Ga naar inhoud

Windows 98 installeren op oude pc


Aanbevolen berichten

Ik heb een oude pc (met partitie c en d)) leeggehaald en format c: gedaan. Met een opstartdiskette weer de pc aangedaan, maar hij heeft geen cd-rom. Met een oude driver-installatieflop lukt het niet. Aanpassen autoexec.bat en config.sys lukt niet. Heb uitgevonden dat ik helemaal geen MS DOS meer op het systeem heb (tuurlijk ook geen installatiediskettes meer). Ik heb wel de installatiecd's van Windows 95 en 98. Kan ik hier nog iets mee aanvangen of is het over en uit? MS Dos is niet meer te koop heb ik al ontdekt. Heb me al suf gegoogeld naar andere oplossingen, maar kom er niet uit. Bij voorbaat dank voor reactie.
Link naar reactie
Oké, maar ... dat is een file van 2,45 Mb. Ik kan alleen maar floppies in het oude beestje steken en die gaan tot 1,4 Mb. Het is bovendien een exe-bestand. Hoe ga ik daarmee om? Ik bedoel: wat gebeurt er als ik dat uitvoer? Bv. op mijn Windows 7 pc? Zijn misschien domme vragen, maar ik weet het gewoon niet.
Link naar reactie
Er bestaan wel win98 floppen met usb ondersteuning. Je kunt daarmee dan de schijf fdisken en formatteren, daarna win98 naar een usb stick kopiëren op een andere pc, die bestanden weer op de oude pc zetten, en je zou moeten kunnen installeren. Je kunt ook tijdelijk een cdrom oid uit een andere pc monteren. Verder zal een tweedehands cdrom lezer niet veel kosten, als je ze al niet gratis kunt krijgen.
Link naar reactie
[quote:15d2dfd34a]De Windows 98 cd start niet op. Heb ik geprobeerd[/quote:15d2dfd34a] Dat lukt bij mijn W98 pc ook niet maar hij doet het verder wel. Ik herinner me dat je moest opstarten met een speciale DOS-flop en dan moest invoeren E:setup.exe of zoiets (E: is de CD-Rom dan). Ik heb zo'n flop nog hier liggen maar of het nog werkt...
Link naar reactie
Je hebt meestal wel een opstartdiskette nodig. Sommige oude computers booten nog niet van CD-Rom, en/of de Windows installatie CD-Rom boot niet. [url=http://www.pcpret.nl/index.php?l1=31&c1=k1&pl1=0&r1=703#703]CD-ROM gebruiken onder MS-DOS[/url] Ik heb ooit een en ander op een rij gezet. Met een willekeurige MS-DOS opstart diskette kan je dit realiseren. Dus een win95 diskette kan ook voor de Win98 CD worden gebruikt. Vaak kan je ook een image downloaden en met een hulpprogramma de image op diskette zetten. Soms moet nog wel de MBR van de HD goed gezet worden om Windows te kunnen installeren.
Link naar reactie
Allereerst dank voor de vele suggesties. @ rgh & stee0036 Aangezien de CD-speler gewoon werkte, moet ie goed aangesloten zijn binnenin. Ik kan het voor de zekerheid nog testen, maar daarvoor heb ik vandaag geen tijd. @ Hans Vosman Ik had je site al ontdekt en gelezen, maar zoals ik schreef ik kan niet editen. Ik zal laten weten wat ik in mijn machien heb. In de root staan config.sys (+ bak), autoexec.exe (+ bak), ega.sys files (3 stuks), keyboard.sys files (4 stuks), mode.com, command.com, display.sys, mscdex.exe (heb ik erop gezet). En dan heb ik 2 mappen: CD-ROM\ AOATAPI.SYS (heb ik er handmatig in gezet) en HXCD-ROM\cdrom.sys, install.exe en readme.txt (is van de driver-installatiedisk) De map CDROM is erin gezet door cd-rom Drive Installatiedisk die overigens mislukt ("the command interpreter cannot be found"). Op deze installatiedisk staan de volgende 3 files: install.exe, aoatapi.sys en 3 readme-files, waarvan ik dus handmatig aoatapi.sys in de CDROM-map heb gekopieerd. in config.sys staat de regel: DEVICE=C:\HXCD-ROM\CDROM.SYS\D:MSCD000. Volgens mij moet dit E:MSCD000 zijn, omdat D:\ de 2e partitie is. Maar ik kan niet editen, alleen lezen. Kan het dus niet handmatig aanpassen. Op mijn windows98 (upgrade) cd staat een map OLDMSDOS met daarin een zwik exe-files (deltree, doskey, emm386, ext, extract, fc, mem, move, msd, qbasic, smartdrive, xcopy en xcopy32). Kan ik hier iets mee? Bv. kopiëren naar de root van mijn oude pc? Op de site van FreeDOS staan wel downloadbare bestanden oa. EDIT.EXE (en nog veel meer). Zou ik dat bv. kunnen kopiëren naar C:\ en dan een edit-mogelijkheid krijgen? Of werkt het zo niet?
Link naar reactie
:D YES !!! ... het is gelukt !!! Fantastisch! Ontzettend bedankt, allemaal, maar zeker ook rgh en Tirm voor deze laatste succesvolle aanwijzingen aan een jongere oudere dame. De CD-speler werkt nu en ik ga op voor de volgende ronde: het installeren van Windows 98SE. Het is de eerste keer dat ik zoiets probeer, maar met een oude pc durf ik dat wel aan. PS Ja, ik heb nog 2 pc's in huis met Windows 7 (zonder A-station) en een XP van mijn partner (met A-station). Ik ben heel wat heen en weer gelopen met USB-stick en flop, maar da's goed voor de konditie. Ik wens jullie een goed weekend, athene
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...