Ga naar inhoud

Linux vs. Windows (beetje newbie)


Aanbevolen berichten

Ik word de foutmeldingen in mijn Windows besturingssysteempje een beetje zat en ik wil volledig overgaan op Linux. Nu hoeft van mij Linux er niet identiek als een Windows omgevinkje uit te zien, maar het is wel gewenst dat ik bij het installeren naar voren krijg dat er wat hardware gedetecteerd word. Ik heb een aantal maanden Suse 6.0 geïnstalleerd maar daar werd ik niet veel wijzer van omdat hij b.v. geen cd-rom automatisch herkende. Wat is nu (het beste) makkelijk voor mij om te installeren? Ik wil wel vrijwel alles op kunnen doen: Internetten, tekstverwerken, muziek luisteren etc. Ik zit wel in een LAN. Moet ik dan nog ergens rekening mee houden? De andere 2 pc's zijn uitgerust met Windows. Ik kan neem ik aan dat ik niet even bestanden daarvan kan gebruiken. Ik ben trouwens wel de client in het netwerk. Tips? D.
Link naar reactie
Suse 8.0 Pro kopen hjeb je alles in huis wat je wilt. Installeer dan LinNeighbourHood om gte browsen naar andere windows shares en download OpenOffice van http://www.openoffice.org. Kies dan als garfische desktop KDE3 en installeer ook de browsers Konqueror,Netscape 4,Opera. gebruik Kmail voor email en Knode voor je newsreader. Xmms als Winamp clone en Xine voor DIVX filmpjes. Wat had u nog meer gewenst? :smile: Oh ja..om up to date te blijven qua security laat je om de zoveel tijd een online update uit voeren om je packages een beetje secure en up2date te houden. Suc6! M. ps..je kan ook gratis met mandrake 8.2 aan de gang (www.mandrake.com) of red Hat 7.3 beta (www.linuxiso.org)
Link naar reactie
[quote:8b0aae7717] Op 29-04-2002 14:48 schreef Dilbert: Is er ook een soortgelijk iets als ZoneAlarm?[/quote:8b0aae7717]** proest ** Suse heeft een eigen firewall geloof ik die je wel via Yast(2) kan configuren. Ik zou je aanraden om [url=http://gathering.tweakers.net/showtopic.php/395099/1/250]dit topic[/url] op GOT eens te lezen, daar staat echt bergen informatie in.
Link naar reactie
Zozo, flinke lappen tekst, maar ik heb me er doorheen geworsteld. Ik heb 'Linux op de Desktop' helemaal gelezen en bestudeert en 'Installatie Mandrake 8.1' omdat die mij het meeste aanspreekt. Ik ben echt heel veel wijzer geworden en ga ben nu zeker aangemoedigd om te proberen Linux als besturingssysteem te draaien. Greetz, D.
Link naar reactie
Mandrake zit ondertussen op 8.2. Verder ken ik mandrake niet zo goed. Maar ongetwijfeld zit hier ook een package manager in. kwestie van klikken en deinstalleren. In Suse 8 en voorgaande versies, kun je ook kpackage gebruiken of yast2. gaat erg makkelijk. Voor een firewall hoef je overigens geen lappen tekst meer te lezen. In yast2 van suse kun je dit simpel instellen via security. In Mandrake schijn je dit ook met een druk op de knop te kunnen instellen. Dit zijn natuurlijk wel standaard instellingen, maar voor gewoon thuisgebruik mer dan voldoende.
Link naar reactie
Mandrake heeft een eigen configuratiecentrum, vanwaaruit je pakketten kunt installeren/verwijderen. rpm-pakketten die je van Internet haalt kun je eenvoudigweg installeren door er op te (dubbel)klikken. Let op, hierbij kun je te maken krijgen met onopgeloste afhankelijkheden. Vooral software uit Open Source vrijwilligersprojecten leveren geen gedeelde bibliotheken mee. De missende bibliotheken vind je veelal op de installatiecdrom van Mandrake, of op hun website. Verder kun je via http://rpmfind.net zoeken naar het pakket die de nodige bibliotheken bevat. Mandrake heeft ook kpackage. Typ, om deze op te starten achter de commandoprompt (via Alt+f2) de term kpackage Max
Link naar reactie
Nu ook maximiliaan bedankt. Maar er schoot mij nog een vraag te binnen: Ik teken graag veel, pakt Linux ook een .gif of .jpg extensie in het systeem of worden die anders genoemd? Ik snap dat als je internet, je tuurlijk ook plaatjes ziet maar zover ik het begrijp komen die extensies er bij Linux er wat gewijzigd uit te zien. D.
Link naar reactie
OK thanx. Ik ga ff verder (Zonde om meerdere topics te plaatsen) Ik heb even lopen knoeien met de pc en sta op het punt om Mandrake 8.1 te installeren. Ik heb de cd-rom al in het vakkie liggen maar als ik de pc opstart kan ik naar de D (cdromschijf bij mij) en hoe dan verder? Linux start niet uit zichzelf op en ik weet echt niet meer hoe ik dat met Suse deed. D.
Link naar reactie
kijk eens of je kunt booten van cdrom (bios instelling) Anders in de directorie images ff rawwrite32 opstarten (je zit tenslotte in windows) en een bootdiskette maken. Hierna daarmee starten en de boel installeren :grin: Veel plezier je zult waarschijnlijk na een halfuurtje weer hierzijn om te melden dat je nu vanuit Linux op het forum zit :grin:
Link naar reactie
[quote:9fd5f43189] Op 03-05-2002 12:44 schreef Dilbert: Het is gelukt! Ik ben nu aan het installeren alleen dat halfuurtje van 'wstolk' zal een uur worden op mijn computer. :grin: (Pentium 133 64 MB RAM) Greetz, D. [/quote:9fd5f43189] TJA..... Vraag me eigenlijk af waarom iedereen zijn oude pc voor Linux gebruikt :wink: Anders zou je het zeker halen :grin:
Link naar reactie
Alles staat er nu op. Ik moest wel een boel configureren, maar goed. Ik krijg mijn internetverbinding niet gedeeld. Ik heb 3 pc's nu twee met Windows 98 en 1 met Linux. Een van de W98 bakken is het internetgedeeld en het netwerk met de ander W98 werkt prima, maar met Linux kom ik niet verder. Kan iemand misschien een checklist geven o.i.d. D.
Link naar reactie
ikke nog niet snappe... wordt "mandy" een workstation of serveerster? voor workstation geld hetzelfde als de win9x bakken betreft inet delen. gateway: IP nummer van eth1 van server DNS: idem IP: random nummer zoals 192.168.0.2 indien gw 01 is bijv. netmask.. 255.255.255.0 voor server... wordt het al een heeeeel stuk lastiger.. dan moet je gaan masquaraden. als het goed is, installeert mandy 8.1 standaard IPTables mee. hier moet je ff een scriptje voor bouwen en masquarden. op http://www.nedlinux.dl --> docs staan goede voorbeelden hoe dit moet.(op een makkelijke manier) maar... ik weet dat mandy 8.1 ergens in de config (harddrake ) een knop internet delen heeft. nou heb ik die knop nooit in actie gezien... probeer het zou ik zeggen. [ Dit bericht is bewerkt door: KayJay op 2002-05-03 14:32 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...