Ga naar inhoud

Linux-FAQ!!! hulp nodig om te bouwen!


Aanbevolen berichten

Een aantal weken geleden passeerde een thread met als bedoeling een linux-newbie faq te gaan maken. Ik zal het een en ander quoten van de reacties toendertijd: [quote:3c0503cc5d] (danieldk) Aangezien er weer niets van komt en vaak dezelfde adviezen verstrekt worden zal ik vanaf nu bezig gaan met een begin van de C!T Forum Linux FAQ. Ik zal asap het url sturen... [/quote:3c0503cc5d] [quote:3c0503cc5d] (wstolk) bouw jij er een website voor ?? en ga je die dan onderhouden ?? kijk dan of je er een appart mail adres voor kan regelen kunnen we simpel mailtje met stukje html naar je sturen kun je het er zo inplakken. [/quote:3c0503cc5d] [quote:3c0503cc5d] (danieldk) Dit onderwerp (de FAQ) heeft al vaak de revu gepaseerd en vrijwel iedereen was het eens dat er een FAQ moet komen. In de FAQ kan ook naar andere relevante documentatie verwezen worden, voor een vaak voorkomende vraag hoef je dan voor het antwoord niet meer de relevante documentatie op te zoeken, maar naar de FAQ -> sectie "netwerk configuratie" is dan voldoende... Er is veel documentatie, voor een beginner is alleen de documentatie lokaliseren al een groot probleem, daarbij kan een FAQ goed helpen... Bovendien heeft 1 verwijzing effect, omdat de newbie de volgende keer eerst de FAQ zal lezen alvorens een vraag op het forum te stellen. [/quote:3c0503cc5d] [quote:3c0503cc5d] (wstolk) En we waren er allemaal over eens dat juist die kleine ?simpele?dingen vaak lastig terug te vinden zijn in de documentatie. Laat maar weten hoe je het aangeleverd wil hebben daniel kunnen we er idd een handig naslagwerkje van maken [/quote:3c0503cc5d] Er is sindsdien wel wat gebeurt: de url: [url=http://people.nl.linux.org/~danieldk/slackware-beginselen/book1.html]de (slackware)LINUX-FAQ[/url] subscriben om deel te nemen in dit project: ctlinuxfaq-subscribe@topica.com FAQ ([b:3c0503cc5d]ANTWOORDEN!!![/b:3c0503cc5d]) naar ctlinuxfaq@topica.com of er nog meer gebeurt is? Neuj, bitter weinig. :sad: Een paar mensen is toch echt niet voldoende om die kar te trekken. Dus: subscribe en doe wat je kunt!
Link naar reactie
Helemaal mee eens, weg met die faq, en dit forum erbij!! De boeken spreken boekdelen, dus wat een verspilling van resources :smile: OK, serieus: op zich zou je zeggen dat een faq onnodig is, maar als je ziet hoe vaak dezelfde vragen langskomen, (vooral newbe vragen, zoals "hoe bereik ik de shell/prompt" ; "hoe mount ik een bestandssysteem?) dan is een faq best handig om op begrijpelijke wijze vaak terugkerende vraagstukken te beantwoorden. Helaas heb ik geen tijd om dit te onderhouden, er wachten nog 1000 KDE-programma's op een vertaling :wink: (n.b.: kde3 komt steeds dichterbij!! nog hooguit 2 weekjes schat ik. Gnome2 is overigens ook niet meer ver weg, zit bijna in de diepvries) Max
Link naar reactie
[quote:de033aaa36] Op 11-03-2002 17:04, schreef Mithrandir: MAX gggggggggrrr! [/quote:de033aaa36] Wat is er loos?? [quote:de033aaa36] Gnome RULES! :wink: [/quote:de033aaa36] Hmm, ik dacht dat je KDE's Kandalf wel zou waarderen :wink: [quote:de033aaa36] 'k vind het jammer dat kde op qt gebaseerd is. 't blijft zo hokkig :wink: [/quote:de033aaa36] Hmm, wat bedoel je met 'hokkig'? Misschein tijd om een ander thema te gebruiken met rondere knopjes etc? Verder is het ieder zijn smaak. Ik vind Gnome nogal lelijk, en in sommige dingen te spartaans. [quote:de033aaa36] ga kde3 wel proberen. :grin: [/quote:de033aaa36] die zit 15 maart in de diepvries, een weekje later komtie waarschijnlijk uit. [quote:de033aaa36] [on topic] 't lijkt erop dat er niet veel animo is voor zo'n faq. dan kun je het vergeten ook :sad: [/quote:de033aaa36] tja, ik weet hoe dat voelt, veel animo voor werken aan OSS is er vaak niet.. Max
Link naar reactie
[quote:f726feb5c2] Op 12-03-2002 0:20, schreef maximilaan: [quote:f726feb5c2] Op 11-03-2002 17:04, schreef Mithrandir: MAX gggggggggrrr! [/quote:f726feb5c2] Wat is er loos?? [/quote:f726feb5c2] misverstand. je zegt nu ook van kde3 dat ie in de diepvries gaat :wink: [quote:f726feb5c2] Hmm, ik dacht dat je KDE's Kandalf wel zou waarderen :wink: [/quote:f726feb5c2] mmm, klinkt goed :wink: maar ik ken 't niet. [quote:f726feb5c2] [quote[ 'k vind het jammer dat kde op qt gebaseerd is. 't blijft zo hokkig :wink: [/quote:f726feb5c2] Hmm, wat bedoel je met 'hokkig'? Misschein tijd om een ander thema te gebruiken met rondere knopjes etc? Verder is het ieder zijn smaak. Ik vind Gnome nogal lelijk, en in sommige dingen te spartaans. [/quote] 't kan schelen dat het een hele oude kde is :wink: (maar ook een hele oude gnome) [quote:f726feb5c2] [quote:f726feb5c2] [on topic] 't lijkt erop dat er niet veel animo is voor zo'n faq. dan kun je het vergeten ook :sad: [/quote:f726feb5c2] tja, ik weet hoe dat voelt, veel animo voor werken aan OSS is er vaak niet.. [/quote:f726feb5c2] 't is niet eens de software zelf... alleen maar een faq om groentjes op weg te helpen. daar leg je al helemaal geen eer mee in. :mad: Waar o waar is het heilige vuur dat brandde in de harten van de mensen in de oude dagen, toen linux nog jong was? Waar is de gedrevenheid, waar de strijdlust? Waar het verlangen M$ van de troon te stoten? :grin: Linux-gebruikers aller lande, verenigt u!
Link naar reactie
Het lijkt mij hartstikke leuk om mee te werken aan zo'n faq! Of aan een Nederlandstalige website met linux applicaties (zie andere topic)! Helaas heb ik het idee dat ik zelf nog behoorlijk groen ben, waardoor ik denk dat het schrijven van een VGV niet geschikt voor mij zou zijn! Maar ik wil best wel helpen met wat vertalen o.i.d, of eventueel zelf schrijven als ik ergens wél kennis over heb!
Link naar reactie
rkars, dat ben ik helemaal met je eens. Ik ben niet een zeer ervaren linuxer maar heb in de loop van de tijd wel een beetje kennis op dit gebied bijgekregen.Vandaar dat ik toch regelmatig op dit Forum rondkijk. Het is toch leuk om een antwoord te kunnen geven op vragen van andere newbies. De gedrevenheid is dus zeker nog aanwezig om MS van de troon te stoten. hoe meer Linux hoe beter. Of hoe meer open source hoe beter. Al zou het alleen al vanwege de kosten zijn.:wink: Dus als ik een bijdrage zou kunnen leveren?! [ Dit Bericht is bewerkt door: ahbart op 2002-03-12 11:29 ]
Link naar reactie
die link was een vertaling van het boek: slackware essentials die op slackware.com staat. het boek is geniaal en voor veel slackware fans altijd een een standaard url als ze er niet meer uitkomen. dit boek geld ook voor overige distro's alleen is het jammer dat het boek in het engels is. niet dat engels moeilijk is, maar nederlands leest prettiger, vandaar dat er begonnen was met de vertaling van het boek. op zich een goed idee. maar ikzelf heb het zelf ook druk met andere vertalingen en andere dingen. maar ff back to the topic. als er nou eens een lijst kan samengesteld worden wat er precies in de FAQ komt zoals: networking: ftp ssh samba blabla installing apps: Xserver kde overige alles over bash: mounting drives shell scripts basis commandos enz enz dan kunnen vrijwilligers ff ergens een topic plaatsen dat ze beginnen met het vertalen / schrijven over bijv. samba . mailinglists zijn ook handig voor dit just my 2 cents
Link naar reactie
[quote:e51a86c903] Op 12-03-2002 11:50, schreef rkars: Hee... vreemd! Vorige week deed 'ie het nog. Misschien was Daniel al zo teleurgesteld in de weinige reacties dat hij de FAQ alweer heeft opgedoekt... [/quote:e51a86c903] Dat URL was het Slackware boek, de sgmls daarvan heb ik nog wel fijn in mijn CVS tree, maar de HTML versie heb ik eraf geknikkerd. Het URL van de C!T FAQ is [url]http://www.blowgish.org/ctlinuxfaq/book1.html[/url]. Die gooi ik er waarschijnlijk ook af, omdat ik de rotzooi een beetje aan het opruimen ben, de source staat op [url]http://www.blowgish.org/ctlinuxfaq/ctlinuxfaq-sgml.tgz[/url]. Enjoy!
Link naar reactie
Beste mensen, Nu spreken jullie over het samenstellen van een FAQ. In welke vorm wordt dat gegoten? Een lijst van vragen die doorverwijzen naar een antwoord of zou het kunnen zijn dat er per onderwerp een document gemaakt wordt (en in welk bestandsformaat?) die vervolgens door geinteresseerden gedownload kunnen worden? Vriendelijke groet,
Link naar reactie
Daniel, je kunt uiteraard doen wat je wilt :wink: maar het lijkt erop dat er nu eindelijk eens iets gaat gebeuren!!! dus als je plenty of space hebt :wink: dan maar even laten staan (of tijdelijk weghalen) boy's meld je aan op de mailinglist en stuur even een berichtje!!! dan gaan we verder praten. ik ben al met mount bezig geweest. doe ook bash wel :wink: heb inmiddels de bash-prompt howto en de bash scripting guide uitgeprint (nee nog niet gelezen :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...