Ga naar inhoud

Naamgeving van partities?


Aanbevolen berichten

In een andere topic had ik al even een discussie over hoe partities aan hun naam komen. Verwezen werdt door Jolo naar [url=http://nl.linux.org/doc/books/sag/partitions.html#AEN925]dit artikel[/url] Hieruit heb ik even het volgende gevist: [quote:1d8356414e] Iedere partitie en extended partitie heeft een eigen devicebestand. De naamgeving voor deze bestanden bestaat hieruit dat het nummer van een partitie aan de naam van de gehele disk wordt toegevoegd, met de afspraak dat 1-4, primaire partities zijn (ongeacht hoeveel primaire partities er zijn) en 5-8 zijn logische partities (ongeacht binnen welke primaire partitie ze voorkomen). Bijvoorbeeld, /dev/hda1 is de eerste partitie op de eerste IDE harddisk, en /dev/sdb7 is de derde extended partitie op de tweede SCSI harddisk. De device lijst in XXX (device list) geeft meer informatie. [/quote:1d8356414e] Wat snap ik niet: 1) Je kunt veel meer logische partities hebben dan 4. Ik heb op mijn compu ook hda9 en hda10. 2) Als voobeeld die /dev/sdb7, dit is een extended partitie en dus een primaire partitie, of bedoeld men nu dat het een logische partitie is? 3)Mijn linux partities zijn hda8 (/boot) hda9 (/) en hda10 (swap). Dit is met Gentoo. Onder Redhat 7.2 had ik twee fat-partites automatisch meegemount en die heetten toe hda9 en hda10 Conclusie: dit artikel is verouderd en per distro verschilt het? De site is toch niet de eerste de beste. Nog even verder gezocht: nummers 1 tm 4 zijn blijkbaar idd altijd primaire paritities en van 5 t/ 64 (?) logische partities. Het bovenstaande rammelt dus een beetje.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...