Ga naar inhoud

partities laten zien in fdisk -> hoe?


Aanbevolen berichten

Hi all, Ik gebruik momenteek RH 7.2. Hier zijn op /dev/hda 16 partities "voorgebakken" (hda1 t/m hda16). Ik heb er zelf een paar bijgemaakt met [code:1:77dafd9e21] mknod -m 660 /dev/hda17 b 3 17 | | | | | mknod -m 660 /dev/hda19 b 3 19 chown root:disk /dev/hda1* [/code:1:77dafd9e21] Ik kan bv hda17 mounten en hij is ook te zien in /proc/partitions. Echter, [b:77dafd9e21]fdisk /dev/hda[/b:77dafd9e21] geeft nog steeds alleen hda1 t/m hda16, en niet hda17 t/m hda19. Hoe kan ik dit oplossen? En weet iemand hoe ik ext3 kan omzetten naar ext2? (Partition Magic kan mijn ext3 /boot partitie niet verplaatsen). Alvast mijn dank, Dick
Link naar reactie
"En weet iemand hoe ik ext3 kan omzetten naar ext2? (Partition Magic kan mijn ext3 /boot partitie niet verplaatsen)." Volgens mij is ext3 in feite hetzelfde als ext2. met een jounaling filesystem toevoeging. Heeft PM niet zowieso een probleem met het verplaatsen van niet windows partities. Mijn pm6 versie wil geen ext2 verplaatsen.
Link naar reactie
[quote:2309b20fb9] Volgens mij is ext3 in feite hetzelfde als ext2. met een jounaling filesystem toevoeging. Heeft PM niet zowieso een probleem met het verplaatsen van niet windows partities. Mijn pm6 versie wil geen ext2 verplaatsen. [/quote:2309b20fb9] Dat is curieus, PM5 kan volgens mij wel ext2 verplaatsen / resizen. Bij ext3 geeft'ie aan dat de partitie volledig vol zit; ik denk dat daar het probleem zit. ext3 wordt trouwens inderdaad herkent als ext2, maar dan "vol". Dick
Link naar reactie
PM7 kan ook helemaal niets met ext3... zelfs niet van die partities maken... je schijf zelf kan AFAIK niet meer dan 16 partities (waarvan een extended) bevatten. vergeet dat experiment dus maar :*( (wat je wel kunt doen is nodes als hda1a enz proberen te maken en dan binnen hda1 nieuwe partities aanmaken. weet alleen niet of dat gaat werken. post het ff als je die nodes hebt kunnen maken...)
Link naar reactie
Juist omdat PM niet met ext3 kan omgaan zou ik willen weten of (en hoe) ik ext3 (tijdelijk) kan omzetten naar ext2. Een IDE-hd kan tot 63 partities bevatten, waarvan dan maximaal 3 primair, [url=http://www.linuxvalley.it/encyclopedia/ldp/manpage/man4/hd.4.php]zie ook hier[/url]. En zoals ik boven al vermeldde, ik kan bv. hda18 gewoon mounten en hij wordt herkent als vfat. Ook verschijnen hda17 t/m hda20 in /proc/partitions, dus dat gaat allemaal goed :smile: . Alleen fdisk gaat maar t/m hda16 :sad: . Groeten, Dick
Link naar reactie
Bewerk /etc/fstab en verander ext3 voor de partitie waarom het gaat in ext2 (dit kan gewoon omdat ext3 gewoon ext2 + journal is). Na een clean shutdown is alles als het goed is weggeschreven en heb je na de reboot een ext2 mounted partitie. Voor PM moet ext2 of ext3 niks uitmaken omdat ze kwa fs gezien identiek zijn.
Link naar reactie
Dank voor de reakties. Het "fdisk-probleem" bestaat echter nog steeds... Ik kan de partities gewoon mounten,dus dat gaat goed, alleen [b:33461af7ad]fdisk /dev/hda[/b:33461af7ad] geeft alleen hda1 t/m hda16. Ik vroeg me af of je fdisk kan "sync'en" of dwingen een nieuwe partitietabel uit te lezen. Het is dus geen "operationeel" probleem, meer een "hoe-zit-dat-probleem" :smile: . [quote:33461af7ad] Op 30-04-2002 1:27 schreef danieldk: Bewerk /etc/fstab en verander ext3 voor de partitie waarom het gaat in ext2 (dit kan gewoon omdat ext3 gewoon ext2 + journal is). Na een clean shutdown is alles als het goed is weggeschreven en heb je na de reboot een ext2 mounted partitie.[/quote:33461af7ad] Dat zijn nuttige info's :wink: ga ik vanavond meteen proberen. [quote:33461af7ad]Voor PM moet ext2 of ext3 niks uitmaken omdat ze kwa fs gezien identiek zijn. [/quote:33461af7ad] Het merkwaardige is dat PM een ext3 partitie inderdaad herkent als ext2, maar dan volledig vol ("Unused MB: 0"); en volle partities kan'ie niet verplaatsen / resizen. Ik denk dat dit komt vanwege de journaling eigenschappen. Groeten en gezellige koninginnedag, Dick
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...