Ga naar inhoud

Mount cd-rom.


Aanbevolen berichten

Ik ben juist nieuw in Linux en ik kan er echt niets van. Mijn probleem is dan ook het volgende: Opstarten gaat perfect ik log mij in en dan wil ik een "mount" doen om mijn cd te starten. Eerst en vooral weet ik niet waar ik dat moet doen. Waar kan ik dat ergens doen? Welke knoppen moet ik intikken om zoiets te verkrijgen waar ik het kan doen? Dan nog wat moet ik ingeven als ik dan toch daar geraakt ben? Ik zou graag mijn cd-starten dus misschien iets van mount /mnt/cdrom of zoiets ik weet het ook echt niet. Zou iemand mij kunnen helpen. Dank u.
Link naar reactie
Welke distro gebruik je? En welke desktop? Om een cd te mounten heb je te maken met het volgende commando [code:1:eca409bf8a] mount /map/waar/cd/wordt/gemount [/code:1:eca409bf8a] Dit kan een willekeurige map zijn. Om te weten waar jouw distro standaard de cd-rom mount kijk je even in het bestand /etc/fstab zoek naar een regel als deze: [code:1:eca409bf8a] /dev/cdrom /media/cdrom auto ro,noauto,user,exec 0 0 [/code:1:eca409bf8a] /dev/cdrom is het station van de cd-romspeler (kan ook /dev/hdd oid zijn...) /media/cdrom is de map waaraan de cd-romspeler gemount wordt. auto is het bestandstype, in dit geval wordt dat automatisch bepaald ro,noauto,user,exec betekent achtereenvolgens: alleenlezen,niet mounten tijdens de boot van Linux(doe je alleen bij vaste schijven),gebruiker mag de schijf benaderen,er mogen programma's van worden opgestart 00 geeft de schijfcontrole informatie betreffende de periodieke controle van de schijf. In dit geval dus niet controleren. Wat we dus vaststellen is dat de schijf /dev/cdrom wordt gemount aan de map /media/cdrom. Maar zoals gezegd kan dat bij jouw anders zijn, bijv. /mnt/cdrom of /cdrom Dan is het commando om aan te koppelen het volgende [code:1:eca409bf8a] mount /media/cdrom [/code:1:eca409bf8a] n.b.: muziekcd's hoef/kun je niet mounten. Wil je hem weer unmounten, dan doe je het volgende: [code:1:eca409bf8a] umount /media/cdrom [/code:1:eca409bf8a] Kan het eenvoudiger? Jazeker, dit commando kun je in een pictogram op je desktop of bestandsbeheerder zetten. In KDE: klik op de desktop met je rechter muis. Kies voor de optie "nieuw->CD-/DVD-romspeler" Vul bij tabblad 'algemeen' een naam in voor het pictogram Kies bij tabblad 'station' bij de optie 'station' de plek waar de cdrom zich bevindt, bijv. /dev/cdrom. Vaak geeft het dialoogvenster meteen tussen haakjes de map aan waaraan de cdrom wordt gekoppeld. Klik op 'OK' om de configuratie op te slaan. Nu mount je een cdrom door op het pictogram te klikken, en unmount je hem door met de rechtermuisknop er op te klikken en te kiezen voor 'afkoppelen (unmount)' Automount/Supermount Automount en Supermount zijn applicaties die het mogelijk maken om verwisselbare schijven automatisch te mounten, zodra een applicatie toegang tot de schijf zoekt. Supermount wordt gebruikt door oa Mandrake, Automount (onderdeel van de Linux-kernel) door oa SuSE. Voordeel van automount is dat je de schijven nog steeds gewoon kunt mounten/unmounten. Als je de cd-romspeler automatisch wilt benaderen ga je naar de map /cdrom, wil je zelf mounten, dan doe je dat via /media/cdrom Succes, Max
Link naar reactie
Als R.H. het goed heeft gedaan staat er een icoontje op je desktop. Met je rechter muisknop er op klikken geeft een menuutje, waarbij de optie mount staat (dacht ik). Als je vervolgens je cd er weer uit wil halen, dien je de boel wel weer te u(n)mounten, anders gaat de lade van je cd-rom speler niet open.
Link naar reactie
Die commando's zet je achter een willekeurige prompt in Linux. dus in het programma Konsole, of xterm, in de tekstmodus die je via CTRL+ALT+F1 (F23, F3, F4, ...) kunt bereiken of door op Alt+F2 te drukken en het commando op te geven. Nog een leuk geintje in KDE (waarvoor je wel de betreffende plugins moet hebben) is kio_audiocd en kio_floppy Hiermee kun je audio-cd's en flopp's rechtstreeks vanuit elke KDE-applicatie benaderen. Open een audiocd (om te rippen naar wav, mp3 of Ogg vorbis) door audiocd:/ te typen in de locatiebalk van Konqueror Als je verbinding hebt met Internet op dat moment, dan wordt via FreeCDDB de namen van de tracks automatisch ingevuld. Open een floppy door in een willkeurige applicatie, of de locatiebalk van Konqueror floppy:/ te typen. Et voila, je kunt bestanden openen, wegschrijven etc.. Er zijn tientallen kio-slaves beschikbaar die op vergelijkbare wijze veel zaken in Linux automatiseren, zoals printerbeheer, rpm-softwarebeheer, ssh-verbindingen, ftp, smb-netwerken, etc. etc.. Max
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...