Ga naar inhoud

Wat Mandrake nou toch doet... :-?


Aanbevolen berichten

Ben lekker aan het surfen en een verslag aan het maken start plots Mandrake 8.1 zich opnieuw op. Hij logt uit en ik moet mijn gegevens weer invullen. Allemaal niet zo raar, ik was dit immers van Windows al gewend, maar dat Linux dit zou doen? Het allerstomste was dat ik tegelijkertijd een cd aan het beluisteren was op mijn pc, deze bleef gewoon onverstoord doorspelen zonder last te hebben van het opnieuw opstarten. Iemand anders ook zulke vreemde tafereken meegemaakt? :grin: Greetz, D. P.s Mijn verslag is nu wel weg :cry:
Link naar reactie
die cd doorspeeld is niet echt een raar iets.. nou ja.... gezien de cd stroom heeft, een een kabel heeft naar de geluidskaart die ook stroom heeft en doorkan sturen naar een output blijf je muziek houden.. waarom mdk8.1 zomaar opnieuw opstart is voor mij een raadsel. al helemaal dat je alle gegevens opnieuw moet invullen.. het klinkt al een proces wat root in het eten gooit of mogelijkerwijs iets/iemand die/dat een user verwijdert heeft. dit heb ik nooit eerder gezien of gehoord
Link naar reactie
Werd de computer opnieuw opgestart of werd je alleen uitgelogd? Misschien een toetsencombinatie aangeraakt die dit veroorzaakt? Wat automatische herstarts van linux betreft: er zit in de kernel een optie om de pc opnieuw op te starten als het systeem vastgelopen is. (handig voor servers op afstand..) Wat betreft die muziek-cd: Dat doetie bij mij ook, als ik de pc afsluit, terwijl er muziek draait, dan draait de muziek vrolijk verder, terwijl Linux al helemaal is afgesloten. Dat gaat dus helemaal buiten het OS om Gekkigheden die ik heb gehad was toen ik versie 1.0 van een bepaalde gui had geinstalleerd. Linux sloeg volledig op tilt, inloggen, uitloggen, halt/reboot, whatever, niks werkte meer. Is moeilijk te omschrijven wat er zoal gebeurde, maar je kreeg echt het gevoel dat iemand anders de pc had overgenomen.... Oplossing was gelukkig simpel: deze nieuwe gui verwijderen en terug naar de oude vertrouwde :wink: max
Link naar reactie
[quote:4389b0f279] Op 07-05-2002 23:37 schreef maximilaan: Gekkigheden die ik heb gehad was toen ik versie 1.0 van een bepaalde gui had geinstalleerd. Linux sloeg volledig op tilt, inloggen, uitloggen, halt/reboot, whatever, niks werkte meer. Is moeilijk te omschrijven wat er zoal gebeurde, maar je kreeg echt het gevoel dat iemand anders de pc had overgenomen.... [/quote:4389b0f279] Daarvoor bestaat gelukkig de "The magic SysRq key" kerneloptie...
Link naar reactie
Dat is een optie die je in de kernel kunt activeren (bij een van de laatste opties in het hoofdmenu van de kernelconfiguratie, ik geloof "Kernel hacking" o.i.d.) om toetsencombinaties in te stellen die vrijwel altijd actief blijven, vaak zelfs als de rest van het systeem muur vast zit. De toestencombinaties bestaan uit <ctrl> + <printscreen/sysrq> + een letter. Op deze manier kun je altijd het bestandssysteem synchroniseren, unmounten, rebooten e.d. Dus stel dat een crusciale server muurvast zit dan kun je vaak het fs ge-unmounted krijgen waardoor je niet het risico loopt dat het fs niet clean is. Voor de rest zijn er nog wat opties om o.a. (zover ik me kan herinneren: ) alle processen te killen, het toetsenbord weer in normale modus te zetten (vaak hangt de PC bijvoorbeeld niet, maar blokeren bijvoorbeeld MESA of SVGALib spellen het toetsenbord), etc. De toetsen die gebruikt kunnen worden staat in de bijbehorende documentatie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...