Ga naar inhoud

Netwerkperikelen


Aanbevolen berichten

Nou, Mithrandir, hier is ie dan hoor, me eerste post over mijn netwerkje-to-be .. To-be ja, want nu is het nog niet veel :sad: Het zit zo: ik heb computer 1 (RedHat 7.2) en computer 2 (SuSE 7.3) met elkaar verbonden via een crosslinkkabel. In compu 1 zit een extra ethernetkaart die op het internet is aangesloten. Voor het interne netwerkje heb ik compu 1 IP-nr 192.168.0.1 en compu 2 (hoe raad je het zo 192.168.0.2 gegeven. Internetaansluiting gaat met DHCP. Ik kon vanaf comp 1 comp 2 pingen en v.v. Aangezien comp 1 mijn server-to-be is en ik die remote wil kunnen aansturen, leek het me wel handig hier Webmin op te zetten. Zo gezegd zo gedaan ... Ik logde in op de Webminpoort vanaf comp 2 en dat ging. Alleen toen ik verder wilde klikken ging dat heel langzaam en de derde klik reageerde ie helemaal niet meer op. Geprobeerd te pingen, en ook dat ging niet meer. Comp 1 herstart, weer pingen, ging weer niet. Ook pingen van comp 1 naar comp 2 gaat niet meer. Op comp 1 staat een firewall, maar ik heb de ethernetkaart waar comp 2 op aangesloten zit, als trusted device opgegeven. Webmin accepteert connecties van elk IP-nr. Internet "doet het" nog wel gewoon op comp 1. Aangezien dit zo'n specifieke Linuxvraag is (met Webmin enzo) heb ik ervoor gekozen die in dit forum te zetten. In het netwerkforum is het Windows wat de klok slaat. :sad: Ik hoop dat jullie kunnen helpen. Alvast bedankt! _________________ Audiogalaxy zonder spyware op [url]spywarefreeag.cjb.net[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: wateengedoe2 op 2002-03-21 17:03 ]
Link naar reactie
?? heb je beide machines al gereboot? wat is de output van ifconfig op beide machines? ping van 1 naar 2 gaat niet? en vv? what if je je firewall eraf haalt? dus helemaal niet laat lopen? (ook inernet even weg doen dan...) kortom, graag meer info :wink: kun je wel via ssh van alles doen of gaat dat ook fout?
Link naar reactie
[quote:8867f8c4ec] Op 21-03-2002 19:18, schreef Mithrandir: ?? [/quote:8867f8c4ec] Zijn we het daar in ieder geval over eens! ;-( [quote:8867f8c4ec] heb je beide machines al gereboot? [/quote:8867f8c4ec] Inmiddels wel, zonder effect. [quote:8867f8c4ec] wat is de output van ifconfig op beide machines? [/quote:8867f8c4ec] Hier komen ze. Ik heb die van comp 1 naar mezelf toe moeten mailen! :wink: comp 1: [b:8867f8c4ec]eth0 Link encap:Ethernet HWaddr blabla inet addr:137.224.222.blabla Bcast:137.224.222.255 Mask:255.255.255.0 UP BROADCAST NOTRAILERS RUNNING MTU:1500 Metric:1 RX packets:751 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:28 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:100 RX bytes:95957 (93.7 Kb) TX bytes:2308 (2.2 Kb) Interrupt:11 Base address:0xbc00 eth1 Link encap:Ethernet HWaddr blabla inet addr:192.168.0.1 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0 UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:0 errors:0 dropped:4 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:100 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:0 (0.0 b) Interrupt:10 Base address:0xd800 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:32 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:32 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:3220 (3.1 Kb) TX bytes:3220 (3.1 Kb)[/b:8867f8c4ec] en van comp 2: [b:8867f8c4ec]eth0 Link encap:Ethernet HWaddr blabla inet addr:192.168.0.2 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::250:bfff:fe93:642d/10 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:0 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:7 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:100 RX bytes:0 (0.0 b) TX bytes:468 (468.0 b) Interrupt:9 Base address:0xa000 lo Link encap:Local Loopback inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1 RX packets:63 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:63 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:0 RX bytes:4248 (4.1 Kb) TX bytes:4248 (4.1 Kb)[/b:8867f8c4ec] [quote:8867f8c4ec]ping van 1 naar 2 gaat niet? en vv?[/quote:8867f8c4ec] Andersom gaat ook niet. [quote:8867f8c4ec]what if je je firewall eraf haalt? dus helemaal niet laat lopen? (ook inernet even weg doen dan...)[/quote:8867f8c4ec] Geen effect. Ook niet zo raar, want naar eth1 (trusted device) zou ie sowieso niks moeten doen. [quote:8867f8c4ec] kun je wel via ssh van alles doen of gaat dat ook fout? [/quote:8867f8c4ec] Lukt ook niet. Ik krijg de mededeling "secure connection to 192.168.0.1 (of .2) refused" Kortom, het netwerkje geeft helemaal geen sjoege. Ik had net zo goed de kabel niet aangesloten kunnen hebben, dat had ongeveer hetzelfde effect gehad (maar trust me, dat is het niet!). _________________ Audiogalaxy zonder spyware op [url]spywarefreeag.cjb.net[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: wateengedoe2 op 2002-03-21 21:40 ]
Link naar reactie
is het dan misschien de kabel zelf? defect... (probeer eens een ander - als je die hebt) of een van de kaartjes? kun je op 1 wel 1 zelf pingen (ping 192.168.0.1) en op 2 2? geven de ledjes achterop aan dat er verbinding is? probeer eens om de kaart die op internet zit een 192.168.0.x adres te geven en dan je kabeltje van c2 daarnaartoe te verbinden, of zelfs van c1 naar c1... als je dan kunt pingen weet je meer... btw: je kunt met blahblah je ip wel wegwerken, maar neem dan ook je hardwareadres mee... da's namelijk nog wat minder flexibel. als ik nu in de range ga pingen (hoef ik er maar 254 te pingen) en dan de hw-adressen ga vergelijken... en het kan nog efficienter... ik stuur je een mailtje en jij stuurt er een terug :grin:
Link naar reactie
[quote:8b18fa46eb] Op 21-03-2002 21:36, schreef Mithrandir: is het dan misschien de kabel zelf? defect... (probeer eens een ander - als je die hebt) of een van de kaartjes?[/quote:8b18fa46eb] Nu weet ik weer waarom ik deze username heb genomen ... Wat een gedoe! Het lijkt me erg onwaarschijnlijk, om het zacht uit te drukken. Het was niet terwijl ik met die kaartjes en kabel bezig was, het was toen ik met webmin bezig was. :sad: Ik heb maar 1 zo'n crossoverkabel, en zou zo ook niet weten van wie ik zoiets kan lenen, of waar ik deze kan testen. Ik heb ook geen andere kaartjes. [quote:8b18fa46eb]kun je op 1 wel 1 zelf pingen (ping 192.168.0.1) en op 2 2?[/quote:8b18fa46eb] Ja, dat ging prima. [quote:8b18fa46eb]geven de ledjes achterop aan dat er verbinding is?[/quote:8b18fa46eb] Ja, beide ledjes bij ieder kaartje zijn aan. Kan ik daar nog iets speciaals aan afkijken, of alleen dat er verbinding is? [quote:8b18fa46eb] probeer eens om de kaart die op internet zit een 192.168.0.x adres te geven en dan je kabeltje van c2 daarnaartoe te verbinden, of zelfs van c1 naar c1... als je dan kunt pingen weet je meer... [/quote:8b18fa46eb] Da's een goed idee, had ik niet aan gedacht :smile: Ga ik zo ff doen ... Laat je het resultaat hier weten. [quote:8b18fa46eb]btw: je kunt met blahblah je ip wel wegwerken, maar neem dan ook je hardwareadres mee... da's namelijk nog wat minder flexibel. als ik nu in de range ga pingen (hoef ik er maar 254 te pingen) en dan de hw-adressen ga vergelijken... en het kan nog efficienter... ik stuur je een mailtje en jij stuurt er een terug :grin:[/quote:8b18fa46eb] LOL! Inderdaad (re. email)! Nou ze zijn weg, hoor. Is hetzelfde met mijn (echte) naam: ik vind het niet zo'n probleem om die in email prijs te geven (Walter weet hem :wink:), maar op het internet publiceren is nog net iets anders. Nou denk ik niet dat ik zo hackable ben en dat mensen bovendien niet erg veel interesse hebben om mij te hacken, maar het idee vind ik gewoon niet zo prettig.
Link naar reactie
[quote:08924d39e9] Op 21-03-2002 22:12, schreef Mithrandir: ik weet alleen niet over welke draadjes ie dat meet. het lijkt mij dat dat niet de draadjes zijn waar de data over gaat. de belangerijke draadjes dus... [/quote:08924d39e9] Dat denk ik ook niet, want die ledjes zijn aan vanaf dat ie boot tot het moment dat hij het halt-commando helemaal af heeft gewerkt (maar nog wel aanstaat). Ach, nou ben ik nog vergeten om de DHCP-client ff op eth1 te zetten om te kijken of ie het doet (dan wist ik zeker dat dat kaartje nog goed was). Maar weet je, eigenlijk ben ik wel 99.9% overtuigd dat het dat kaartje *niet* is :sad: Ik heb op eth0 even een ander lokaal IP-tje gezet (192.168.0.2), het kabeltje tussen de netwerkkaartjes gezet en het volgende gedaan: 192.168.0.1 gepingd vanaf zichzelf 192.168.0.2 gepingd vanaf zichzelf 192.168.0.1 gepingd vanaf 192.168.0.2 192.168.0.2 gepingd vanaf 192.168.0.1 Deed het allevier. Toen kabeltje weggehaald tussen de netwerkkaartjes en rara politiepet .. die 2 laatste hierboven beschreven pings deden het nog steeds! Die gaan dus blijkbaar gewoon "binnendoor" en waren geen goede test voor de kaartjes/crossoverkabel. Eth0 weer teruggezet op DHCP en nog eens geprobeerd contact te maken met mijn andere comp .. tevergeefs ... Ik begin een beetje wanhopig te worden. :sad:
Link naar reactie
dom dom dom, natuurlijk route ie dat intern... w8, gebruik je dhcp voor je interne netwerk? nee toch? ok. gefeliciteerd!!! als ik je was zou ik toch eens een andere kabel proberen... ik zou echt niets anders weten. de kaartjes reageren goed, dus da's geen probleem. tenzij je zin hebt om je kasten helemaal open te schroeven... je kunt alle 3 de kaarten testen door daar internet op aan te sluiten... maar ik denk niet dat dat het probleem is. heb je ook al de functie van eth0 en eth1 in pc1 gewisseld?
Link naar reactie
[quote:9a1dc70b80] Op 21-03-2002 22:45, schreef Mithrandir: dom dom dom, natuurlijk route ie dat intern... [/quote:9a1dc70b80] :wink: No prob! [quote:9a1dc70b80]w8, gebruik je dhcp voor je interne netwerk? nee toch? ok. gefeliciteerd!!![/quote:9a1dc70b80] Huh? Nee, gebruik ik niet, maar waarom feliciteer je me? Ik ben nog niet jarig :wink: En zie ook niet in waarom w.b. mijn netwerkje een felicitatie op zijn plaats zou zijn :sad: Natuurlijk wilde ik toch wel 100% zeker weten of dat eth1-kaartje werkte .. heb daarom toch maar ff het externe netwerk op dat kaartje gezet. Ik heb hiervoor de files ifcfg-eth0 en ifcfg-eth1 in /etc/sysconfig/network-scripts aangepast, neem aan dat dat afdoende is? eth0 heb ik voor de gelegenheid op 192.186.0.2 gezet en eth1 op DHCP. Alleen, nu kwam de DHCP-client bij het booten dus in de problemen, hij vond geen IP-nr (en natuurlijk had ik het internetkabeltje overgezet naar eth1). Toch een hardware failure? Of had ik, beh. die file ifcfg-eth1 nog iets moeten veranderen? <ZUCHT> Er zit gewoon garantie op dat netwerkkaartje, maar erg handig is het niet. [quote:9a1dc70b80]als ik je was zou ik toch eens een andere kabel proberen... ik zou echt niets anders weten. de kaartjes reageren goed, dus da's geen probleem.[/quote:9a1dc70b80] Daar ben ik dus nu niet zo heel zeker meer van :wink: Misschien toch maar doen. [quote:9a1dc70b80]tenzij je zin hebt om je kasten helemaal open te schroeven...[/quote:9a1dc70b80] Geenszins! Nou ja, het gaat ook alleen om comp1, dus eigenlijk valt dat schroeven wel mee ('t is zo'n kliksysteem <LOL>).. Ik vind het alleen zo stom om met een perfect werkende netwerkkaart bij de winkel aan te komen kakken met <zeurmodus>"Hij dóet het niet!"</zeurmodus> :wink: [quote:9a1dc70b80]je kunt alle 3 de kaarten testen door daar internet op aan te sluiten...[/quote:9a1dc70b80] 't Kaartje in comp 2 werkt prima, want daar internet ik op dit moment mee. Die andere heb ik dus al uitgeprobeerd, met het bekende resultaat... [quote:9a1dc70b80]maar ik denk niet dat dat het probleem is. heb je ook al de functie van eth0 en eth1 in pc1 gewisseld? [/quote:9a1dc70b80] Hoe doe ik dat? Goed, ik ga aftaaien, morgen ga ik wel weer verder met dit frustrerende gebeuren. Alvast weer bedankt voor de hulp! _________________ Audiogalaxy zonder spyware op [url]spywarefreeag.cjb.net[/url] [ Dit Bericht is bewerkt door: wateengedoe2 op 2002-03-21 23:20 ]
Link naar reactie
euh, ik gooide alles door elkaar. ik feliciteerde je met je 'promotie' :wink: de functie van eth0 en eth1 omwisselen: net zoals je met internet had gedaan, maar dan voor je interne netwerk... :wink: als het dan wel werkt dan weet je vrijwel zeker dat die kaart toch de doemspleet in is gevallen :sad: (het is immers eenvoudiger om even een ipadres te wijzigen - reboot niet eens nodig - dan met dhcp te gaan kl*oien) ik ben dit weekend bij mijn ouders --> geen internet :sad: maar hoop maandag te lezen hoe het gegaan is :grin: suc6
Link naar reactie
[quote:306236f225] Op 22-03-2002 0:42, schreef Mithrandir: euh, ik gooide alles door elkaar. ik feliciteerde je met je 'promotie' :wink: [/quote:306236f225] LOL! Zo zie je maar weer hoe belangrijk goed citeren is! :razz: [quote:306236f225]de functie van eth0 en eth1 omwisselen: net zoals je met internet had gedaan, maar dan voor je interne netwerk... :wink:[/quote:306236f225] OK, met ifcfg-eth0 en 1 dus ... Ga het zo ff doen en edit deze post dan wel met de resultaten. [quote:306236f225] als het dan wel werkt dan weet je vrijwel zeker dat die kaart toch de doemspleet in is gevallen :sad:[/quote:306236f225] Tja, en als ik daar achter ben, kan ik vandaag een nieuwe halen .. Alleen hoe kan zo'n kaart ineens de geest geven ... Het is een oud computertje wat ik bij een compudump heb gekocht, als dat dan standaard kaartjes "verneukt" ben ik daar erg blij mee <NOT>. Maar eerst maar eens ff kijken ... [quote:306236f225] (het is immers eenvoudiger om even een ipadres te wijzigen - reboot niet eens nodig - dan met dhcp te gaan kl*oien)[/quote:306236f225] Da's waar :smile: [quote:306236f225]ik ben dit weekend bij mijn ouders --> geen internet :sad:[/quote:306236f225] Sterkte! :wink: [quote:306236f225]maar hoop maandag te lezen hoe het gegaan is :grin:[/quote:306236f225] Komt voor de bakker!
Link naar reactie
Probleem opgelost! Over de wet van Murphy gesproken ... Het netwerkkaartje was kapot! Daar ben ik achtergekomen doordat ik wel kon pingen naar mijn andere comp, maar niet internetten als ik de functie van de kaartjes omkeerde. Om te kijken of het niet aan de PCI-sloten lag, heb ik de kaartjes omgeruild, en toen kon ik weer wel internet, maar niet pingen op het lokale netwerkje. Opgelost door het kaartje om te ruilen in de winkel .. Nu werkt het prima, en ik heb ook IP-masquerading aan de praat gekregen, dus zit op dit moment op comp 2 via comp 1 te internetten. :smile: (en comp 1, jup, een desktopmodelletje, fungeert op dit moment als mijn voetenbankje .. LOL! Belandt als ie eenmaal goed geconfigureerd is, in mijn muurkast. :smile: Zo, ik ga verderlezen over het configureren van een fatsoenlijke firewall (nu staat er niets wagenwijd open, maar ik ben wel via veel poorten zichtbaar op internet), en dan van de benodigde serversoftware (voor FTP en HTTP). I'll be back ... :wink: maar dan weer in een ander threadje ...
Link naar reactie
Nou ja, opgelost? Volgens mij heb ik een computertje gekocht wat niet helemaal goed is. Eerst heeft hij dus een netwerkkaartje gesloopt, en gisteren deed het netwerk het plotseling ook niet meer. Ik ging kijken .. Hij bleek plotseling beide netwerkkaarten niet meer te herkennen en zei iets over een PCI bus error .. Door Kudzu (hardwareherkenningsprogje van RedHat) netwerkkaartmodules laten verwijderen, netwerkkaarten omgewisseld en ziehier, bij het opstarten zag ie ze weer (gelukkig niet kapot dus)! Dat andere kaartje was echt kapot; dat zag ie nog wel, maar het deed niets meer, ook niet in een ander PCI-slot. Ik vraag me nu echt af of ik niet een gigantische kat in de zak heb gekocht .. Ondertussen surf ik gewoon door via dat computertje en zie aan of het niet weer gebeurt. Als dat zo is, bel ik de winkel, gelukkig heb ik 3 maanden garantie.
Link naar reactie
probeer windhoos eens te installeren :grin: als dat vaker dan 1/h vastloopt dan is de kans dat je hardware naar de kl*te is ongeveer 50 % loopt ie vaker dan 2/h vast dan is de kans 80% vaker dan 4/h dan is de kans ongeveer 95% nu ff serieus, geen moeite nemen om de boel aan de praat te krijgen als ie nog een keer een fout geeft, maar direct teruggaan. laat die gastjes het maar uitzoeken :grin: btw, is het een tweedehandsje?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...