Ga naar inhoud

XP, Vista en 7 op één pc


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik geef computerles aan ouderen bij een stichting. Al de nodige jaren in XP en Vista. Deze twee besturingssystemen staan daar op de computers. Nu komt er uiteraard vraag naar Windows 7 cursussen. Wij willen nu 7 er ook bij zetten. Vista staat op de C-schijf. Op D staat een recovery. Op E staat XP. Op C en op E is nog ongeveer 30 GB ruimte over. Kan ik Windows 7 daar nog op kwijt zonder in de problemen te komen met alle updates die er later nog bijkomen? Er moet uiteraard ook nog ruimte overblijven om programma's en data kwijt te kunnen. Veel data is het overigens niet, want het zijn lescomputer. En als het kan, kan ik Windows 7 dan het beste op C installeren of op E? We willen XP en Vista nog niet kwijt, want er is nog steeds vraag naar deze cursussen. Vast bedankt voor de reacties. I. de Groot
Link naar reactie
Advies: zet het op de C, waar Vista op staat. Even op internet informatie opzoeken over dualbooten, en daar ga je. [b:e307db53ff]MAAR[/b:e307db53ff] 30GB voor windows 7 is erg, ERG weinig. Je bent 20GB kwijt aan windows 7 zelf, en met de "weinig" programmaatjes die je in gedachten had, bedoel je een virusscanner, Microsoft Office, en misschien Teach ofzo? Dat haal je dan wel met die resterende 10GB, maar een beetje speelruimte is toch echt essentieel. Zeker als je op de lange termijn voor eventuele (licht) uitgebreidere cursussen gaat. Dus [b:e307db53ff]1.[/b:e307db53ff] Ik stel voor om XP en Vista bij elkaar te proppen, en dus op de C of de D alleen windows 7 te zetten. [b:e307db53ff]2.[/b:e307db53ff]Tsja, voor een handvol pc's harde schijven kopen kost niet niks, maar dit is wel de makkelijkste optie.
Link naar reactie
Mocht je toch windows 7 erbij zetten zorg dan voor een 32 bits versie, deze heeft wat minder ruimte nodig (ik heb momenteel aan 50gb nog niet voldoende met windows 7 64 bit). Overigens is het ook een idee overal de pagefile en hyberfile uit te schakelen, afhankelijk van de hoeveelheid ram bespaard dit je aardig wat ruimte.
Link naar reactie
Ik was vandaag op mijn werk en heb de pc's nu zelf eens goed bekeken. In het eerste bericht schreef ik dat ik nog 30GB vrije ruimte had. Dat blijkt absoluut niet het geval te zijn. Mijn collega had verkeerd gekeken. Waarschijnlijk worden er nu dus extra schijven aangeschaft. Daar moet over gebabbeld worden. Dan moeten voor 6 pc's Windows 7 aangeschaft worden. Dat is voor een stichting een hoop geld. Daar komen die 6 extra schijven nog eens bij. Ik heb op internet gezien dat er OEM- en FPP versies zijn. Wat prijs betreft gaat de voorkeur uiteraard uit naar OEM, maar ik lees verschillende verhalen daarover. Officieel zouden ze niet in de losse verkoop mogen, maar Microsoft zou daar weer niet al te moeilijk over doen. Komen wij in de problemen als wij 6 OEM-versies kopen? Kunnen wij deze versie als er ooit nieuwe pc's komen nog wel op die nieuwe pc's installeren of is er dan echt een FPP-versie nodig? Vast bedankt voor de reacties. Ineke
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...