijn gaat het wel sneller). Maar misschien is hier echt een 'killer' oplossing nodig ..?[/quote:34b855b612] Bij de eerste keer openen van een map met afbeeldingen worden er thumbnails gegenereerd en opgeslagen in de map .pics oid. Bij volgende keer de map openen is de weergave sneller.[quote:34b855b612] [*]Als je het paneel niet 100% breedte hebt maar bijv. 80 kun je er toch niet naast klikken voor een desktop context menu. Dat is lastig als het scherm verder helemaal volstaat, en dat staat het gauw met de (goeie) smart-placement van Kwin. [/quote:34b855b612] max de vrijgekomen ruimte bij een kleinere kicker is geen 'echte' desktopruimte begrijp ik. Is idd gek. [quote:34b855b612] Nou, er zijn vast nog wel meer dingetjes, laten we daar dit topic voor misbruiken (ik ga trouwens wel op vakantie). [/quote:34b855b612] Is een goed idee. De echte issues kunnen we dan verzamelen en aanbieden in bijv. kde-cafe zodat de developers er met een kop kruidenthee (rare jongens die kde developers :) ) over kunnen discusseren Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...