Ga naar inhoud

Linux zonder swap???


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, Een tijdje geleden al heb ik op een PII computer naast Windows 98 ook Mandrake 8.1 geïnstalleerd. Deze computer heeft 128 MB geheugen en op de schijf staan de beide OS'en op verschillende partities. Nu ben ik erachter gekomen dat er helemaal geen swappartitie zichtbaar is met Partition Magic. Op mijn andere computer is dit wel aanwezig. Toen dacht ik:"aha, daarom start ie dus zo traag op". Maar is dat wel zo? Heeft Linux echt swapruimte nodig? En zo ja . . . waarom heeft ie dat niet aangemaakt? Hoe kan ik achteraf (als nodig zou blijken) een swappartitie aanmaken en deze laten gebruiken door Linux? Alvast bedankt voor het meedenken. Grtz.
Link naar reactie
Linux gebruikt altijd ietsie swap heb ik begrepen. Maar of Linux trager wordt bij het ontbreken van swap durf ik niet te zeggen. swap kun je eenvoudig toevoegen door met bijv. pqmagic een swappartitie aan te maken, en vervolgens in /etc/fstab deze swappartitie te activeren. In /etc/fstab staat dan zoiets als dit: [code:1:95b8e28830] /dev/hda6 swap swap pri=42 0 0 [/code:1:95b8e28830] Let op, als je een swap-partitie aanmaakt, doe dat dan niet voor de huidige linux-partitie, anders start deze door de syfieke verplaatsing van de kernel + de nieuwe schijfindeling die niet voorkomt in /etc/fstab niet meer op. Is natuurlijk op te lossen, maar voorkomen is vaak beter :P Max
Link naar reactie
De swap is virtuele geheugen. Als je geheugen (bijna) vol is wordt een swappartitie (of -bestand) gebruikt als virtueel geheugen. Je harde schijf is veel en veel langzamer dan je RAM chips, dus als geen swap hebt kunnen dingen alleen maar sneller worden en niet langzamer. Of je swap nodig hebt? Als je geheugen snel vol raakt wel ja. Maar als je 2 GB geheugen hebt en je gebruikt je computer gewoon als een desktop PC dan heb je natuurlijk geen swap nodig.
Link naar reactie
[code:1:6a6ed51634] /home/walter> cat /proc//meminfo total: used: free: shared: buffers: cached: Mem: 790003712 410259456 379744256 0 14389248 245010432 Swap: 271396864 0 271396864 MemTotal: 771488 kB MemFree: 370844 kB MemShared: 0 kB Buffers: 14052 kB Cached: 239268 kB SwapCached: 0 kB Active: 122588 kB Inactive: 237676 kB HighTotal: 0 kB HighFree: 0 kB LowTotal: 771488 kB LowFree: 370844 kB SwapTotal: 265036 kB SwapFree: 265036 kB [/code:1:6a6ed51634] Ik moet al met erg veel proggies aan de gang zijn (grafisch en muziek) wil er ook maar enkele MB' s swap gebruikt worden . Dus met de grote hoeveelheden geheugen die tegenwoordig gebruikt worden denk ik dat je op een desktop genoeg hebt aan RAM + SWAP = 1 Gig Moet altijd veilig zijn zo'n hoeveelheid. Helemaal geen swap lijkt me erg link want als je geheugen vo is loop je grote kans dat de kernel crasht.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...