Ga naar inhoud

voor de duidelijkheid voor newbie(meikkezelluf)


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik wil graag veel kennis over en met linux opdoen en mischien een free/net/openbsd. Draai nu een tijdje met suse 6.1, maar erg veel leer ik niet doordat ik er te weinig achter zit. Reden : veel hardware van m'n pc wordt niet ondersteund (winmodem,geen internet dus,sbawe64 werkt niet) Ik wil dus nu opnieuw beginnen, met een andere (nieuwere distro) Heb al op linuxiso.org gekeken, maar daar is veel keus ! mijn vraag nu dan, wat zou ik eerst moeten proberen en waarom ? en hoe zit het met de compatibliteit van bsd met een linux ? Is er trouwens al een mannier om met zo'n winmodem op internet te komen ? Alvast bedankt allemaal !
Link naar reactie
[quote:e0ddc8ecba] Op 30-01-2002 15:19, schreef MrLeeJohn: Kijk op mijn site in de FreeBSD-afdeling. FreeBSD draait Linux-programma's (behoorlijk goed) [/quote:e0ddc8ecba] Idem voor NetBSD en OpenBSD (hoewel ik denk dat je toch eerst beter met FreeBSD kunt beginnen). Civlization Call to Power, Netscape, etc. (Linux versies) draaien perfect.
Link naar reactie
Oke, Om te beginen zou ik eerder denken aan linux dan een bsd om de volgende reden. Zoals je weet word er de laatste tijd veel vaker aandacht aan linux gegeven. Soms ook een BSD, maar toch vaker Linux. In boekenwinkels zul je ook eerder en meer vinden over linux. Dit komt omdat het wijder verbreid is denk ik. BSD is heel erg wreed als je er mee om kunt gaan, maar ik raad je toch aan om met linux te beginnen. Als je namelijk vast zit en geen oplossing kunt vinden zul je het niet leuk vinden en misschien snel opgeven. Om te beginnen zou je (zoals je zelf al aangeeft) en iso kunnen downloaden en proberen. Als ik jou wensen zo zie dan raad ik je slackware aan. Is niet al te groot, snel en stabiel over het algemeen. Iemand anders nog suggesties ?
Link naar reactie
[quote:5611b97a9f] Op 31-01-2002 20:32, schreef yohanman: Oke, Om te beginen zou ik eerder denken aan linux dan een bsd om de volgende reden. Zoals je weet word er de laatste tijd veel vaker aandacht aan linux gegeven. [/quote:5611b97a9f] FreeBSD is nu wel 'the next hot thing' onder de hardcore Linux gebruikers. Maar ik neem aan dat je media-aandacht bedoelt. [quote:5611b97a9f] Soms ook een BSD, maar toch vaker Linux. In boekenwinkels zul je ook eerder en meer vinden over linux. [/quote:5611b97a9f] Niet-distrospecifieke Linuxboeken zijn voor een groot deel gewoon toe te passen op BSD. Voor het kleine beetje extra heeft FreeBSD zelf een handboek. [quote:5611b97a9f] BSD is heel erg wreed als je er mee om kunt gaan, maar ik raad je toch aan om met linux te beginnen. [/quote:5611b97a9f] Linux distro's als Mandrake, RedHat, etc. zijn veel eenvoudiger dan BSD... [quote:5611b97a9f] Als ik jou wensen zo zie dan raad ik je slackware aan. [/quote:5611b97a9f] Maar nu volg ik je niet meer, de FreeBSD installatie lijkt veel op Slackware, maar doet veel meer voor je en is naar mijn idee eenvoudiger.
Link naar reactie
Mijn advies.... Begin eens met Mandrake. Kun je effe lekker met een goede gui aan de slag ook en wat met een terminal klooien. Kies dan daarna of je met Linux wilt blijven werken en kies dan welke Linux. Wil je naar een BSD, probeer dan eerst FreeBSD. En als je dat te gek vindt, kun je eventueel nog een andere BSD zoeken. Maar wat te proeven/proberen, raad ik je Mandrake aan; goede gui, beste hardware-detectie.
Link naar reactie
Bedankt mensen, Ik zal eens goed studeren en dingen uitproberen. Sorry maar ik heb yohanman gemaild met mijn systeemeisen en gezegd dat ik een snel en betrouwbaar *nix/BSD wou. Hij heeft mij uitgelegd dat Slackware een goede keuze zou zijn, mits ik er aandacht aan wenste te besteden... Hij heeft me de pro's en cons uitgelegd dus...daarvoor mijn dank ! Dan nu nog het volgende : Ik heb nu Suse op mijn 2e HD staan. Om in linux te komen gebruik ik een opstartschijfje. Hoe moet ik suse verwijderen voordat ik een nieuwe distributie installeer ? Kan ik de zelfde partities gebruiken ? Zijn de Iso's van iso linuxiso wel compleet ? Bedankt vooral jullie medewerking !
Link naar reactie
[quote:40c82d72f8] FreeBSD is nu wel 'the next hot thing' onder de hardcore Linux gebruikers. Maar ik neem aan dat je media-aandacht bedoelt. [/quote:40c82d72f8] Inderdaad, in allerhande (populaire) tijdschriften kun je wel linux weetjes vinden. [quote:40c82d72f8] Niet-distrospecifieke Linuxboeken zijn voor een groot deel gewoon toe te passen op BSD. Voor het kleine beetje extra heeft FreeBSD zelf een handboek. [/quote:40c82d72f8] Tuurlijk, helemaal waar, mischien nog wel leerzamer omdat je er zelf soms ook creatief door gaat handelen :smile: [quote:40c82d72f8] Linux distro's als Mandrake, RedHat, etc. zijn veel eenvoudiger dan BSD... [/quote:40c82d72f8] Dat zal voor veel mensen gelden, maar ik heb een een mailtje gehad van bvvelde en daarin schreef hij dat hij graag meer kennis opdeed in de linux/bsd wereld. Hij schreef ook dat hij er wel wat moeite voor wil doen om 'het echte werk' te leren. Zelf ben ik van mening dat een distro als slackware hier goed uit de hoek komt, omdat deze erg standaard is en hij biedt ook het voordeel dat een overstap naar BSD niet veel veranderingen meebrengt. In de grote gebruiksvriendelijke distro's is het voor een beginner makkelijker om snel aan de slag te slaan, maar moeilijker om echt goede ervaring op te doen denk ik, nu heeft hij tenminste een uitdaging en een grotere kans om een die-hard *nix fan te worden ? [/quote] [quote:40c82d72f8] Maar nu volg ik je niet meer, de FreeBSD installatie lijkt veel op Slackware, maar doet veel meer voor je en is naar mijn idee eenvoudiger. [/quote:40c82d72f8] Is dat zo ?, sorry dat wist ik niet, ik heb al een hele tijd niks gedaan met BSD. Ik ben om eerlijk te zijn al een tijdje niet echt meer (fanatiek) bezig met *nix :sad: Nou ja..., ik hoop dat bvvelde een beetje plezier beleeft aan het 'avontuur' en hoop hem zeker terug te zien in het Linux Forum ! Suc6 bvvelde !
Link naar reactie
[quote:9894a0acb5] Op 01-02-2002 20:17, schreef bvvelde: Hoe moet ik suse verwijderen voordat ik een nieuwe distributie installeer ? Kan ik de zelfde partities gebruiken ? [/quote:9894a0acb5] Als je de nieuwe distro op de partities van SuSE wilt zetten, dan hoef je SuSE niet te verwijderen. Geef tijdens de installatie van Linux aan welke partities je wilt gebruiken, en Linux rekent vervolgens wel voor je af met het bestaande systeem :wink: [quote:9894a0acb5] Zijn de Iso's van iso linuxiso wel compleet ? [/quote:9894a0acb5] De iso's op linuxiso.org leveren dezelfde cd's op als de distro die ze vertegenwoordigen. Wat je wel hebt is dat een distro tegenwoordig meerdere cd's omvat. Als je een basissysteem wilt is dan 1 cd vaak genoeg, wil je additionele software, dan heb je eventuele andere cd's ook nodig. Nadeel van iso's is dat ze fouten kunnen bevatten, waardoor je een instabiel systeem krijgt.. Max
Link naar reactie
Ik denk dat hij met 'fouten' bedoelt dat er coruptie kan ontstaan bij downloaden ? Het zijn inderdaad iso's van rond de 600 mb en als je deze in meerdere keren download zou er een fout in de bestanden kunnen sluipen.(denk maar eens aan simpele corupte zip bestanden die je vast welleens hebt gedownload) Er is geloof ik een soort controle (validator of zo) beschikbaar, meen ik mij te kunnen herinderen.
Link naar reactie
Dat is onzin. Ten eerste wordt een fout bij het downloaden (vrijwel) altijd gecorrigeerd, bovendien kun je met MD5 na het downloaden checken of de ISO klopt. De kans dat de iso een fout heeft en toch dezelfde MD5 message digest geeft is 0, dus je weet na het checken dmv MD5 zeker dat de ISO goed is. Bovendien zou een foute bit in de meeste gevallen resulteren in een defect archief, dus waar de claim van instabiel systeem door iso's vandaan komt is mij nog volledig onduidelijk... _________________ Bezoek [url=http://danieldk.cjb.net/]http://danieldk.cjb.net[/url] voor NetBSD, OpenBSD, Linux en OS/2 info. ``Unix is simple. It just takes a genius to understand its simplicity.'' -- Dennis Ritchie [ Dit Bericht is bewerkt door: danieldk op 2002-02-02 22:37 ]
Link naar reactie
In het verleden hebben we wel postings gehad van gebruikers die de gekste problemen tegenkwamen in Linux-distro's, die andere gebruikers niet konden genereren. Achteraf bleek dat ze een iso gebruikten, en door vervolgens toch de originele distributie-cd's te installeren losten de problemen als sneeuw voor de zon op... Hoe het kan dat kopieën van cd's een instabiel systeem opleverden, ik weet het niet, maar das de reden van mijn waarschuwing.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...