Ga naar inhoud

RedHat Grub -> boot naar console i.p.v. KDE


Aanbevolen berichten

Leuk, ik installeer RedHat 7.3, met als boot-installer Grub en default opstarten naar KDE. Maar hoe kan ik nu naar m'n consoletje booten? Nog een vraag: Hoe configureer ik KDE? Na installatie 1024x768, kan ik de resolutie niet meer aanpassen en dat soort dingen. Ik vind het nergens!! Wie helpt mij? :)
Link naar reactie
Linux werkt met zgn runlevels. Jouw pc start momenteel standaard op in runlevel 5, wat de grafische runlevel is. Je wilt standaard opstarten in de console-modus, oftewel runlevel 3 Dat regel je niet in grub, maar in Linux zelf, te weten het bestand /etc/inittab Zoek naar deze regel: [code:1:f2ab4e8c19] id:5:initdefault: [/code:1:f2ab4e8c19] in verander die in [code:1:f2ab4e8c19] id:3:initdefault: [/code:1:f2ab4e8c19] Linux start nu voortaan op in runlevel 3. wil je naar grafisch toe, typ dan startx of als root init 5 achter de prompt. Max
Link naar reactie
[quote:a06aa0e956="mkrijtenberg"] Nog een vraag: Hoe configureer ik KDE? Na installatie 1024x768, kan ik de resolutie niet meer aanpassen en dat soort dingen. Ik vind het nergens!! [/quote:a06aa0e956] probleem met Linux is dat het is opgebouwd uit veel losse programma's. Zo stel je de resolutie niet in in KDE, maar in het configuratieprogramma van X Window, die immers verantwoordelijk is voor de aansturing van je grafische desktop. KDE kun je instellen in het configuratiecentrum (control center) dat je in het startmenu (eigenlijk k-menu of applicatiestarter) kunt vinden. Je kunt het configuratiecentrum ook opstarten door op Alt+F2 te drukken en het commando kcontrol op te geven. Linux zelf (en dus ook X Window) stel je bij Redhat in via het configuratieprogramma van redhat: anaconda Ander bekend configuratieprogramma (heeft RH die nog?) is linuxconfig Verder kun je enkele zaken instellen via het dos-achtige programma setup. Enkele Linux-distro's maken deze configuratieprogramma's beschikbaar in het configuratiecentrum van kde (Mandrake, SuSE, Caldera, Lindows, Lycoris zijn distro's die dat doen). RedHat doet dat geloof ik niet. Succes, Max
Link naar reactie
Nog een tip: bij Linux staan de programma's vrijwel altijd in het zoekpad. Wil je dus een applicatie starten, maar kun je het niet vinden in het menu, open dan een terminal (bijv. konsole, of een prompt via alt+f2) en typ de naam in van de applicatie, gevolgd door [enter] Let op, een dos-achtige applicatie als 'setup' moet je in een terminal draaien, dat kun je opgeven als je op 'alt+f2' drukt odner 'opties'. Verder moet je uiteraard de exacte naam van de applicatie kennen. Zo heet StarOffice als programma 'soffice'. Verder kent de linux-prompt (bash) de optie 'auto-aanvullen'. Door een begin van een commando in te typen en vervolgens op [TAB] vult bash de programmanaam zelf aan. bijv. so [tab] wordt aangevuld tot soffice. Zijn er meer applicaties/bestanden met deze beginletter, dan krijg je een geluidssignaal te horen. Door nogmaals [tab] in te drukken krijg je een lijst met overeenkomende namen. Dit werkt ook met mappenstructuren en bestandsnamen. bijv. commando ls /u [tab] lo [tab] bi [tab ne levert /usr/local/bin/netscape op (uitgaande dat in die map netscape staat ;) ) succes, Max
Link naar reactie
Nog een tip: als je in kde bent, en je wilt naar een console toe, druk dan op de toetsencombinatie CTRL+ALT+F1 (F2, F3, F4, F5, F6) Je krijgt nu een login te zien en zit dan in een tekstconsole. Om kde af te sluiten typ je in zo'n console als root init 3 let op, kde wordt nu geforceerd beëindigd. Da's voor KDE verder niet erg, maar wel voor eventueel onopgeslagen werk dat je dan kwijt bent. Sluit kmail (als je die voor je e-mail gebruikt) ook even af voordat je deze handeling doet.) terug gaan naar kde kun je dan op 2 manieren doen: 1, door in hetzelfde runlevel te blijven typ je 'startx' 2 door in het grafische runlevel te komen typ je 'init 5'. Dit werkt alleen als root. Verder kun je bij het opstarten vaak commando's meegeven. Door achter de bootprompt bijv. linux init 3 op te geven start Linux in runlevel 3 op, oftewel de eerder beschreven tekstmodus. Geen idee overigens of je met RH nog een bootprompt krijgt, of alleen een keuzemenu. Max
Link naar reactie
Bedankt voor al deze uitleg!!! :) Het switchen tussen console en KDE heb ik inmiddels onder controle :) Maar nu zit ik met het volgende probleem, heel raar: Wanneer ik m'n KDE start (startx) blijft de X server restarten. Alsof ie een error tegen komt en het opnieuw probeert. Het vervelende is, dat ik 'em niet kan afsluiten, behalve met CTRL+ALT+DEL waarmee ik de PC reboot... Ik heb na de default installatie de NVidia drivers geïnstalleerd (kernel + GXL package). Dit ging vrij simpel: beide tarballs geïnstalleerd met "make install". Daarna XF86Config-4 aangepast (en voor de zekerheid ook maar XF86Config). Sinds daarna krijg ik dus die restartende X Server. Ik krijg netjes het NVidia logo te zien, daarna zwart scherm, en daarna begint ie weer opnieuw... lastig....
Link naar reactie
Dit krijg je als je in init 5 opstart. Doordat het de grafische modus is wordt X Window telkens als deze crasht opnieuw opgestart, en kom je in een loop terecht. Enige uitweg is om linux in init 3 op te starten en XF86.. opnieuw in te stellen. Doe dat het liefst vanuit een applicatie van RH Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...