Ga naar inhoud

Verborgen zaken op partitie?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb op mijn laptop de HDD verdeeld in meerdere partities. De D-partitie gebruik ik voor programma's, en is 50GB groot, ruim voldoende. Toch geven windows verkenner en schijfbeheer aan dat hiervan 48,4GB in gebruik zijn. Dat is onmogelijk veel voor de progs die geïnstalleerd zijn. Disktec geeft dan ook 2,5 GB aan gebruikte ruimte aan in 11.365 files. Verkenner: optelling van de in aangegeven mappen vermelde files is óók 11.365. Schijfcontrole geeft echter 48,4GB gebruikt aaan in 11.501 files. Ergens zit dus een map met 136 files, en 45,9 GB groot. Ik heb in mapopties aangegeven dat alles vermeld moet worden in de verkenner. Waar kan ik die toch nog verborgen map vinden?
Link naar reactie
Bedankt voor de tip. Treesize geeft dezelfde resultaten als Disktec, dus laat niets zien van de verborgen map(pen). Uiteraard heb ik mapopties ingesteld om die te tonen. System Volume Information wordt door beide aangegeven als leeg, maar dat valt niet te controleren omdat je er niet in kunt komen. Of is daar ook een truc voor.
Link naar reactie
Wat ik al verwachtte bij een dergelijke systeemmmap is die niet te hernoemen. Een map erbij gezet in die partitie en alles daarnaar overhevelen lukt ook niet. Evenmin helemaal verwjderen. Het zijn files van het type dat tussen accolades een combinatie van zo'n vijftigtal letters en cijfers heeft staan, een kleine GB groot. Intussen in "Eigenschappen" > "Beveiliging" administrator en eigenaar alle rechten gegeven, maar die files blijven stug op hun plaats. Ik meen me inderdaad van vroeger te herinneren dat daar als zodanig herkenbare herstelpunten in die map stonden. Die waren gemakkelijk te verwijderen, en men kon systeemherstel bovendien instellen op een maximum grootte; alle oudere punten worden automatisch gedumpt bij aanmaken nieuwe. In systeemherstel stond al een lage limiet, en daarin heb ik alle herstelpunten verwijderd. CCleaner geeft onder "Gereedschap"> "Systeemherstel" een leeg veld; niets te hernoemen of te verwijderen. Blijft vreemd dat die troep er niet af wil. Noodoplossing zou zijn die partitie te herfomatteren, maar dan moet ik alle programma's opnieuw installeren, dus dat stel ik uit tot niets anders helpt.
Link naar reactie
[quote:c994b54221="HvD"]System Volume Information wordt door beide aangegeven als leeg, maar dat valt niet te controleren omdat je er niet in kunt komen. [/quote:c994b54221] Ik zie wat je bedoelt. Als ik dit hier check in Windows 7 Home Premium, dan staat er bij System Volume Information "Access is denied". Zelfs als ik TreeSize opstart via de rechter muisknop > Run as administrator. Over die System Volume Information map staat nog enig info op de site van [url=http://www.schoonepc.nl/windows7/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html]SchoonePC.[/url] Een quote hieruit [quote:c994b54221] C:\System Volume Information (verborgen) Deze map is noodzakelijk voor de systeem- en bestandsherstelfunctie van Windows 7. De herstelfunctie is standaard alleen van toepassing op de C:-schijf maar kan ook voor de andere schijven worden in- en uitgeschakeld (via het configuratiescherm, onderdeel Systeem, Geavanceerde systeeminstellingen in het taakvenster, tabblad Systeembeveiliging, selecteer de betreffende partitie en wijzig de instellingen met de knop Configureren). Door het uitschakelen van de systeembeveiliging van een bepaalde schijf worden de eerder gemaakte herstelpunten (noodzakelijk voor de systeem- en bestandsherstelfunctie) verwijderd, en daarmee de bijbehorende map geleegd (de map System Volume Information zelf kan niet worden verwijderd). Wees hier wel voorzichtig mee want zonder herstelpunten is systeemherstel voor de betreffende schijf niet meer mogelijk! Nieuwe herstelpunten kunnen pas weer worden aangemaakt (met de knop Maken) nadat systeemherstel weer is geactiveerd. Als alternatief kunnen de herstelpunten ook worden verwijderd zonder de systeemherstelfunctie uit te schakelen: ga naar de functie Schijfopruiming, knop Systeembestanden opschonen, tabblad Meer opties, onderdeel Systeemherstel en schaduwkopieën, knop Opruimen. Groot voordeel van dit alternatief is dat het laatste herstelpunt wordt behouden! [/quote:c994b54221]
Link naar reactie
Yep, truc gelukt! In Systeembeveiliging systeemherstel uitgeschakeld voor die partitie, daarna was in datzelfde scherm het verwijderen mogelijk. Meteen de maximum grootte voor C en D ingesteld op 10%. Kan me niet herinneren dat ik die voor D ooit op 100% had gezet. Kom wel vaker tegen dat er in de instellingen spontaan iets veranderd. Typisch Windows? Allen bedankt. Weer iets geleerd.
Link naar reactie
Beetje achteraf nog een open deur ingooien. Maar vaak staat op zo,n verborgen deel van een partitie (ingepakt) de volledige installatie van Windows. Met de speciale CD of DVD die daar dan bij hoort, en die zelf niet volledig de beterffende Windows files aan boord heeft, kun je dan in geval van nood Windows helemaal opnieuw installeren. Helemaal terug naar het begin dus. Was dat hier niet het geval?
Link naar reactie
Zo'n installatiepartitie is een separate partitie die in de verkenner niet eens vermeld wordt en ook (normaliter) niet toegankelijk is. Is meestal zo'n 8 GB groot. Was hier niet het geval. Ik heb een hekel aan die voorgeïnstalleerde laptops vol ongewenste reclametroep, en heb een XXODD naar wens laten samenstellen, leeg, kaal, met een losse OEM Win7 64-bits DVD erbij. Zelf alles geïnstalleerd, zoals ík het wil. Vijf Partities waarvan C en D in systeemherstel, maar had niet in de gaten dat de daarvoor gereserveerde ruimte op D op 100% stond. Die partitie was nu dus knettervol geraakt. Dat probleem is nu dan opgelost.
Link naar reactie
[quote:314f32752f="HvD"]Was hier niet het geval. Ik heb een hekel aan die voorgeïnstalleerde laptops vol ongewenste reclametroep, en heb een XXODD naar wens laten samenstellen, leeg, kaal, met een losse OEM Win7 64-bits DVD erbij. Zelf alles geïnstalleerd, zoals ík het wil.[/quote:314f32752f]Mee eens, ik heb mijn zoon ook weten te overtuigen van een XXODD (dat wij die voor hem kochten voor zijn studie).... hij had er nog nooit van gehoord maar is zeer tevreden.... krijgt ook veel positieve reacties uit zijn omgeving als ze eenmaal weten wat hij heeft en hoed goed/stabiel het is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...