Ga naar inhoud

Slachware 7.0: hoe progs te verwijderen


anoniem

Aanbevolen berichten

Hoi Ik ben al een tijd aan het experimenteren met slackware. Ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt. Na wat steun van onder andere dit forum draait het systeem heel stabiel. Ik heb echter de volgende vragen: 1) Hoe kan ik programma's die niet standaard bij de distributie horen verwijderen. Ik heb al gekeken bij de pkgtool, maar daar staan de programma's niet bij. Of moet ik gewoon de map van het programma verwijderen? 2) Hoe kan ik een partitie formateren? Ik wil namelijk een hardeschijf bijzetten op mijn systeem die ik bijna helemaal aan linux wil geven. Hoe doe ik dat? 3) Ik wil graag koffice installeren. Ik heb gekeken op de website van koffice en daar staat dat er geen voor gecompileerde versie is voor slachware. Ik oet dus de sources downloaden van [url]ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/koffice-1.1/src/[/url] moet ik dan alle packages downloaden die hier staan? En dan staat er allerlei informatie op [url]http://www.koffice.org/install-source.phtml[/url] over hoe je het moet compileren. Er staat daar echter ook dat dit alleen geldt als je een 'daily' snapshot wilt maken. Wat is dit. Ik wil niet de development versie, maar de release de stabiel en 'af' is. Zit ik verkeerd te zoeken? Zo ja waar moet ik dan zijn? Alvast bedankt Rob
Link naar reactie
[quote:5b9a45ad85] 1) Hoe kan ik programma's die niet standaard bij de distributie horen verwijderen. Ik heb al gekeken bij de pkgtool, maar daar staan de programma's niet bij. Of moet ik gewoon de map van het programma verwijderen? [/quote:5b9a45ad85] Ik ga ervan uit dat je ze vanaf de broncode hebt geinstalleerd (./configure, make, make install). Meestal kan je ze dan verwijderen met het commande 'make uninstall' (als root, zonder de '). Dit werkt echter niet altijd. [quote:5b9a45ad85] 2) Hoe kan ik een partitie formateren? Ik wil namelijk een hardeschijf bijzetten op mijn systeem die ik bijna helemaal aan linux wil geven. Hoe doe ik dat? [/quote:5b9a45ad85] Ik denk dat je daarvoor het programma mkfs moet gebruiken, maar daar heb ik geen ervaring mee. [quote:5b9a45ad85] 3) Ik wil graag koffice installeren. Ik heb gekeken op de website van koffice en daar staat dat er geen voor gecompileerde versie is voor slachware. Ik oet dus de sources downloaden van [url]ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/koffice-1.1/src/[/url] moet ik dan alle packages downloaden die hier staan? En dan staat er allerlei informatie op [url]http://www.koffice.org/install-source.phtml[/url] over hoe je het moet compileren. Er staat daar echter ook dat dit alleen geldt als je een 'daily' snapshot wilt maken. Wat is dit. Ik wil niet de development versie, maar de release de stabiel en 'af' is. Zit ik verkeerd te zoeken? Zo ja waar moet ik dan zijn? [/quote:5b9a45ad85] Je hoeft niet alle bestanden te downloaden. De enige bestanden die je nodig hebt zijn 'koffice-1.1.tar.bz2' en 'koffice-i18n-nl-1.1.tar.bz2'. Die koffice-i18n-xx-1.1.tar.bz2 zijn namelijk de paketten voor verschillende talen. Dat is de release die stabiel en af is, maar je kan hiervoor ook gewoon de installatie-manier gebruiken die in dat document staat, want dat is gewoon de 'standaard' installatie-manier.
Link naar reactie
hoi niet standaard software verwijderen is altijd wat lastig, wat helpt is alles installeren in standaard path (/usr/local), dit gebeurt bij veel programma's default geloof ik al. dan kun je het makkelijker vinden als je het handmatig wilt verwijderen. Dit kan met ./configure --prefix=/usr/local make uninstall wil wel werken, maar nadeel is dat je dan altijd de source moet bewaren, Dus de plek waarvandaan je het geinstalleerd hebt. nieuwe partitie maak je met fdisk /dev/XXX (je schijf) en daarna mke2fs /dev/XXX (device + partitienummer) succes
Link naar reactie
[quote:f7bb4a65a2] 1) Hoe kan ik programma's die niet standaard bij de distributie horen verwijderen. Ik heb al gekeken bij de pkgtool, maar daar staan de programma's niet bij. Of moet ik gewoon de map van het programma verwijderen? [/quote:f7bb4a65a2] zoals eerder aangegeven, deinstalleren via make uninstall in de map waarin je de broncode hebt gecompileerd. Of door simpelweg de bestanden handmatig te verwijderen. [quote:f7bb4a65a2] 2) Hoe kan ik een partitie formateren? Ik wil namelijk een hardeschijf bijzetten op mijn systeem die ik bijna helemaal aan linux wil geven. Hoe doe ik dat? [/quote:f7bb4a65a2] Als je een recente Mandrake of SuSE gebruikt, dan kun je dit comfortabel doen vanuit hun configuratieapplicaties (resp. DiskDrake en Yast2) [quote:f7bb4a65a2] 3) Ik wil graag koffice installeren. Ik heb gekeken op de website van koffice en daar staat dat er geen voor gecompileerde versie is voor slachware. Ik oet dus de sources downloaden van [url]ftp://ftp.kde.org/pub/kde/stable/koffice-1.1/src/[/url] moet ik dan alle packages downloaden die hier staan? [/quote:f7bb4a65a2] Nee, je hebt alleen koffice1.1.tar.bz te downloaden. De overige bestanden zijn taalmodules. Als je dus KOffice in het Nederlands wilt, download dan ook koffice-i18n-nl... Je kunt, als je dat wilt, alle talen samen installeren.. [quote:f7bb4a65a2] En dan staat er allerlei informatie op [url]http://www.koffice.org/install-source.phtml[/url] over hoe je het moet compileren. Er staat daar echter ook dat dit alleen geldt als je een 'daily' snapshot wilt maken. Wat is dit. Ik wil niet de development versie, maar de release de stabiel en 'af' is. Zit ik verkeerd te zoeken? Zo ja waar moet ik dan zijn? [/quote:f7bb4a65a2] Je zoekt goed, alleen staat er idd veel info op de site. snapshots moet je uit het cvs halen. Daarbij kun je kiezen uit de stabiele versie -zoals hij ook op de ftp-server staat- of de developer-versie. In jouw geval, stabiel vanaf ftp hoef je alleen dit de gebruiken (uitgaande dat je kde 2.2 gebruikt) [code:1:f7bb4a65a2] Download and Install KOffice For daily snapshots, the version supplied with KDE 2.0.1, or the betas of KOffice-1.1: bunzip koffice-XXXXXX.tar.bz2 tar xvf koffice-XXXXXX.tar cd koffice ./configure make all su -c "make install" Note: if you used ./configure --prefix to install KOffice in a different location than the rest of KDE, you'll need to add this to /etc/kderc : [Directories] prefixes=/the/prefix/I/used/for/koffice You should now be able to start each individual application, such as kspread, kchart, kpresenter, kontour, krayon, kformula, kword, kivio and kugar, or run the integrated koshell for easy access to all of the applications. [/code:1:f7bb4a65a2] succes, Max [ Dit Bericht is bewerkt door: maximilaan op 2002-01-18 23:56 ]
Link naar reactie
Je moet eens gaan kijken op de ftp-server van slackware (ftp.slackware.com) en dan ergens onder pub/slackware/slackware-current ofzo daar zie je een hele hoop directories met nieuwe slackware-packages van o.a. kde 2.2.2 en koffice 1.1.1 Let wel, ze werken enkel op slackware 8.0. Lees ook eens de changelog.txt die ook in slackware-current staat, daar staat wat informatie in over het updaten van kde (je moet namelijk eerst de nieuwe pkgtools en verder nog o.a. openssl, openssh en htdig updaten, zijn allemaal te vinden in slackware-current)
Link naar reactie
Bedankt voor jullie reacties. Koffice heb ik inmiddels gedownload, ik zal eens kijken of ik het aan de praat krijg. Over deïnstalleren heb k nog wat vragen. Het gaat om een programma dat al voor gecompileerd was. Als ik daar gewoon de programma directory van verwijder is het dan helemaal weg. Blijven er dan niet zoiets als systeem bestanden achter (bijv dll's, ik weet wel dat linux geen dll's heeft, maar om het even met windhoos te vergelijken) Alvast Bedankt Rob
Link naar reactie
Wat je bij Windows hebt is dat vrijwel elke applicatie gedeelde dll's in de map /windows opslaat. Dat heb je in Linux niet. In Linux worden gedeelde bibliotheken via aparte softwarepakketjes aangeleverd. Dat heeft bepaalde voordelen en nadelen.. Om een applicatie te verwijderen moet je de map met bibliotheken verwijderen, maar ook het binaire programmabestand zelf bijv. een applicatie staat in /usr/local/applicatienaam/.. en in /usr/local/bin/ In de laatste map verwijder je dan alleen het binaire programmabestand. Sommige applicaties installeren zichzelf in de map /opt. In dat geval hoe je alleen die map te verwijderen, oftewel /opt/applicatienaam/.. Gebruik je KDE of Gnome, dan geldt hetzelfde als bij /usr/local/bin. Dus als je koffice wilt verwijderen, dan verwijder je in /opt/kde2 de koffice-binairies uit /opt/kde2/bin, en verder uit /opt/kde/applicatienaam. Tot slot plaatsen applicaties configuratiebestanden je persoonlijke hoofdmap. En soms ook in de map /etc/ Overigens kunnen programmaresten onder Linux geen enkele kwaad, het systeem wordt er niet trager van en zo... Max
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...