Ga naar inhoud

bizar ronddansende partitietabellen


anoniem

Aanbevolen berichten

okay, een leuk verhaal: in onze server, vuurmuur, hebben we twee harde schijven (hda en hdb) hda is root, hdb was in drieen gedeeld. hdb1: 64M swap hdb2: 64M potentieel swap hdb3: rest +- 420 M toen zijn hdb2 en hdb3 weggehaald en samengevoegd tot een schijf: root@vuurmuur:~# fdisk /dev/hdb Command (m for help): p Disk /dev/hdb: 32 heads, 63 sectors, 528 cylinders Units = cylinders of 2016 * 512 bytes Device Boot Start End Blocks Id System /dev/hdb1 1 62 62464+ 82 Linux swap /dev/hdb2 63 528 469728 83 Linux native Command (m for help): q dus dat klopt wel... root@vuurmuur:~# mke2fs -c /dev/hdb2 root@vuurmuur:~# mount /dev/hdb2 /mnt/b2 root@vuurmuur:~# df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda1 1007M 719M 235M 75% / /dev/hdb2 63M 13k 60M 0% /mnt/b2 hey? hoe kan dat? root@vuurmuur:~# mount /dev/hdb3 /mnt/b3 root@vuurmuur:~# df -h Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on /dev/hda1 1007M 719M 235M 75% / /dev/hdb3 377M 13k 358M 0% /mnt/lfs /dev/hdb2 63M 13k 60M 0% /mnt/1 Well, wat zeg je dan? alle partities weggegooit en weer aangemaakt zoals fdisk ze hierboven al weergaf en mke2fs het fs aangemaakt. zelfde probleem :smile: hdb2 was 63 M mount /dev/hdb3 /mnt/b3 leverde geen foutmelingen op, maar een schijf van rond de 420 M als je het begrijpt dan zeg je het maar :???: edit: btw, een mailtje sturen naar root@vuurmuur heeft echt geen zin... _________________ :evil: windows? :evil: wat is dat? YECH [ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-02-08 19:38 ]
Link naar reactie
oja, mke2fs was ik vergeten in de lijst te zetten. doe ik meteen. :wink: nee nog niet gereboot. dat hoort niet nodig te zijn. kan ook niet want het ding moet ook nog het een en ander routen. o, by the way, het gaat me niet om een oplossing, maar om het verhaal :wink: _________________ :evil: windows? :evil: wat is dat? YECH [ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-02-08 19:39 ]
Link naar reactie
[quote:1ed6341138] Op 08-02-2002 19:36, schreef Mithrandir: nee nog niet gereboot. dat hoort niet nodig te zijn. [/quote:1ed6341138] Ooit mkreiserfs gebruikt met een nieuwe partitietabel zonder te rebooten? De kans is groot dat het fout gaat... [quote:1ed6341138] o, by the way, het gaat me niet om een oplossing, maar om het verhaal :wink: [/quote:1ed6341138] Ik denk dat het verhaal niet zo interessant is als het veroorzaakt is door een menselijke fout, sorry :wink:.
Link naar reactie
gut, is het dan altijd per ongeluk goed gegaan? fdisk heeft de eigenschap altijd even te proberen de nieuwe partitietabellen in te lezen en hij meldt het braaf als het niet werkt. zolang dat ding geen foutmelding geeft gaat het goed. - hoewel, ik weet niet of 50 keer statistisch voldoende is om zo'n stellige uitspraak te doen. reboot is echt alleen VEREIST in dos, in linux kan het nodig zijn :razz: (jaja, ik ben lekker eigenwijs...) o, en dan maakte het nog niet eens uit of het om een ext2 of een reiserfs filesystem ging... _________________ :evil: windows? :evil: wat is dat? YECH [ Dit Bericht is bewerkt door: Mithrandir op 2002-02-08 19:58 ]
Link naar reactie
ik heb nog even met een huisgenoot gepraat en heb daar de rest van het verhaal gehoord. hij had op de server wat ruimte nodig. hij keek even met cfdisk op hdb en zag dat hdb2 480 mb was ging daarom hdb2 even mounten bleek toen 64 mb te zijn. nog hij nog ik had echter met die partitietabel geknoeid nadat er voor de laatste keer geboot was... (voor de rest hebben we alleen windows mensen in huis) het zat dus al fout voordat er met fdisk is gespeeld...
Link naar reactie
OK, Kijk of je mbv. PQmagic diskette kan opstarten, op dikette 1 staat een proggie pmedit hiermee kun je tabellen zelf schrijvn en checken. ALs pqmagic je een fout laat zien geloof me dan is het ook echt fout. Tip pak niet versie 7 ofzo maar een oudere versie, Het lijkt ernml. op dat ze bij powerquest een beetje bang worden want serieuze fouten kunnen al niet eens meer gerepareerd worden. :sad: Wat je wel kan mee maken is dat je bijv hda1 en hda3 krijgt terwijl je zowel 2 als 3 verwijderd hebt en daarna een nieuwe maak, ook als je pqm. gebruikt :wink: LEUK hoor partitie tabellen :wink:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...