Ga naar inhoud

routen


Aanbevolen berichten

A: je neemt voor je interne netwerk verkeerde ip-adressen. je zult echt moeten nemen: 192.1[b:562100f9b2]68[/b:562100f9b2].1.1 enz B: voor routing moet je je kernel aanpassen en NAT meecompilen (heb ook maar de klok horen luiden :sad: ) zodat de machine met modem als gateway kan functioneren C: op de overige machines moet je de bak met modem als gateway opgeven
Link naar reactie
Ik weet niet met welke OS-en je werkt, en welke vorm van delen je gebruikt (je omschrijving is nogal karig), maar je zou voor info eens hier kunnen kijken: http://www.practicallynetworked.com/sharing/ ("welk OS je gebruikt..." Zie ik nu pas dat ik in "OS Linux" aan het posten ben. Enfin... _________________ "The difference between 'involvement' and 'commitment' is like an eggs-and-ham breakfast: the chicken was 'involved' - the pig was 'committed'." [ Dit bericht is bewerkt door: Captain_Kansloos op 2002-04-08 11:10 ]
Link naar reactie
dat is geen geldig ip-adres... 192.168.x.* is de range waar je ALLE ip-adressen van een netwerk in moet stoppen. (met allemaal dezelfde x) (heb je twee netwerken, dan kies je voor een andere waarde van x) owkay, zou ook wel kunnen dat je dat bedoelt... maar voor een lokaal netwerk MAG je niet 192.12.1.* nemen (10.*.*.* mag ook) dat is nl wat over internet routed wordt, itt tot 192.168.*.* als je van je provider 192.12.1.? hebt gehad, dan is dat het adres wat de buitenkant van je ziet, maar niet de groep waar je in mag werken... ja, verkeerde ip-s kunnen leiden tot niet werken van een router...
Link naar reactie
nee als je een pc als server inricht en het ding heeft twee nic's (A is aan internet verbonden, B in het locale netwerk - zeg 192.168.0.1) dan moet je als gateway 192.168.0.1 opgeven (mbv [code:1:88d9ac5556]/sbin/route add -net default gw 192.168.0.1 netmask 0.0.0.0 window 16384 metric 1 eth0 [/code:1:88d9ac5556]
Link naar reactie
Ik neem aan dat je bedoelt dat de clients het door jou vermeldde gateway adres moeten gebruiken? Wat ik bedoelde was de instellingen van de (lan)nic van de router zelf. Moet de nic van de router die verbonden is met het lan als gateway naar het ip adres wijzen van de nic die verbonden is met het internet? b.v.d.
Link naar reactie
ik begrijp nu wat je wilt, maar niet wat je schrijft :grin: de router heeft twee nic´s eentje die verbinding maakt met internet. het ip hiervan heb je van je isp gekregen. een nic die aan de rest van je pc´s zit. deze moet met die pc´s kunnen praten. daarom zal ie in dezelfde range moeten zitten. dat betekent dus dat deze nic een ip moet hebben waarvan de eerste drie cijfers gelijk zijn.. dus bijvoorbeeld allemaal in 192.168.0.*
Link naar reactie
tja, beetje concreter aub... van welke pc is dit de route.conf? alleen pc's achter de gateway hebben op die manier een route.conf nodig. volgens mij gebruik je SuSE, is het niet? lees dan de man-page van route.conf eens (man route.conf) dit geeft je veel info. zelf gebruik ik wel suse, maar niet dat file route.conf, dus ik kan het ook niet ff copypasten. (ik begreep dat toen ik de boel ging configureren gewoon niet...) als je nog eens wilt posten hoe je netwerk eruit ziet, dan kan ik wel zeggen of dat een beetje klopt. (doe dat dan zonder al te veel woorden te gebruiken, dat is voor mij duidelijker... - nee, ik ben geen algoritme :grin: )
Link naar reactie
deze route.conf is van de pc die als router bedoeld is, dus ook verknupt naar internet ik heb idd susie netwerkconfig: papa.huisnet 192.168.100.1 loopback 127.0.0.1 per modem naar internet ppp0 pci-netwerkkaart voor htk-netwerk eth0 overige pc's zoon.huisnet 192.168.100.1 dochter.huisnet 192.168.100.2 via utp-kabel
Link naar reactie
als je via modem inet op gaat dan krijg je naar alle waarschijnlijkheid de benodigde gegevens voor de router-pc door van je isp. de route.conf is, itt wat waarschijnlijk lijkt, niet bedoeld voor de router, maar voor de client. het is dus een file die op de client moet staan, zodat die weet wie zijn router/gateway is. het lijkt er verdacht veel op dat er twee pc´s hetzelfde ip-adres hebben... dat kan dus absoluut niet (papa en zoon). om je router als zodanig te laten werken moet je eea in de kernel meecompilen. ik weet nog niet precies wat. over drie weken of zo... zou ik je er alles over moeten kunnen vertellen :grin: hoe je op de overige pc´s (zoon+dochter) het ip instelt? mvt route.conf en de routed (route daemon) (ervan uitgaande dat ook daar linux op staat :grin: )
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...