Ga naar inhoud

Linux sluit af maar beeldscherm blijft aan staan ??


Aanbevolen berichten

Hij sluit af, me harddisk hoor je stoppen. Maar op me beeldscherm blijft het Suse afsluit schermpje staan en me voeding blijft draaien. Dit gebeurt onder KDE 3 maar ook in INIt 3 ofzo. Als ik een shutdown -h now geef dan heb ik hetzelfde probleem. Weet iemand wat het kan zijn of hoe ik hem echt hard uit zet? Bij voorbaat dank! Mvg, MichielvE
Link naar reactie
[quote:d6612fe737="maximilaan"]Je bedoelt dat je verwacht dat je pc uit gezet wordt als je Linux afsluit, maar dat de pc gewoon aan blijft staan? Pfew, geen idee waarom dat is, ik neem aan dat onder Windows de pc wel uit gaat. En SuSE hoort dat eigenlijk ook de doen. Max[/quote:d6612fe737] Inderdaad..en RH 7.3 had geen probs..maar ik wil zeker bij Suse 8 sticken :wink: M.
Link naar reactie
Goed, je hebt twee powermagna's: APM (Advanced Power Magnament) en ACPI (Advanced Configuration and Power Integration (geloof ik :oops:)) APM zit standaard meegebakken, maar nieuwe pc's ondersteunen soms geen APM. Als dit wel het geval is, moet je de APM deamon (apmd) inschakelen in gebeurt alles vanzelf. Als je alleen ACPI ondersteund moet je APM volledig uitschakelen in de kernel, en ACPI native mee compileren. Daarnaast heb je de acpid deamon nodig van [url=http://sourceforge.net/projects/acpid]http://sourceforge.net/projects/acpid[/url] EN compile nooit bijde PM's in je kernel, want dan krijg je vaak rotzooi Suc6 Barry Faas
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Ik wek deze thread (hopelijk) tot leven omdat dit - dacht ik - de laatste keer is dat ACPI aan de orde kwam in dit forum. Ik heb op mijn distributie (Red Hat 7.3), de APMD(aemon) draait volgens de Service Configurator vanaf boot, maar Linux zet de PC niet uit - wordt APM dus kennelijk niet (meer) ondersteund door deze PC (uit najaar 2001)?, of is dat wat kort door de bocht?[quote:20e869cdb9]... ACPI native mee compileren ...[/quote:20e869cdb9] Vast niks voor een newbie, of zou de kant-en-klare rpm op de door [url=http://sourceforge.net/projects/acpid]Barry Faas genoemde site[/url] uitkomst bieden, in de zin dat je gewoon een rpm installeert, APMD uitzet, en je met ACPI werkt? Dat klinkt te makkelijk! Overigens, kan ACPI onder Linux je PC stanby-zetten (en moet je dat eigenlijk wel willen)?
Link naar reactie
ACPI is nog in staat nog in de kinderschoenen. Waarschijnlijk zal er niet al te veel worden ondersteund. Sinds kernel 2.4.16 plus de nieuwste acpi kernel module worden dingen als laptop accu meter in wattage en de warmte van de processor ondersteund. Ook worden 'power modes' redelijk ondersteund (dus standby etc) maar daar heb ik nog geen goede ervaring mee. Als je newbie bent kun je beter geen module's in je kernel gaan compileren, want de kans dat je je hele systeem vermoerd is daardoor vrij groot. Plus dat je er op het moment uberhaupt nog niet aan hebt wegens te kort aan front-end/toepassingen. Je moet dus alles zelf regelen met /dev's en proc-bestanden. Als redhat rpm's beschikbaar stelt zal het stukken makkelijker gaan. De meeste nieuwe distro's hebben het er denk ik al wel in zitten (misschien redhat 8.0) en ik denk SuSE 8.x zeker... Als je acpi gebruikt moet je, iig, apm helemaal uitzetten. Mocht je een RPM gevonden hebben wil ik je graag helpen. Suc6, Barry Faas [EDIT] Ik zie net dat er op die site wel degelijk rpm's zijn, maar het blijven natuurlijk kernel patches. Dus dat betekend dat je de kernel alsnog opnieuw moet compileren.... Als je er echt VEEL moeite voor over hebt, zou ik een goede howto zoeken over kernel compileren. 1. Zoek de .rpm die bij je kernel hoort. 2. Installeer deze 3. Compileer de kernel MET acpi ZONDER apm 4. Download en installeer acpid. 5. Zoek op inet naar (schaarse) front-end's voor bv. KDE, Gnome etc. (6 -extra) Ik geloof dat er ook zoiets bestaat als OSPM (Open Source Power Magnament) deze kun je van dezelfde site download en installeren. Ik denk dat het een commandline programma + deamon is voor ACPI, maar ik heb het niet geprobeerd.....
Link naar reactie
0) Dank voor de snelle reactie. (Je zag je naam natuurlijk genoemd!) 1) Even snel gekeken, en kon hem in Red Hat 8.0 (dat heb ik al wel op de plank, maat nog niet in de PC, zeg maar) niet vinden. 2) Ik heb verder de indruk dat er sourceforge maar 1 rpm is, dus niets aparts voor de verschillende distributies. 3) Al met al gaat het voornamelijk om het automatisch uitzetten en het standby kunnen zetten - niet echt een brandend vraagstuk (alhoewel het toch jammer is dat XP dat op mijn PC al wel doet en Linux (nog?) niet). Daarvoor ga ik dus nog geen dingen proberen die wellicht m'n pet nog even te boven gaan. Daarvoor wil ik me meer thuis voelen in Linux. 4) Overigens: is het dus inderdaad zo dat mijn PC APM kennelijk niet ondersteunt?
Link naar reactie
Gelukt! En wel via het BIOS. Dat had ik natuurlijk ook gelijk even moeten bekijken! Kennelijk kan Windows XP op een of andere manier op eigen kracht de PC uitzetten, maar moet je voor Linux in het BIOS de energiebesparing aanzetten. Ik laat me graag uitleggen welk mechanisme hier achter zit. Kortom: op een moederbord dat ACPI ondersteunt (is dat eigenlijk moederbord afhankelijk?) kan Linux, als APM is meegebakken en de APMD draait, de boel afsluiten als het BIOS maar meewerkt! Wie wil weten hoe een en ander voor een Compaq Presario 5363EA moet worden ingesteld, zal mij maar een persoonlijk berichtje moeten sturen: dat verschilt naar mijn idee zo van PC tot PC dat het plaatsen van details op dit forum niet zo veel zin lijkt te hebben. Het ziet er voorlopig naar uit dat Windows XP van die nieuwe BIOS instelling warm noch koud wordt - maar of dat zo blijft is even afwachten. Bij spannend nieuws zal ik weer een reactie plaatsen. Nu nog even kijken of Linux de boel ook standby kan zetten! (Wie weet trouwens wat het nut van standby nu eigenlijk is op een desktop PC?)
Link naar reactie
Ehh, standby, dan blijft er nog wel stroom op staan toch? Heb een pc gehad met een soort standby-knop. Door op die knop te drukken ging het scherm uit en viel de pc stil. Best handig als door een geheugenlek Linux op hol sloeg en ik op mijn gemak in de boeken wou uitzoeken hoe ik daar uit kon komen voordat de boel vastliep. Gewoon op de knop drukken, en het systeem viel stil ;) Max
Link naar reactie
Misschien wel netjes om even te melden dat ik inmiddels - na wat verder gerommel - in de situatie ben beland dat Linux afsluit met "System halted" zonder de PC uit te zetten. Ik geef mijn pogingen voorlopig even op: was ik mij maar nooit gaan ergeren aan die laatste "Power down" melding. De wet van behoud van ellende heeft, kortom, weer eens toegslagen!
Link naar reactie
1) Mijn indruk is dat Windows XP gebruik maakt van ACPI terwijl in het BIOS toch energiebeheer is uitgeschakeld. ACPI kan dus (waarschijnlijk) op de een of ander manier iets wat het (verouderde?) APM alleen met behulp van instellingen in het BIOS vermag. 2) Kernel bakken: tja. ACPD zou toch nog experimenteel zijn? In ieder geval zag ik tussen de sourcefiles een hoop files die met ACPI van doen lijken te hebben. Enig idee welke ik nodig zou hebben zodat ik [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=73032]- zoals ik al eerder heb ontdekt -[/url] alleen de desbetreffende module(s) hoef te compileren? Je moet immers gebruik maken van de voordelen van een modulaire kernel: bijvoorbeeld alleen dat compileren wat je nog niet hebt, toch? Of kan dat weer niet bij een (of deze) daemon?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Hmm ... weet niet of alles wat ik in de vorige post zei, even doordacht was. In ieder geval vond ik bijvoorbeeld [url=http://www.intel.com/technology/iapc/acpi/downloads.htm]bij Intel[/url] wat informatie over acpi en Linux. Het lijkt te gaan om drie trefwoorden: acpi zelf, acpid en PMTools. Wat betreft acpi zelf is mij niet helemaal duidelijk of acpi inmiddels standaard in de kernel zit, of meer specifiek in mijn kernel: de versie 2.4.18-17.7.x (hoe verzin je het het!) die je krijgt als je met up2date je Red Hat Linux 7.3 bij de tijd houdt. Is er een simpel commando waarmee je dat kan vaststellen?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...