Ga naar inhoud

Opensource en politiek


Aanbevolen berichten

[quote:75e0c1bcca] Op 18-04-2002 20:11 schreef danieldk: Op verzoek van Mithrandir. Even een botte gewaagde stelling: links == opensource, rechts == commercieel/closed-source. Brand maar los! [/quote:75e0c1bcca] aanname: links == opensource, rechts == commercieel/closed-source. gevolg: een linkse partij steunt opensource gevolg: daar PvdA opensource niet (openlijk) steunt kan PvdA geen linkse partij genoemd worden. conclusie: PvdA != links :grin: voor de rest lijkt het er wel op ja... In het EP is de vvd'er Frits B. druk doende patenten op software erdoor te drukken... wat ik eigenlijk ook wel in gedachten had: op een bepaalde manier zit voor mijn gevoel achter de open-source-community 'theorie' een enigszins marxistisch aandoend ideaal. (marxistisch != communistisch...) dit heeft als consequentie dat zich binnen de opensource relatief veel mensen rondlopen die links stemgedrag vertonen. vraag: is dat zo? Over de Vrije Markt imho bewijst het bestaan van open-source voor een goed deel het failliet van het extreme vrije markt-denken zoals je hier en daar bij onbeteugeld liberale figuren aantreft. dit omdat het zich aan laat zien dat (bepaalde) commerciele partijen druk doende zijn om op illegale wijze (smerige licenties*... patenten op ideen, rechtszaken) os en concurentie uit de markt te drukken. (zonder overheidsingrijpen is de stap over de rand - van de afgrond - onvermijdelijk) ik stop er hier maar even mee :grin: * zie [url=http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnkerb/html/Finalcifs_LicenseAgrmnt_032802.asp]deze link[/url]
Link naar reactie
[quote:f3de8da4fa] Op 18-04-2002 20:52 schreef Mithrandir: aanname: links == opensource, rechts == commercieel/closed-source. gevolg: een linkse partij steunt opensource gevolg: daar PvdA opensource niet (openlijk) steunt kan PvdA geen linkse partij genoemd worden. [/quote:f3de8da4fa] PvdA is naar mijn mening ook niet een echte linkse partij meer. Dus wat mij betreft is deze conclusie niet in strijd met de werkelijkheid. [quote:f3de8da4fa] wat ik eigenlijk ook wel in gedachten had: op een bepaalde manier zit voor mijn gevoel achter de open-source-community 'theorie' een enigszins marxistisch aandoend ideaal. (marxistisch != communistisch...) [/quote:f3de8da4fa] Daar ben ik het mee eens, dit geldt met name voor de GPL; de geschreven software komt niet in bezit van een megacoorporatie, maar de schrijver van de software zelf plus alle andere leden van de softwarecommunity. BTW. Het communisme volgens het communistisch manifest is natuurlijk wel Marxistisch; het leninistisch communisme niet... [quote:f3de8da4fa] dit heeft als consequentie dat zich binnen de opensource relatief veel mensen rondlopen die links stemgedrag vertonen. vraag: is dat zo? [/quote:f3de8da4fa] Volgens mij wel; maar ik denk dat je dan een onderscheid moet maken tussen long-time "opensourcers" en newbies. Veel mensen beginnen nu Linux te gebruiken puur omdat het gratis is, helemaal los van opensource-idealen. Op zich is daar helemaal niets mis mee, maar hun politieke keuze kan jammer genoeg wel nadelig voor opensource zijn. [quote:f3de8da4fa] Over de Vrije Markt imho bewijst het bestaan van open-source voor een goed deel het failliet van het extreme vrije markt-denken zoals je hier en daar bij onbeteugeld liberale figuren aantreft. dit omdat het zich aan laat zien dat (bepaalde) commerciele partijen druk doende zijn om op illegale wijze (smerige licenties*... patenten op ideen, rechtszaken) os en concurentie uit de markt te drukken. (zonder overheidsingrijpen is de stap over de rand - van de afgrond - onvermijdelijk) [/quote:f3de8da4fa] Marx schreef al over de tegenstelling tussen de kapitalistische werkgever en de arbeiders. Ik denk dat dit onderscheid nog sterk aanwezig is, alleen veel implicieter. Vervreemding is nog steeds aan de orde en mensen worden nu op andere manieren uitgebuit (zie maar hoeveel mensen burnoutverschijnselen hebben). Daarnaast is er ook een tegenstelling gekomen tussen megacooperatie in de individuele consument. Door fusies, overnames, e.d. wordt het aantal aanbieders steeds kleiner en kunnen bedrijven steeds gemakkelijker een forceren dat je hun producten gebruikt (in de softwarewereld hebben we daar een goed voorbeeld van). Daarnaast is er een nieuw medium ontstaan waarover uitbuiting plaatsvind, de digitale wereld. Informatie & kapitaal vliegt in een fraktie van een seconde de hele wereld rond. Om Castell's terminologie aan te houden, dit kunnen we de "space of flows" noemen, wij bevinden ons in de "niet-digitale wereld", de "space of places". Wat je zien is dat een steeds kleinere groep uit de space of places een steeds grotere macht krijgt over de space of flows. Op het internet is dit ook Microsoft; het grootste deel van de internetgebruikers zijn nu afhankelijk van Hotmail voor hun e-mailverkeer, MSN voor chatten, enz. Hieraan worden de Windows registraties gekoppeld en ironisch genoeg ontstaat Orwell's hel in een kapitalistisch systeem... Dat was het voor nu..
Link naar reactie
Opensource voelt idd wel Marxistisch aan en daar is niets op tegen. 1) Wanneer overheden hier een klein beetje voor open zouden staan hoefde het niet zo veel te gaan kosten om ook de minder bedeelden mee te laten hobbelen in de digitale evolutie 2) gevolg daarvan zou zijn dat deze mensen niet in een ras tempo een gigantische achterstand zouden oplopen. 3) hiervan kan het gevolg echter weer zijn dat deze mensen a) hopeloos in de financiele problemen gaan komen (informatie kost nog altijd erg veel geld {internet kosten} b) erg ontevreden gaan worden omdat het nogeens extra duidelijk wordt dat ze achterlopen en het in hun huidige situatie praktisch niet in te halen is Wbt. het binden aan grootmachten: Natuurlijk een zeer kwalijke zaak maar de massa gaat toch voor het gemak en men kijkt eerst wat de buurman gebruikt en is juist vanwege het feit dat de verschillende systemen niet met elkaar communiceren niet meer genegen om iets anders te gebruiken dan datgene dat om de hoek en illegaal te verkrijgen is. Opmerking: Persoonlijk begon ik uit interesse voor het systeem met Linux, later krabde ik mij achter de oren over GPL en de opensource gedachte en begreep het eigenlij niet zo goed. Toen ik het wel begon te begrijpen hoe de zaken in elkaar staken kreeg ik steeds meer respect voor de programmeurs en nu heb ik vaak het idee dat opensource zo mooi is dat ik wel geld voor over heb. Echter pas wanneer iets mij gewoon heel erg nuttig gebleken is.
Link naar reactie
Ik heb amper wat gezegd en big brother, of moet ik zeggen Bill brother, is weer een stapje dichterbij. 1 vd hoge piefen in het witte huis wil Microsoft's Passport dienst gebruiken als National ID. Ofterwijl, als dit doorgaat, moeten mensen in de VS om online van overheidsdiensten gebruik te maken lid worden van MS passport. Hmmz, dan is Windows XP, private e-mail en je ID/belasting/etc. allemaal aanelkaar gekoppeld. Hopen voor de mensen in de VS dat dit niet door gaat. BTW gezien het aantal landen die op de conferentie vertegenwoordigd werden zou het me niets verbazen dat er ook een Nederlandse afgevaardigde is... :sad: URL: http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/134438173_passport18.html
Link naar reactie
[quote:b56a87d85d] Op 18-04-2002 22:38 schreef danieldk: PvdA is naar mijn mening ook niet een echte linkse partij meer. Dus wat mij betreft is deze conclusie niet in strijd met de werkelijkheid. [/quote:b56a87d85d] Wat mij betreft ook niet :grin: [quote:b56a87d85d] BTW. Het communisme volgens het communistisch manifest is natuurlijk wel Marxistisch; het leninistisch communisme niet... [/quote:b56a87d85d] Dat is idd een zinvolle aanvulling :wink: (al beseft vrijwel niemand dat communisme en communisme twee verschillende dingen zijn.) [quote:b56a87d85d] Volgens mij wel; maar ik denk dat je dan een onderscheid moet maken tussen long-time "opensourcers" en newbies. Veel mensen beginnen nu Linux te gebruiken puur omdat het gratis is, helemaal los van opensource-idealen. Op zich is daar helemaal niets mis mee, maar hun politieke keuze kan jammer genoeg wel nadelig voor opensource zijn. [/quote:b56a87d85d] Hoewel ik feitelijk nog altijd newbie ben (hoe lang duurt die status :grin: ) ben ik - itt tot een goed jaar geleden - een anti-vvd'er :grin: hoofdzakelijk vanwege hun liberale vrije-markt denken. Opensource idealen... ik ben bang dat ik ze nog niet helemaal begrijp. m.n. de bsd-licentie niet :wink: i.v.m. de mogelijkheid van die code proprietaire software te maken :sad: Overigens ben ik sowieso tegen copyrights c.q. patenten op intelectueel 'eigendom'. wat aangaat politiek: sp of groenlinks kan ik me ook totaal niet in vinden. m.n. groenlinks is niet erg concequent, terwijl de sp-voormannen wel heel sterk maoistische trekken hebben vertoont. klein christelijk ken ik - vreemd genoeg - niet zo goed. al met al vrees ik dat er geen links alternatief is :sad: [quote:b56a87d85d] Marx schreef al over de tegenstelling tussen de kapitalistische werkgever en de arbeiders. Ik denk dat dit onderscheid nog sterk aanwezig is, alleen veel implicieter. Vervreemding is nog steeds aan de orde en mensen worden nu op andere manieren uitgebuit (zie maar hoeveel mensen burnoutverschijnselen hebben). Daarnaast is er ook een tegenstelling gekomen tussen megacooperatie en de individuele consument. Door fusies, overnames, e.d. wordt het aantal aanbieders steeds kleiner en kunnen bedrijven steeds gemakkelijker forceren dat je hun producten gebruikt (in de softwarewereld hebben we daar een goed voorbeeld van). [/quote:b56a87d85d] een slecht voorbeeld :sad: (om er maar wat wrange humor in te houden) ergens is het volslagen idioot om te streven naar een zelfvoorzienende maatschappij, waarin geen of slechts kleine cooperaties zijn. (o.a. ivm explosief toegenomen bevolking) maar het spelen met het idee heeft zo zijn charmes. Blijft het een feit dat Ahold in nederland ook een praktische monopoliepositie heeft :S [quote:b56a87d85d] Daarnaast is er een nieuw medium ontstaan waarover uitbuiting plaatsvind, de digitale wereld. Informatie & kapitaal vliegt in een fraktie van een seconde de hele wereld rond. Om Castell's terminologie aan te houden, dit kunnen we de "space of flows" noemen, wij bevinden ons in de "niet-digitale wereld", de "space of places". Wat je zien is dat een steeds kleinere groep uit de space of places een steeds grotere macht krijgt over de space of flows. Op het internet is dit ook Microsoft; het grootste deel van de internetgebruikers zijn nu afhankelijk van Hotmail voor hun e-mailverkeer, MSN voor chatten, enz. Hieraan worden de Windows registraties gekoppeld en ironisch genoeg ontstaat Orwell's hel in een kapitalistisch systeem... [/quote:b56a87d85d] Het wordt tijd dat microsoft een eigen implementatie maakt van internet. dan zal dat laatstgenoemde weer snel en schoon worden :grin: wederom wil ik roepen dat het onvermijdelijk is dat 'de macht' in de handen van een selecte groep komt. (feitelijk hadden we in ons landje tot een paar dagen terug ook een anarchistische dicatatuur :wink: ) Waar ik vooral voor wil pleiten is voor open standaarden. open source volgt dan vanzelf wel. Verder schrijf je hier, en in je volgende antwoord nog duidelijker dat M$ in jouw ogen - dat is althans wat ik ervan begrepen heb - uit is op werelddictatuur. Persoonlijk kan ik dat niet helemaal geloven. Het is - lijkt mij - een gegeven dat ze erop uit zijn om iedereen met windows AKA bagger te laten werken om iedereen in hun val mee te slepen (dat laatste is uiteraard niet hun bedoeling :wink: ) Doch vooralsnog ik waag te betwijfelen of de big brother gedachte daar - al of niet bewust - achter zit. Het ware te hopen dat die .NET paspoorten ellende daar niet doorgaat... ik vrees voor mijn identiteit. niet dat ik er zelf nieuwe problemen door zou gaan krijgen, maar alias wordt dan wel heel eenvoudig (zoals in jouw link terecht als gevaar wordt genoemd) Overigens denk ik dat - wanneer die ellende wel doorgang vindt - er reden genoeg is M$ te dwingen tot het openbaar maken van de broncode of de overheid te verplichten een eigen open standaard te ontwikkelen, aangezien mensen die geen MS willen - mmpf het wordt dubbelzinnig (multiple sclerose) - gediscrimineerd worden. Met een beroep op de - zeker in amerika - heilige vrijheid kom je een eind. tot zover aan daniel. wstolk, ik begrijp je punt 3 niet. als de overheid ook maar blijk zo geven van enig verstand dan had ze al lang heel nederland aan de breedband gehangen. (er is berekent dat dit slechts 75 mln. euro zou kosten.) uiteraard ben ik een groot voorstander van het consequent toepassen van beleid. licenties heb je niet voor niets... wat dat aangaat zou ik zelfs genegen zijn een proggie te schrijven wat het users met een illegale M$ versie onmogelijk maakt gebruik te maken van IExplore :grin: nog een laatste aspect: vandaag nog las ik een [url=http://www.tweakers.net/nieuws/21454]heel betoog[/url] (een van de eerste reacties, een onwijs lange) op tweakers.net waarin werd gestelt dat bill zelf helemaal niet zo gelukkig zou zijn met de monopoliepositie van MS. ik ga het betoog hier niet herhalen, maar ik kan niet ontkennen dat er niet enige logica in zit. wat ik wel wil opmerken is dat hij ook een slordige miljard veilig kan stellen en dan opstappen :grin: een feit is dat hij zich een heel eind heeft teruggetrokken. welterusten!
Link naar reactie
[quote:f3414b29f4] Op 19-04-2002 0:21 schreef Mithrandir: Hoewel ik feitelijk nog altijd newbie ben (hoe lang duurt die status :grin: )[/quote:f3414b29f4] Hoe durf je zoiets nog te zeggen! :razz: [quote:f3414b29f4]wat aangaat politiek: sp of groenlinks kan ik me ook totaal niet in vinden. m.n. groenlinks is niet erg concequent, terwijl de sp-voormannen wel heel sterk maoistische trekken hebben vertoont. klein christelijk ken ik - vreemd genoeg - niet zo goed. al met al vrees ik dat er geen links alternatief is :sad:[/quote:f3414b29f4] Even volledig off-topic: ik vrees ook van niet :sad: In de gemeente heb ik Groen-Links gestemd, omdat ze een overzichtelijk programma met enkele erg goede punten (voor mij), m.n. over het OV hadden. Maar landelijk .. zie ik niet zo zitten, en Melkert had zowat net zo goed in de VVD kunnen zitten (OK, ik overdrijf lichtelijk, maar PvdA is me toch iets te rechts geworden). Ik hoop dat Max me voor deze boude beweringen niet van het forum schopt :grin: [ Dit bericht is bewerkt door: wateengedoe2 op 2002-04-19 01:25 ]
Link naar reactie
[quote:7baddc16f5] Op 19-04-2002 0:21 schreef Mithrandir: Verder schrijf je hier, en in je volgende antwoord nog duidelijker dat M$ in jouw ogen - dat is althans wat ik ervan begrepen heb - uit is op werelddictatuur. Persoonlijk kan ik dat niet helemaal geloven. Het is - lijkt mij - een gegeven dat ze erop uit zijn om iedereen met windows AKA bagger te laten werken om iedereen in hun val mee te slepen (dat laatste is uiteraard niet hun bedoeling :wink: ) Doch vooralsnog ik waag te betwijfelen of de big brother gedachte daar - al of niet bewust - achter zit. [/quote:7baddc16f5] Natuurlijk niet bewust, maar het is inherent aan de doelstellingen van een kapitalistisch bedrijf zoveel mogelijk winst te halen en een zogroot mogelijke markt te krijgen. Als deze drang niet ingeperkt wordt (de justitie had allang in moeten grijpen) dan krijg je "Microsoftellende". Wat politieke keuze betreft heb ik hetzelfde probleem als jou. Groenlinks bevalt me de laatste tijd helemaal niet meer (alleen voor de gemeenteverkiezingen), Maoisme trekt me helemaal niet. Toch moet ik maar "het beste kwaad" kiezen (niet stemmen komt altijd aan partijen ten goede waar ik de zetels niet graag aan gun), dus denk ik dat ik voor SP ga bij de landelijke verkiezingen. Vooral hun protest/directe-aktie-mentaliteit bevalt mij wel.
Link naar reactie
[quote:8ad8b5cf15] wstolk, ik begrijp je punt 3 niet. als de overheid ook maar blijk zo geven van enig verstand dan had ze al lang heel nederland aan de breedband gehangen. (er is berekent dat dit slechts 75 mln. euro zou kosten.) [/quote:8ad8b5cf15] Ik kijk dan naar blijvende kosten dan ben je wel wat meer kwijt tenzij de overheid gaat zorgen dat er geen enkele provider overeind blijft en alles simpel in de begroting meeneemt. Ik ben nog altijd eur.50 /mnd kwijt voor mijn Internet. Tel hierbij het extra stroomverbruik, alle software die men eigenlijk legaal moet hebben. De zucht naar meer en beter en uitgebreider wanneer iemand met een pc in aanraking komt en je bent onderhand failliet verklaard voor je er erg in hebt. Ik kijk alleen al om me heen waar ik dingen zie gebeuren waar ik echt niet met mijn verstand bij kan maar ongetwijfeld aan het opleidings nivo van de betreffende personen te wijten is. VB. een alleen staande moeder in de bijstand, dochter van 16 (voortgezet onderwijs) zoon van 13 (dus ook voortgezet onderwijs) allemaal een beltegoed telefoontje en maandelijks een nieuwe kaart, daarnaast isdn aansluiting want als er iemand belt moet je toch nog gewoon met het andere toestel kunnen bellen, chello kabel abbo en dag en nacht online, bergen schulden want die had ze al toen haar ex ineens een ander bleek te hebben. En ga zo maar door. En zo ken ik er nog wel een paar en dan denk ik weleens voor die mensen had die techniek en informatie stroom er beter niet geweest want ze gaan gewoon in een glijvlucht de afgrond in. En wanneer ze dan vanwege tehoge schulden uit heun huis gezet worden worden ze nog niet wakker en vertellen dood leuk dat ze makkelijk FL.250,= verbellen met hun mobieltje :eek: Dat bedoel ik dus het aanbieden van al die diensten maakt het voor een hoop mensen niet makkeijker al zou je denken van wel.
Link naar reactie
[quote:409eade525] Op 19-04-2002 1:24 schreef wateengedoe2: [quote:409eade525] Op 19-04-2002 0:21 schreef Mithrandir: Hoewel ik feitelijk nog altijd newbie ben (hoe lang duurt die status :grin: )[/quote:409eade525] Hoe durf je zoiets nog te zeggen! :razz: [/quote:409eade525] puh! ik durf het nog wel met hoofdletters te typen :grin: voor die mensen die jij noemt is niet de techniek, maar het gebruik daarvan funest. 3 mobieltjes en isdn? da's toch niet nodig... kweenie hoor... maar ik vind het voorbeeld wel erg extreem... legale legale software is gratis (d.i. software met bestaansrecht :grin: ) [quote:409eade525] Op 19-04-2002 19:38 schreef danieldk: [quote:409eade525] Op 19-04-2002 0:21 schreef Mithrandir: Verder schrijf je hier, en in je volgende antwoord nog duidelijker dat M$ in jouw ogen - dat is althans wat ik ervan begrepen heb - uit is op werelddictatuur. Doch vooralsnog ik waag te betwijfelen of de big brother gedachte daar - al of niet bewust - achter zit. [/quote:409eade525] Natuurlijk niet bewust, maar het is inherent aan de doelstellingen van een kapitalistisch bedrijf zoveel mogelijk winst te halen en een zo groot mogelijke markt te krijgen. Als deze drang niet ingeperkt wordt (de justitie had allang in moeten grijpen) dan krijg je "Microsoftellende". [/quote:409eade525] toch vraag ik me nog af of (streven naar een) monopoliepositie in een bepaald - zij het belangerijk - marktsegment gelijk te stellen is aan een, al dan niet bewust (zoeken van) werelddictatuur. Wereldhemogomie is - in principe - iets anders, al is het onderscheid soms niet zo heel strikt. [quote:409eade525] Wat politieke keuze betreft heb ik hetzelfde probleem als jou. Groenlinks bevalt me de laatste tijd helemaal niet meer (alleen voor de gemeenteverkiezingen), Maoisme trekt me helemaal niet. Toch moet ik maar "het beste kwaad" kiezen (niet stemmen komt altijd aan partijen ten goede waar ik de zetels niet graag aan gun), dus denk ik dat ik voor SP ga bij de landelijke verkiezingen. Vooral hun protest/directe-aktie-mentaliteit bevalt mij wel. [/quote:409eade525] da's wel waar ja, maar dan zul je ze eerst moeten mobiliseren voor open source/GPL anders krijgen ze mijn stem toch echt niet. ik zal die mensen (partijvoorlichters) allemaal wel eens mailen... en vooral ook proberen een vvd-er een uitspraak over open source te ontfutselen.
Link naar reactie
[quote:4e3bee13f0]ik zal die mensen (partijvoorlichters) allemaal wel eens mailen... en vooral ook proberen een vvd-er een uitspraak over open source te ontfutselen.[/quote:4e3bee13f0] Ik zou zeggen, bel Bolkenstijn even. (Vraag hem meteen hoeveel hij per softwarepatent krijgt als hij de wet die dat mogelijk maakt er door krijgt...) Max
Link naar reactie
[quote:4b6f03f0ab] Op 22-04-2002 18:06 schreef Mithrandir: da's wel waar ja, maar dan zul je ze eerst moeten mobiliseren voor open source/GPL anders krijgen ze mijn stem toch echt niet [/quote:4b6f03f0ab] Ze zijn aardig op weg: "Persbericht 30-01-2002 Gemeente moet scholen steunen tegen Microsoft Maffia" http://www.sp.nl/tilburg/vragen_30-01-2002.stm http://www.sp.nl/tilburg/pb_30-01-2002.stm En de verkiezingsprogramma bij zoetermeer: "Om het PDF-bestand te openen heb je Acrobat Reader, xpdf (Linux) of KGhostvieuw (KDE, Linux) nodig. Klik hier om Acrobat Reader gratis te downloaden." Ze weten zelfs wat KDE is... http://zoetermeer.sp.nl/programma/ Ik ben er nog steeds niet uit, maar op het moment neig ik toch meer naar SP...
Link naar reactie
[quote:5ea5f61d31] voor die mensen die jij noemt is niet de techniek, maar het gebruik daarvan funest. 3 mobieltjes en isdn? da's toch niet nodig... kweenie hoor... maar ik vind het voorbeeld wel erg extreem... [/quote:5ea5f61d31] Ben bang van niet, ik ken nu verschillende mensen uit deze laag van de maatschappij en ik zie steeds meer dat met "erbij wil horen". Wanneer je kijk naar mensen met een wat hoger nivo dan zie je dat de techniek meer een hulpmiddel is. kijk maar eens wie je in de supermarkt zie bellen ?? Niet die kerel die strak in het pak zit en zijn bootschapjes in de BMW van de baas laadt maar juist dat huisvrouwtje dat alle merkloze artikelen pakt omdat haar kindertjes ook pindakaas op hun brood lusten. Ik vind dit soort dingen toch erg triest want deze mensen raken verslaafd aan de techniek, en gebruiken deze niet als hulpmiddel. Gelukig wordt er zoals in voornoemde artikelen toch enigzins een standpunt genomen maar ik vrees dat de vuist die gemaakt zou kunnen worden tegen de monopolist wer uitzaldraaien op extra steun om vooral toch maar de software te kunnen blijven betalen. Wbt. politieke voorkeur ... Ik ben er nog niet uit het is allemaal eigenlijk niet echt wat, hoewel de verzameling van Christelijk partijen toch wel weer wat zinnigs te zeggen hebben. wbt. Kapitalisme: Ik kan eigenlijk ook niet zeggen dat ik tegen M$ ben want kwa handelsgeest kan ik alleen maar respect voor Billie hebben alleen is het zo vreemd dat hij zo' n slecht product kan blijven leveren terwijl ieder ander bedrijf in een sector buiten de software direct afgestraft wordt met claims ed.
Link naar reactie
[quote:311989bdb9] Op 22-04-2002 22:48 schreef wstolk: Ben bang van niet, ik ken nu verschillende mensen uit deze laag van de maatschappij en ik zie steeds meer dat met "erbij wil horen". [/quote:311989bdb9] Omdat grote kapitalistische bedrijven een ideaalbeeld creeeren waar mensen bij willen horen. Laatst was er een reportage over breezers en reclame onder jongeren algemeen. Bedrijven creeeren een imago waardoor kinderen van 12 jaar al voor schooltijd breezertjes drinken om erbij te horen. Als je ziet wat voor een gigantisch negatief effect dit heeft voor hun verdere leven (veel jongeren krijgen problemen) is het om triest van te worden. Om niet te spreken van het aantal meisjes dat aan anorexiaverschijnselen lijdt omdat de reclames, TMF, MTV en dergelijke in reclames en clips dit ideaalbeeld genereren. Zoveel schade onder de bevolking voor wat? Alleen maar zodat bedrijven een grotere produktafzet hebben. De nieuwste "rage" is sponsoring van het onderwijs. Naast de algemene effecten van reclame die ik genoemd heb verliest het onderwijs sterk aan objectiviteit. Scheikundelessen gesponsord door Akzo en informaticalessen gesponsord door Microsoft (ik hoef niet te raden over welke software die stof dan gaat). Veel mensen zullen het vrijemarktwerking noemen, ik noem het decadentie...
Link naar reactie
dat valt me mee van de sp... [quote:d3cb0d7c40] Op 22-04-2002 22:48 schreef wstolk: Ben bang van niet, ik ken nu verschillende mensen uit deze laag van de maatschappij en ik zie steeds meer dat met "erbij wil horen". [/quote:d3cb0d7c40] het zal wel aan mij liggen, maar ik heb het niet heel erg op met mensen die er graag bij willen horen. respect hebben schijnt te moeten, maar het kost wel moeite :S laat staa medelijden - in fincanicieel opzicht - als ze door onnadenkend gedrag in de problemen komen. (toch geen echte socialist? :wink: ) wel medelijden als het gaat om de persoon - of het ontbreken daarvan. [quote:d3cb0d7c40] Wbt. politieke voorkeur ... Ik ben er nog niet uit het is allemaal eigenlijk niet echt wat, hoewel de verzameling van Christelijk partijen toch wel weer wat zinnigs te zeggen hebben. [/quote:d3cb0d7c40] waarschijnlijk gaan die partijen er wel weer met mijn stem vandoor... maar toch niet zonder dat ik weet wat er nog meer is en zonder dat ik ze ff verteld heb hoe het nu eigenlijk zit :grin: [quote:d3cb0d7c40] Op 22-04-2002 23:36 schreef danieldk: Omdat grote kapitalistische bedrijven een ideaalbeeld creeeren waar mensen bij willen horen. Laatst was er een reportage over breezers en reclame onder jongeren algemeen. Bedrijven creeeren een imago waardoor kinderen van 12 jaar al voor schooltijd breezertjes drinken om erbij te horen. Als je ziet wat voor een gigantisch negatief effect dit heeft voor hun verdere leven (veel jongeren krijgen problemen) is het om triest van te worden. Om niet te spreken van het aantal meisjes dat aan anorexiaverschijnselen lijdt omdat de reclames, TMF, MTV en dergelijke in reclames en clips dit ideaalbeeld genereren. Zoveel schade onder de bevolking voor wat? Alleen maar zodat bedrijven een grotere produktafzet hebben. [/quote:d3cb0d7c40] gelukkig heb ik geen teevee... (bang voor anorexia hoef ik ook niet te zijn - ben nu eenmaal geen meisje - en breezers vind ik niet lekker :grin: - doe mij maar een echte drank) blijft het feit dat ik dat inderdaad schandalig vind. (en dan heb ik het nog niet over de ranzigheid die van die clips en reklames afdruipt. je kunt tegenwoordig niet meer over straat zonder aan alle kanten te worden aangestaart door blote-vrouwen-foto's :sad: ) [quote:d3cb0d7c40] De nieuwste "rage" is sponsoring van het onderwijs. Naast de algemene effecten van reclame die ik genoemd heb verliest het onderwijs sterk aan objectiviteit. Scheikundelessen gesponsord door Akzo en informaticalessen gesponsord door Microsoft (ik hoef niet te raden over welke software die stof dan gaat). Veel mensen zullen het vrijemarktwerking noemen, ik noem het decadentie... [/quote:d3cb0d7c40] ik denk dat sponsoring van het onderwijs opzich geen kwaad kan... maar dan moet het door geld naar de overheid te sluizen. ik zou het omkoping willen noemen. de leerlingen worden omgekocht, zonder dat ze er iets anders als onderwijs voor terug krijgen. (decadentie heeft imho meer met verspilling te maken) overigens jammer dat we het zo met elkaar eens zijn... discussie schiet niet erg op :grin:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...