Ga naar inhoud

Knippen en plakken


Aanbevolen berichten

Cut 'n paste is een erg handige functionaliteit. Binnen MS windows werkt dit eigenlijk altijd met alle programma's. In Linux heb ik gemerkt dat dit vaak niet werkt! Wel bijvoorbeeld binnen KDE of Gnome maar wanneer je allerlei aplicaties door elkaar geruik dan werkt het niet. Vraag: Is dit ergens in te stellen???
Link naar reactie
[quote:7a45ca9c7b] Op 25-03-2002 17:08, schreef G.Klaaysen: Cut 'n paste is een erg handige functionaliteit. Binnen MS windows werkt dit eigenlijk altijd met alle programma's. In Linux heb ik gemerkt dat dit vaak niet werkt! Wel bijvoorbeeld binnen KDE of Gnome maar wanneer je allerlei aplicaties door elkaar geruik dan werkt het niet. Vraag: Is dit ergens in te stellen??? [/quote:7a45ca9c7b] Je kunt (wanneer je grafisch werk) altijd klipper gebruiken in wat voor omgeving ook ) Enne kijk ook eens naar vertikale selectie in Kwrite :grin:
Link naar reactie
Het probleem met Linux is dat je meerdere klemborden hebt. Dan krijg je het probleem dat wanneer je verschillende applicaties door elkaar gebruikt (Motif-applicaties zoals netscape 4.x, samen met Gnome-applicaties en KDE-applicaties, met als kers op de room StarOffice) Als je kde gebruikt is klipper je redding. dit is het pictogram met het klembordje in je systeemvak. Selecteer in een programma de tekst. Klik op Kopiëren, indien mogelijk. Kijk op het klembordje of de geselecteerde tekst er staat. Ga naar de volgende applicatie en plak de tekst door de optie "plakken" te kiezen. Wordt een andere tekst geplakt, probeer dan te plakken door met de middelste muisknop te klikken of door CTRL+V in te drukken. De middelste muisknop werkt altijd, behalve bij StarOffice, dan moet je met CTRL+V plakken. Verder is het goed te weten dat puur selecteren van tekst deze vaak ook al kopieert naar het klembord. Enkele applicaties doen dat niet. Maar door klipper te gebruiken kom je er al snel achter welke applicatie wat doet en hoe je er mee om kunt gaan... Houd er verder rekening mee dat, wanneer je tekst geselecteerd en gekopieerd hebt, elke volgende selectie automatisch dit overschrijft. Da's bijvoorbeeld bij het vervangen van tekst door de gekopieerde tekst eigenlijk onhandig. Maar ook dan is klipper een mogelijke redding, Klipper onthoudt standaard 12 selecties, dit is uitbreidbaar tot een kleine honderd.. Je kunt kiezen uit selecties door deze in klipper aan te klikken. Welke selectie actief is wordt aangegeven met een vinkje. Succes, Max
Link naar reactie
  • 9 maanden later...
Ook ik heb de indruk dat het kopiëren en plakken van teksten in X Windows System niet helemaal goed gaat. In SuSE 8.1 KDE 3.05 kan dan wel via System > WM > X Clipboard gestart worden. Maar als ik Klipper probeer te starten, gebeurd er niks. Althans zo lijkt het. Nu is het inderdaad zo dat er naast het klokje, een icoon is met een K er in, waar onder andere de klipbord geschiedenis kan worden verwijderd. Althans de inhoud van X Clipbord verdwijnt niet echt, maar het tellertje gaat 1 omhoog. Klik ik op Prev dan is de tekst er nog. Stel ik typ een tekst in OpenOffice om bijvoorbeeld een reactie op een topic. En vervolgens deze tekst naar het invul formulier van het Computertotaal Forum probeer te kopiëren, dan gaat het bij korte teksten nog wel goed, zoals één alinea. Maar het kopiëren van een heel a4tje lukt meestal niet. Dan lijkt X Clipboard leeg te zijn. Als ik de bovenstaande tekst kopieer, dan staat deze inderdaad in X Clipboard. Maar open ik nu Eddi en Bewerken en Plakken, dan blijft Eddi leeg. Klik ik met de middelste muisknop dan blijft Eddi ook leeg. Het kopiëren van deze 3 alinea's naar het Forum, met zowel de rechter muisknop en plakken, lukt nog wel. Dit zelfde geldt ook voor het klikken met de middelste muisknop. Nu de vierde alinea er ook bij staat, lukt het ineens wel met de middelste muisknop te kopiëren naar Eddi. Alleen oogt deze gekopieerde tekst in Eddi nogal rommelig. Het zijn gewoon 4 lange zinnen. In het invul formulier van het forum zien deze 4 alinea's er nog wel goed uit. Ook in Kword ziet de gekopieerde tekst en nog goed uit. Maar beiëndig ik nu X Clipboard, dan werkt dat kopiëren en plakken niet goed meer. Of slechts gedeeltelijk. Nu ik X Clipboard weer start staat de teller weer op 1. De teksten kunnen nu weer naar Kword gekopieerd worden, hoewel de ene keer lukt het alleen met bewerken en plakken. Weer een andere keer alleen met de middelste muisknop. Dus om dan maar uiteindelijk een conclusie te trekken, komt het er op neer, max dat ik jouw uitleg deze keer niet goed begrijp. Want daar komt geen X Clipboard in voor. Om de een of andere reden is het nu weer wel mogelijk om een paar alinea's naar Eddi te kopiëren en plakken met de middelste muisknop. Of juist met Bewerken en Plakken. Het lijkt wel willekeur. Max, zou je aan deze acht bovenstaande alinea's nog iets toe kunnen voegen. Een gouden tip wellicht. :D Zucht, nu lijkt het er op dat de e met een trema niet naar het forum gekopieerd kan worden, zodat ik dit alsnog handmatig heb moeten herstellen. :( 'T kon niet anders. Kopiren ipv kopiëren staat nogal raar.
Link naar reactie
Kijk, jij hebt het over X Clipboard, ik heb het over Klipper, het klembord van KDE. Sinds deze thread begon is een en ander overigens gewijzigd. Wat is er aan de hand? In X Window heb je 2 klemborden: eentje voor de Unixmanier: tekst selecteren kopieert het naar het klembord, en tekst plakken doe je met de middelste muisknop. en eentje voor de Widows-manier: tekst selecteren met de muis, vervolgens kopieren via een menu-ingang/toetsenbordcombinatie/kopieren-knopje naar het klembord, en daarna plakken via een menu-ingang/toetsenbordcombinatie/plakken-knopje Bij KDE 2.x was dit onduidelijk, beide werden min of meer door elkaar gebruikt. Bij KDE 3.x zijn beide klemborden uit elkaar getrokken en onafhankelijk van elkaar worden gebruikt. In kde 3 wordt via de middelste muisknop de tekst geplakt die met de muis is geselecteerd en wordt bij het aanroepen van een plakken-knopje etc. de tekst geplakt die expliciet via een kopieer-actie op het klembord is geplaatst. Voordeel hiervan is dat je niet bang meer hoeft te zijn dat je gekopieerde tekst weg is als je een andere tekst selecteert. Kort samengevat: om tekst vanuit OO te kopieren naar dit forum, selecteer de tekst in OO, druk op het kopieerknopje in de werkbalk, activeer het venster van Konqueror, en plak de tekst via de plakoptie onder je rechter muisknop in het teksinvoervak van dit forum Heb ik getest met KDE, Mozilla en OO, en dit werkt. Mocht je toch een verkeerde tekst plakken, het klembord van KDE (klipper) zet een vinkje voor de tekst die hij gaat plakken. Selecteer dan eerst in klipper de tekst die je wilt plakken, en plak deze vervolgens via de optie "plakken" onder je rechter muisknop. Max
Link naar reactie
[quote:5a072d78f1]Zucht, nu lijkt het er op dat de e met een trema niet naar het forum gekopieerd kan worden, zodat ik dit alsnog handmatig heb moeten herstellen. 'T kon niet anders. Kopiren ipv kopiëren staat nogal raar.[/quote:5a072d78f1] Dat komt doordat je klembord blijkbaar een andere tekencode gebruikt dan de applicatie vanwaaruit je de tekst hebt gekopieerd. Hiervan zou je met het klembord van kde zelf geen problemen moeten hebben. Het klembord van KDE kun je overigens activeren via het kde paneel (kicker) door op een lege ruimte te klikken en te kiezen voor [b:5a072d78f1]toevoegen->applet->klipper[/b:5a072d78f1] Max
Link naar reactie
De klembord van KDE was al geactiveerd. Ik heb nog het volgende getest. Als ik die tekst van die Test, naar het plaats een reactie kader van het forum kopieer in Konqueror, dan worden de trema's wel mee gekopieerd. In Mozilla 1.01 daarentegen worden bij die zelfde Test de trema's dus niet mee gekopieerd. Tja, wat ik me dus afvraag wat heeft Konqueror meer dat Mozilla niet heeft. Max, wat adviseer je nu. In Mozila Preferences iets wijzigen? Zo ja, wat? Of Mozilla 1.3a downloaden en installeren? Of een ander suggestie? :roll: Overigens, het klikken op een smillie, dat in Mozilla wel werkt, werkt in Konqueror niet. :P
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...