Ga naar inhoud

Veel te weinig vrije ruimte


anoniem

Aanbevolen berichten

Op een systeem met W7/64 is de systeempartitie ongeveer 70 gig. Tel ik de hoeveelheid data in alle mappen bij elkaar op, kom ik op ongeveer 40 gig. Je zou denken dat Windows dan als vrije ruimte 30 gig aangeeft maar dit is momenteel maar 8 gig. Gisteren was het nog 14 gig. Nadat ik met Revo een aantal programma's had verwijderd was ik bij herstart dus alweer 6 gig kwijt, wta ik uiteraard helemaal niet had verwacht. Chkdsk gedraaid: geen fouten en ook geen ruimte erbij dus. Iemand enig idee wat er aan de hand is en wat eraan te doen?
Link naar reactie
De herstelpunten staan in de map System Volume Information. Hoe groot is deze? Is niet alleen een verborgen map maar ook een systeemmap. Als je de herstelpunten niet nodig denkt te hebben omdat je systeem goed draait kun je ze eens verwijderen door systeemherstel uit te schakelen en de PC opnieuw op te starten. Heb je dan de missende ruimte weer terug? Hierna systeemherstel weer inschakelen en een actueel herstelpunt maken.
Link naar reactie
Hoeveel geheugen zit er in je systeem? Zie uitleg van SchoonePC: C:\HIBERFIL.SYS (verborgen, even groot als het RAM-geheugen) Zodra de computer in de sluimer- of slaapstand gaat, wordt een afdruk van het RAM-geheugen gemaakt (opgeslagen in het bestand HIBERFIL.SYS, ook wel hibernation file genoemd) waarmee de computer bij het ontwaken direct de draad weer kan oppakken. De sluimer-/slaapstand wordt vaak bij laptops gebruikt om zodoende de accu te sparen. Wordt de slaapstand uitgeschakeld (via het onderdeel Energiebeheer van het configuratiescherm, taak Wijzigen wanneer de computer in de slaapstand gaat), dan kan het bestand HIBERFIL.SYS net zo goed worden verwijderd (als dat nog niet was gebeurd). Dit kan flink wat ruimte besparen aangezien de afdruk van het RAM-geheugen exact zo groot is als het RAM-geheugen zelf⤦ Start hiervoor de Opdrachtprompt (startmenu, Alle programma's, Bureau-accessoires) met aanvullende administratorrechten (door met rechts op de snelkoppeling te klikken en te kiezen voor Uitvoeren als administrator) en geef het commando POWERCFG /hibernate OFF. Is de slaap-/sluimerstand achteraf toch weer gewenst? Met het commando POWERCFG /hibernate ON kan het bestand weer in ere worden hersteld.
Link naar reactie
Er zit 5 gig geheugen in. Verborgen bestanden worden uiteraard weergegeven, genoemd bestand is er niet; de PC gaat nooit in slaapstand. Punt is niet dat er te weinig vrije ruimte is maar dat het bestandssysteem niet klopt: er is vrije ruimte niet aanwezig die niet door data in beslag wordt genomen. Waarom wordt die ruimte niet als vrij gemarkeerd? Partitiegrootte - ruimte voor data is heel erg ongelijk aan gemelde vrije ruimte (verschil is ongeveer 20 gig).
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...