Ga naar inhoud

[Red Hat 7.3] Nog steeds geen geluid bij afspelen audio-CD's


Aanbevolen berichten

Een tijdje terug heb ik een post geplaatst over dit probleem. Ik ben nog niet veel verder dus probeer ik het opnieuw. De CD-speler van KDE herkent mijn audio CD's, speelt ze naar believen af in de CD-speler of in de DVD-speler. Geluid kan ik er echter niet bij krijgen ... Linux kan op zich overweg met mijn geluidsapparatuur. Bij het opstarten en afsluiten (van KDE) hoor ik namelijk een kort riedeltje. Ook sndconfig (o.i.d.) liep zonder problemen ... Met KMix kan ik schuiven en klikken wat ik wil: dat heeft geen enkel resultaat gehad tot nu toe.
Link naar reactie
Zie ik het goed - ik ben niet zo'n sleutelaar wat betreft mijn PC - dan zit mijn CD-speler/brander (en ook mijn DVD-speler denk ik) alleen verbonden met een platte/dunne "gegevenskabel" en daarnaast met een een "netsnoer" (van vier kabeltjes). Geen aparte, driekleurige kabel dus. Misschien dat e.e.a. verklaard wordt doordat de PC beschikt over "AC97 audio geïntegreerd, Sounblaster compatible" - dat is geloof ik een geluidskaart die versmolten is met het moederbord. Vermoedt men nog steeds een hardwarematig probleem, of gaat de speurtocht verder?
Link naar reactie
Tja, ik kan mijn kast niet zo 1,2,3 openschroeven, maar volgens mij moet ook bij een geintegreerde geluidskaart een klein kabeltje van de cd-speler naar (in dit geval) het moederbord lopen. Jij hebt die kabel dus niet, en dus geen geluid :( Heb je veel schrijfruimte? Zo ja, zet dan alles als .ogg op je schijf. Kun je doen door een audiocd te openen in Konqueror via het commmando audiocd:/ vervolgens de map met ogg-bestanden openen, en via drag-n-drop de cd rippen. Beetje omslachtig, maar wel leuk ;) Max
Link naar reactie
1) Maximilaan en anderen bedankt. 2) Dat rippen werkt - maar is niet een [u:6a3d2d47de]beetje[/u:6a3d2d47de] omslachtig ... 3) Inderdaad speelt Win XP de CD's zonder problemen af. 4) Hoe heet zo'n (driekleurig?) kabeltje? (Dat maakt het makkelijker om een helpdesk of de PC-boer duidelijk te maken wat ik nodig heb om Linux muziek te laten maken.) 5) Overigens, kan je wel zo'n kabeltje plaatsen als het geluid (als het ware) geïntegreerd is met het moederbord?
Link naar reactie
[quote:c4f854acd9="PeBo"] 1) Maximilaan en anderen bedankt. [/quote:c4f854acd9] Daar zijn we voor :D dus geen dank ;) [quote:c4f854acd9] 2) Dat rippen werkt - maar is niet een [u:c4f854acd9]beetje[/u:c4f854acd9] omslachtig ... [/quote:c4f854acd9] Logisch gewoon afspelen is makkelijker zeker als je een cd hebt. Maar als je ook een mp3 speler hebt of eea. wil delen met de rest van de wereld (mag natuurlijk niet ;) ) dan is het wel weer leuk dat het kan [quote:c4f854acd9] 3) Inderdaad speelt Win XP de CD's zonder problemen af. [/quote:c4f854acd9] Had ik nog niet van gehoord is dus weer lekker geregeld :( Wel prettig als je een goede cd speler hebt en een puike geluidskaart en het dn toch door een wankel OS gedaan wordt kun je nogeens wat anders doen terwijl je je cd'tje afluister. Heerlijk een beetje kraken terwijl je zit te scannen enzo :( [quote:c4f854acd9] 4) Hoe heet zo'n (driekleurig?) kabeltje? (Dat maakt het makkelijker om een helpdesk of de PC-boer duidelijk te maken wat ik nodig heb om Linux muziek te laten maken.) [/quote:c4f854acd9] ff gokken audiokabel ??? anders weet je pcboer het wel hor als je het gewoon uitleg. Noem nooit Linux want dan schrikken de meesten en begrijpen ze ineens niets meer :( [quote:c4f854acd9] 5) Overigens, kan je wel zo'n kabeltje plaatsen als het geluid (als het ware) geïntegreerd is met het moederbord?[/quote:c4f854acd9] Ja hoor hiervoor zitten aansluitingen op je moederbord vaak zelf twee (digitaal en analoog) dus voor twee en drie draadjes ( ff uit het hoofd hoor ) Succes
Link naar reactie
1) Ga ik eens lekker bellen met de desbetreffende helpdesk. 2) Of - beter nog - bij m'n favoriete [b:01c79c9ab7]electro[/b:01c79c9ab7]boer langs. Om de een of andere reden zijn die jongens heel wat meer servicegericht dan de PC-boeren die mijn pad kruisen. 3) Terugkoppeling (modern hè?) volgt ...
Link naar reactie
1) Helpdesk gebeld: in een onbewaakt ogenblik toch het woord "Linux" laten vallen: toen voelde men zich niet langer verplicht te helpen ... 2) Toch maar naar een [b:f759cca0eb]computer[/b:f759cca0eb]boer: audiokabeltje à € 2,50. 3) Met wat gepriegel en (telefonische) hulp van derden het audiokabeltje gemonteerd (nog een beetje spannend zonder de layout van het moederbord ... maar waarom zou je die ook bij een "consumenten-PC " meeleveren? 4) En toen had ik opeens [b:f759cca0eb]geluid[/b:f759cca0eb]! 5) Het werken met KMix is nog wel even wennen, maar dat zal wel lukken. 6) Kortom: jullie analyses en hulp waren prima in orde. Grote dank!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...