Ga naar inhoud

Linux vindt CD-Rom speler niet


anoniem

Aanbevolen berichten

Iets meer informatie zou wenselijk zijn... Kijk met het commando 'dmesg | grep 'hd' welke IDE apparaten er gevonden worden. Wordt de CD-ROM niet meer gezien na de installatie, sommige distributies gebruiken ide-scsi en gebruiken daarmee niet de conventionele /dev/hdx devicenamen. Misschien moet je extra parameters aan de bootloader meegeven. Kortom, iets meer informatie graag...
Link naar reactie
Na wat proefinstallaties van Linux distro's (Corel, Mandrake 8 en 8.1, Suse 7.0) wilde ik mijn oudste PC helemaal op Linux overzetten. Nu blijkt Linux mijn Cd-rom speler niet te kunnen vinden, hoewel Mandrake hem bij het booten vanaf diskette wel ziet als IDE Atapi CD/DVD-speler. Ik heb al een andere CD-speler ingebouwd, maar ook dat helpt niet. Foute IDE-chips?

Hoe boot ik vanaf Harddisk? gesteld dat ik daar genoeg schifruimte voor heb.

Ik zoek als noodoplossing ISA-IDE controller die zo.n 20gb aan kunnen en/of ISA scsi controller, liefst waarvan je kunt booten. Schijfgrootte geen issue.

Link naar reactie
quote:
Originally posted by RvP: Na wat proefinstallaties van Linux distro's (Corel, Mandrake 8 en 8.1, Suse 7.0) wilde ik mijn oudste PC helemaal op Linux overzetten. Nu blijkt Linux mijn Cd-rom speler niet te kunnen vinden, hoewel Mandrake hem bij het booten vanaf diskette wel ziet als IDE Atapi CD/DVD-speler. Ik heb al een andere CD-speler ingebouwd, maar ook dat helpt niet. Foute IDE-chips? Hoe boot ik vanaf Harddisk? gesteld dat ik daar genoeg schifruimte voor heb. Ik zoek als noodoplossing ISA-IDE controller die zo.n 20gb aan kunnen en/of ISA scsi controller, liefst waarvan je kunt booten. Schijfgrootte geen issue.

booten dmv diskette en linux kan die schijf welaan ondanks dat je hem in je bios dan moet uitzetten :wink:

maar zoals hierboven omschreven vertel eens wat voor machine het is. Dus:

moederbord CPU ram cdrom drive ide-controller HD + master/slave ide-1/2 cdrom + master/slave ide-1/2

oftewel ff met de billen bloot dan kunne we een gerichter antwoord geven want als Mandrake hem ziet kan hij hem ook aanspreken tenzij je hem later niet goed opgeef natuurlijk :eek:

Link naar reactie
Moederboard: Expertboard 4044, met Opti82c895 chipset. Bios Award 4.50g (ik heb me al gek gezocht naar een bios update, zodat ik van cd kan starten en/of grotere schijven aan kan)

CPU=intel 486DX2-100Mhz, 32mb EDO ram

Cd-romspelers allen die ik geprobeerd heb (3 stuks) IDE/ATAPI, werken onder DOS/WIN perfect.

Harde schijf IDE WD caviar 540Mb. daar komt tzt een 1,6Gb in, maar een minimum installatie moet toch op 540Mb lukken.

Ik hoor wel of je nog meer specs nodig hebt

Link naar reactie
quote:
Originally posted by MrLeeJohn: Bedenk je dat veel distro's pentium-optimized zijn en niet op een 486 draaien? Voor een 486 gebruik ik RedHat5.2 nog altijd. Maar FreeBSD zou bijvoorbeeld ook heel goed kunnen.

Mandrake is er idd. zoeen maar SuSE kan nog altijd op een 486 na install kies je gewoon de juiste kernel.

Op deze bak mag het eigenlijk niet fout gaan dus zeker als Mandrake wel je cdrom ziet tijdens booten.

Persoonlijk zou ik danook in dit geval of Redhat of SuSE liezen en zeker niet de nieuwste. Redhat heb ik geen idee maar SuSE 7.0 heb ik nog op een 486 dx100 24 ram kunnen krrijgen dus dat moet lukken.

Let wel op dat je met je cdrom goed zit dus kies het goede idekanaal:

ide1 master = /dev/hda ide1 slave = /dev/hdb ide2 master = /dev/hdc ide2 slave = /dev/hdd

dit geldt ook voor cdromstations

succes

Link naar reactie
Kies het juiste IDE kanaal?

hdb=cdrom haalde ik uit het Suse 7.0 boek ingeval er problemen waren. dat heb ik ingegegevn na het commando Linux.

Ik heb alles wel tig-keer bekeken. hda is mijn eerste (en tot nu toe enige) harde schijf, die is master. hdb is mijn Cd-rom spelker en die staat slave gekoppeld aan dezelfde ide-poort.

Ik heb ook nog een Mitsumi FX 2x cdrom speler met een eigen kaartje. dat wordt ondersteund door Linux, maar ik ben bang dat je dan eerst linux er op moet hebben staan. Of kan ik deze ook gebruiken als CD-rom speler bij de instalatie?

Link naar reactie
Mandrake ziet de CD-speler ook niet. Onder Windows kan ik met de CD van mandrake 8.0 en 8.1 en Corel versie1 een bootdiskete aanmaken.

Wat Windows kan kan Linux toch zeker ook [beter]? (met een uitroepteken en zonder haken is dit misschien wel een goed Linux-statement, maar zolang ik die 486 alleen nog maar als Win95-er kan gebruiken kan dit maar beter even zo blijven staan helaas)

Link naar reactie
probeer ook eens op te starten voor het installeren met: linux mem=32MB Ik neem aan dat de boot-disk met lilo komt en dat je dan even een prompt hebt. Dat was bij de oplossing toen ik probeerde Suse 7.1 op een 486-er 100MHz met 16MB ram te installeren (ik moest toen linux mem=16MB opgeven)

------------------ Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...