Ga naar inhoud

Newbee bloeken


Aanbevolen berichten

Als je een boek wilt aanschaffen moet je je eerst even afvragen wat je met Linux wilt doen. Wil je een server bouwen, of wil je een desktop-pc? Wil je het systeem compleet doorgronden, of gewoon de basis leren kennen? Wil je vooral via een GUI werken of mbv de commandoprompt de boel fijnafstemmen? Met welke basissoftware wil je werken? Bijv, wil je KDE of Gnome gebruiken als desktop? Wil je een SMB-server of een Webserver? Als je die vragen voor jezelf hebt beantwoordt, dan kun je op zoek gaan naar boeken. Veel zichzelf respecterende boekhandels hebben een ruime sortering Linux-boeken (Zelfs boekhandeltijes in Ziekenhuizen verkopen Linux-boeken zag ik in het AZG van Groningen :o ). Let dan vooral op over welke Linux-distro het boek praat, en welke versie. Als je bijv. voor de desktop gaat, dan zijn zul je merken dat veel boeken spreken over het experimentele Gnome en de beta van KDE 1.x . Da's nogal achterhaald omdat KDE reeds bij versie 3 is, die zich moeilijk meer laat vergelijken met de eerste KDE, en Gnome niet meer experimenteel is te noemen :wink: . Gnome stapt eind volgende maand over op versie 2. Wil je vooral vanaf de commandoprompt werken is de leeftijd van de boeken minder belangrijk, omdat de basis op veel punten ongewijzigd is. Wel zijn bepaalde functies die een tijdje geleden ontbraken nu aanwezig in Linux. Kijk voor boekresencies op http://nl.linux.org Max
Link naar reactie
Voor de basis kun je de handleiding bij je distro gebruiken, of een boek als Linux volgens Bartjens, RedHat Linux in 10 min. enzo. Stel je niet te veel voor van die laatste, maar voor een introductie is het goed. Ik heb veel op internet opgezocht, een search in Google doet wonderen. Als je liever van papier leest, en al wat verder bent, kan ik je de LP1 Studiegids aanraden, die is via hccnet goedkoop te krijgen voor hcc-leden. Zal ff zoeken .. http://www.hccnet.nl/alt0128/index.cfm?linkje=oikos (Hacker protected is ook leuk, maar dat heeft dan weer niet zoveel met (specifiek) Linux te maken).
Link naar reactie
Wat ik met Linux wil? Zoveel mogelijk! vanwege de vele verhalen tenopzichte van Windows wil ik de vooordelen van beide werelden verenigen op een multiboot systeem. Waaarschijnlijk beginnen met een grafische interface zoals gnome of kde. Maar daarna ook de mogelijkheden zoals onder het oude dos. Bij de distri zat een zeer sumiere handleiding op de CD-rom. Verder geen boeken, vandaar :cry: ! Met de tips van Maximiliaan en Wateengedoe2 kan ik wel wat voorlopig. Daarna struin ik het Net wel af naar meer, hoewel... met een 'super'verbinding via een modem... Bedankt in ieder geval.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...