Ga naar inhoud

Multiboot systeem opzetten met Mr Booter werkt niet?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste mensen, Ik probeer een multiboot systeem op te zetten mbv. MasterBooter. Ik gebruik de handleiding van http://schoonepc.nl/instal/multibt.html 2x Windows 7; De voordelen om geen Windows 7 bootmanager te gebruiken wegen voor mij door, zodat ik wel MrBooter moet gebruiken. Maar... Ik krijg het niet voor elkaar. Wat ik heb gedaan: 1 Reeds Windows 7 geinstalleerd 2 Via Systeembeheer > Opslag harde schijf verkleint, zodat ik 20gb overhoud voor de nieuwe partitie die ik aanmaak 3 Nieuwe partitie aangemaakt (zonder Stationsletter aanduiding) 4 EFDISK opgestart via floppy-disk en daar Nieuw aangemaakte partitie op Active gezet + de reeds geinstalleerde Window 7 op Hidden gezet (N.B.: Ik zie hier ook een 100mb partitie staan, die normaliter op Active stond; Is dit de Bootmanager van Windows 7?) 5 Vervolgens Windows 7 CD erin en geinstalleerd op nieuw aangemaakt partitie 6 MRBOOTER opgestart via floppy-disk en daar Originele Windows 7 + Nieuwe geinstalleerde Windows 7 in het menu gezet + 10 & 01 instelling, zodat ze elkaar niet zien 7 Opnieuw opgestart en ik krijg het menu van Mrbooter. Beide werken niet. Als ik die eerste 100mb partitie op Active zet, dan kan ik ineens kiezen uit Windows 7 en Windows 7 (wat de bootmanager is van Win7 die ik juist wil voorkomen!) Daar doet alleen de 1ste / oudere Windows 7 installatie het?! Wie weet raad? Hoe krijg ik mn beide windows 7 installaties opgestart via MrBooter zonder dat Windows Bootmanager ertussen komt?
Link naar reactie
Misschien heeft u wat aan mijn opzet voor multibooten. Ik heb hier een computer waarmee ik diverse systemen kan opstarten: DOS, Windows 2000 (W2K), Windows XP, Linux en Windows 7 (W7). Vanuit de DOS partitie kan ik bv. Ghost images van de diverse andere systemen maken. Ik gebruik de GAG bootmanager, die in de MBR is geïnstalleerd, http://gag.sourceforge.net/ Ik gebruik twee schijven maar met één kan het ook. Het gaat bij mij zo: 1) Maak de partities aan waarop de systemen moeten komen. Geef ze namen, bv. DOS, W2K, XP, Linux, W7. Hiervoor gebruik ik Partition Wizard, http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html Voor Linux zijn twee partities nodig, een kleine swap partitie en een voor het systeem. 2) Installeer DOS met Ghost er op. 3) Installeer W2K 4) Maak een image van W2K 5) Verwijder W2K van zijn partitie, bv. door die opnieuw te formatteren. 6) Installeer XP op zijn partitie. 7) Maak een image van XP. 8) Verwijder XP van zijn partitie. 9) Installeer Linux. Merk op dat er slechts drie primaire en één "extended" partitie op een schijf passen. Geen probleem want Linux werkt ook vanaf een logische partitie binnen de extended partitie. Maar nu is de koek op. Daarom heb ik W7 op een andere schijf staan. 10) Trek de eerste schijf los en installeer W7 op zijn partitie. 11) Koppel de eerste schijf weer aan. 12) Zet nu de images van W2K en XP terug. 13) Nu gaan we GAG installeren vanaf een flop of opstartbare CD. Lees de GAG documentatie hoe de systemen in de GAG bootloader te plaatsen. Doe dit en je bent klaar. Opmerkingen: a) Bij de gevolgde procedure ziet bij installatie elk Windows systeem geen andere Windows. Ze zijn compleet onafhankelijk. b) Het is niet nodig om XP tijdelijk te verwijderen als je de eerste schijf maar afkoppelt bij de W7 installatie op de tweede schijf. c) In jouw geval is het eenvoudiger. Twee primaire partities. Je zet W7 op de eerste, maakt een image, haalt de W7 van zijn partitie af, installeert de tweede W7, zet de eerste W7 terug en installeert dan GAG. Ik ken masterbooter niet. Misschien is daar ook zo'n scenario mogelijk. Persoonlijk vind ik GAG voortreffelijk werken. Hoe zit dat eigenlijk als je twee W7's op dezelfde computer zet. Heb je dan twee validatie codes nodig?
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Als je Windows 7 installeert in een partitie naast nog niet gealloceerde ruimte op de HD, dan maakt de installatie daar een 100 MB-partitie, die als bootpartitie voor deze Win7 dient. Daar komen resp. de bootmanager (bootmgr) en de Boot Configuration Data (BCD) in te staan. Geen wonder dus, dat mrbooter geen bootgegevens vindt op de Win7 partitie en tevens, dat bij opstarten vanuit deze 100 MB partitie er ineens 2 Win 7's (Windows bootmanager) zijn. Zie b.v.: http://www.multibooters.co.uk/articles/windows_seven.html#install7 on het paragraafje: "Win7 Setup Routines".
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...