Ga naar inhoud

LINUX soms extreem zwaar om te draaien ?????,


Aanbevolen berichten

[quote:a5bc406f04="bond007"]soms begint mijne Linux (mandrake 8.2) zwaar te draaien , kbedoel daarmee , traag reageren enzo op muis , terwijl er nikske speciaal draait. de diskacces is blijkbaar ook soms traag , terwijl ik vermoed dat de Ultra66 aanstaat. iemand een uitleg voor dit fenomeen? jimjanssen@msn.com[/quote:a5bc406f04] SYSTEEM INTEL Pentium III 5XX GFORCE II mx400 512 mbram ultra66 HD.
Link naar reactie
Dat komt doordat er bij RedHat en Mandrake standaard elke dag een achtergrondproces draait die je hele harde schijf doorzoekt en indexeert om zoeken sneller te maken. Maar daar heb je niet zoveel aan, dus je kunt hem beter uitzetten met: [code:1:f78ca760a3]chkconfig crond off chkconfig atd off chkconfig anacron off service crond stop service atd stop service anacron stop[/code:1:f78ca760a3] Kan natuurlijk ook met een Click&Drool GUI maar dit is gewoon veel sneller. ;)
Link naar reactie
[quote:1c1b0299d0="RobertV"]Dat komt doordat er bij RedHat en Mandrake standaard elke dag een achtergrondproces draait die je hele harde schijf doorzoekt en indexeert om zoeken sneller te maken. Maar daar heb je niet zoveel aan, dus je kunt hem beter uitzetten met: [code:1:1c1b0299d0]chkconfig crond off chkconfig atd off chkconfig anacron off service crond stop service atd stop service anacron stop[/code:1:1c1b0299d0] Kan natuurlijk ook met een Click&Drool GUI maar dit is gewoon veel sneller. ;)[/quote:1c1b0299d0] emmm, opzich doen die daemons ook nog nuttig werk hoor!!!
Link naar reactie
[quote:a77dd0f4eb="RobertV"]Als je zelf taken hebt geplant wel ja. Maar aangezien bond007 een beginner is denk ik dat hij nog nooit heeft gewerkt met crond en dat soort daemons. Dan kun je die dingen net zo goed uitzetten.[/quote:a77dd0f4eb] Maar dan mis je ook je logrataties en worden je logs nogal groot...
Link naar reactie
Eeuh volgens mij kun je beter de cron deamon niet zomaar uitschakelen die doet inderdaad veel nuttige dingen. Waar het probleem waarschijnlijk in zit is de update van het commando "locate". Dit is een commando waarmee je in een database snel bestanden op je HD kunt vinden. Het commando om die database te updaten wordt geloof ik door redhat standaard in de cron gezet. Het commando is "updatedb", dus zoek deze ff op en verwijder deze entry.
Link naar reactie
Het grote gezijk met RH achtige distro's zoals mandy en RH zelf is dat ze de updatedb draaien elke keer als je die bak opstart.. dit zie je voornamelijk bij RH OS's .. bij mandy is dat niet het geval. volgens mij is die slocate trouwens ook standaard ingesteld als ergens 3 uur snachts. niet ergens op de dag. Alleen snachts. ik denk dan ook dat het slocate proces ook geen roet in het eten gooit en denk ik dat het wat anders is. het lijkt me verstandig om top te laden en kijken wat je load averages zijn/worden als dat kreng traag word (dat ten eerste ) ten tweede zal er ,indien het toch de updatedb is, een proces ergens bovenaan de lijst komen genaamd slocate.. echter kan het ook de kswapd zijn, die op bepaalde tijdstippen gaat lopen kloten met je swapspace.. wat kswapd precies doet weet ik echter niet... het is zeker wel een nuttig proces.. en indeed... gooi te nimmer nooit je cron uit. Dat is een van de belangrijkste en leukste dingen van het linux/unix OS. FYI: ik heb zelf erg slechte ervaringen met dit soort gezeur gehad als het om mdk 8.2 gaat. een rijtje problemen die ik tegenkwam in (hoogste prioriteit boven) 1: een verwarde crontab. de crond begon na 2 dagen uptime bepaalde processen 100x op te starten waardoor het systeem niet meer aan zijn overige processen kwam. kortom: een volledig hangend systeem. geen inlogmogelijkheden meer etc. 2: bij het openen van een terminal (pts/5 in X) iets bewerken met VI (vi improved). Bij het afsluiten van bijv Eterm ipv eerst vi afsluiten zorgde ervoor dat me CPU load naar de 100% ging. kortom.. iets ging mis met de overerving betreffende kind en moeder proces..moest zijn: moeder dood, kind ook dood... echter bleef vi gewoon doordwalen. 3: Supermount. Deze werdt standaard ingesteld.. windows achtige praktijken zoals dit behoren standaard niet op een linux sys. het werkt niet geheel goed en het is traag. gewoon zelf mounten die zooi. 4: SCSI emu werdt niet gedetecteerd, kortom, na de upgrade van 8.1 naar 8.2 kon ik opeens niet meer fikken.. of dit met die supermount te maken heeft weet ik niet... offtopic: overigen.. als je je afvraagt of ik dat ben in die avatar.. kan ik je gerust stellen... dat ben ik niet :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...