Ga naar inhoud

Dualboot in omgekeerde versie Windows 7 - Windows XP


anoniem

Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb geprobeerd de omgekeerde dualboot te maken die in C!T van augustus 2010 beschreven staat. Ik heb eerst XP geslipstreamd met de drivers van het Gigabyte Mobo. dat lukte. Daarna heb ik mijn 2e SATA HDD opgedeeld in twee delen: een partitie F:\ met de naam WinXP en een partitie G:\ met de naam DATA. Daarmee houd ik de systeemschijf C:\ met Windows 7 'schoon'. Het inladen van de geslipstreamde cd verliep goed, de SATA drivers werden geinstalleerd. Het installatieschem liet alleen de SATA schijf zien met WinXP (noemde hij C:\ ipv F:\) en de DATA schijf (D:\ ipv G:\) de systeemschijf met Windows 7 werd niet gezien. Ik heb Win XP geinstalleerd op de door de pc genoemde C:\WinXP en toen deze daarmee klaar was startte de pc op ... met Windows 7. Volgens C!T zou de pc tijdelijk in XP op moeten starten totdat ik de bootloader heb aangepast, maar zover kom ik dus niet. Eenmaal opgestart staat Windows XP keurig op F:\ als ik in Win 7 ben, maar opstarten in XP ho maar. Wat doe ik verkeerd?? Kan iemand mij helpen hiermee? bedankt. Jan Pieter
Link naar reactie
[quote:94a4c4969e="derkdejong"]het is mij onlangs (uiteindelijk) gelukt met behulp van easy bcd ( http://neosmart.net/dl.php?id=1 ) te installeren onder w7 en waarin je prima de diverse opties kan kiezen. wat betreft driveletters: de actieve partitie van het os waarmee je opstart is op dat moment (voor het os) c:.[/quote:94a4c4969e] ik zal het via neosmart eens proberen (merk dat het blijkbaar minder eenvoudig is dan ik dacht). blijf ik wel zitten met de vraag hoe het kan dat de schijfnamen wel correct herkend worden, maar de letters worden aangepast op het moment dat ik via cd de pc opstart...[i:94a4c4969e][/i:94a4c4969e]
Link naar reactie
[quote:7e490ac074="frenkel"]Het kan ook aan je sata controller liggen. (bios)[/quote:7e490ac074] hallo frenkel, wat betekent dat voor mij? moet ik in de bios ergens naar op zoek? de sata drivers worden wel geinstalleerd vanuit slipstream en afgelopen voorjaar heb ik win7 zonder moeite op de sata c-schijf geinstalleerd. of heeft dat niets met elkaar te maken...?
Link naar reactie
Je zou het eens met een andere bootmanager kunnen proberen. Haal GAG op van het internet (even googelen) en zet die op een CD of flop en start daarmee op. Dan GAG installeren op je HD en systemen toevoegen. Veranderingen opslaan op je HD. Let op: voor XP moet je je andere HD kiezen. Hij vraagt iets over drive letters. Dat niet doen. Als alles meezit kun je nu je systemen toevoegen en bij opstarten hieruit kiezen. Als XP niet lukt kan het in de boot files zitten. Dat valt te repareren maar eerst maar eens proberen. GAG is ook eenvoudig te verwijderen vanaf de CD of flop. Het kan zijn dat je in het ene systeem de andere systeem partitie ziet met een drive letter anders dan C. Ga dan naar disk management en klik rechts op de partitie in kwestie en onder change drive letter kies voor remove. Dan is die partitie niet langer zichtbaar (maar is er nog wel).
Link naar reactie
[quote:1901359dce="a.tip"]Je zou het eens met een andere bootmanager kunnen proberen. Haal GAG op van het internet (even googelen) en zet die op een CD of flop en start daarmee op. Dan GAG installeren op je HD en systemen toevoegen. Veranderingen opslaan op je HD. Let op: voor XP moet je je andere HD kiezen. Hij vraagt iets over drive letters. Dat niet doen. Als alles meezit kun je nu je systemen toevoegen en bij opstarten hieruit kiezen. Als XP niet lukt kan het in de boot files zitten. Dat valt te repareren maar eerst maar eens proberen. GAG is ook eenvoudig te verwijderen vanaf de CD of flop. Het kan zijn dat je in het ene systeem de andere systeem partitie ziet met een drive letter anders dan C. Ga dan naar disk management en klik rechts op de partitie in kwestie en onder change drive letter kies voor remove. Dan is die partitie niet langer zichtbaar (maar is er nog wel).[/quote:1901359dce] Het is me niet gelukt. Ik heb het maar op de klassieke manier opgelost: windows 7 eraf, win XP erop en Windows 7 in dualboot erachteraan. De moeite van het behouden van win7 incl alle data woog niet op tegen een backup en een nieuwe installatie. iig bedankt voor het meedenken en reageren, allen!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...