Ga naar inhoud

Zijn VHS-videorecorders einde verhaal?


anoniem

Aanbevolen berichten

Anno 2013 is het schijnbaar zo dat je geen Nieuwe VHS-Videorecorder meer kunt kopen. Waar platenspelers nog aan de orde van de dag zijn is de VHS-Videorecorder verbannen naar het museum. De hamvraag daarbij is: "Is dat nu zo erg ?" Hmmm... De vooruitgang brengt het automatisch met zich mee, bijvoorbeeld het nu werkelijk verdwijnen van de VHS-Videorecorder. Toch is het meer dan jammer. Jawel: jammer, tragisch en niet correct naar de consument toe. Een alternatief is er namelijk niet ! "Nooit gehoord van DVD- en zelfs nu Blue Ray-Recorders, Griffioen ?". zou u nu kunnen stellen. Hmmm..., tsja, natuurlijk. Ik beschik zelf al meer dan5 jaar over een DVD-Recorder met harde schijf. Daarvoor eerder al DVD-Writers in de PC's. Dus, ach, wat maal ik eigenlijk over VHS-Video-Recorders ? Waarom ik dat echter toch doe ? Simpel: Al vanaf de eind jaren zeventig hadden mijn ouders al een VHS-Videorecorder. Hun 1e exemplaar was de AKAI VS9300, een mechanisch te bedienen apparaat, maar het werkte verder goed. VHS-Banden daarmee opgenomen, zijn nu, we hebben het wel even over, let goed op, over: VHS-Banden van zo'n 32/33 jaar oud !!! zijn nu nog goed afspeelbaar. Altijd goed opgeborgen en af en toe een "nationale doorspoeldag" geregeld voor die banden. Het DVD's branden doe ik al meer dan 7 jaar. En, tsja, nu komt het grote verschil: Van deze DVD's (en die recenter gebrandt zijn) zijn vele niet afspeelbaar meer ???! Hoezo voortschrijdende techniek ??? De consument is opgezadeld met rotzooi dus !!! Zij/Hij zou eens gaan opnemen en dat ook nog eens jaren en jaren bewaren ??? Daar moet je als overheid en andere instanties toch niet aan denken ???! Gauw een systeem bedenken dat automatisch alle eigen opnamen wist. Dat systeem maskeren we- en tuigen we op met allerlei leuke extraatjes, zodat de consument hopelijk de werkelijke waarde van het opnemen vergeet, namelijk het langdurig bewaren van opnamen. Dàt... moet klaarblijkelijk met alle middelen bestreden worden ??? Eindelijk heeft men het dus voor elkaar: vanaf 2011 is er geen VHS-Videorecorder meer te koop (ik bedoel: nieuw natuurlijk). Als je DVD's (eigen opnames dan dus hé) al max. 10 jaar zou kunnen bewaren moet je dus al dik tevreden zijn. "Ach", zo wordt brutaalweg gesteld: "Wat maakt het uit ? De doorsnee consument bewaart die dingen immers toch niet zo lang, en terugkijken zal er niet bij zijn, dus waar hebben we het over ?" Deplatenspeler is nog wel verkrijgbaar. Tsja, logisch, daar kun je niet mee opnemen. Risicoloos dus kan men die nog op de markt toestaan. Ik dacht toch dat bovenstaande wel even van belang was voor u allen om te weten, vandaar dus. Griffioen
Link naar reactie
De stelling dat dvd's het langer zouden uithouden is een boute en miz niet houdbare stelling. Als je daar zelf in wilt geloven is dat prima , de tijd zal het leren, maar je kunt nog geen 10 jaar archivering vergelijken met tape's die het in de meeste gevallen idd zelfs na 35 jaar nog prima doen, het bewijs van de houdbaarheid van tape staat bij mij hier op zolder in de vorm van zo'n 40-50 V2000 tapes die tot 2 jaar geleden toen ik ze controleerde nog steeds prima beeld gaven en dat zijn gewone tapes van basf,tdk enzo niets bijzonders en de recorder waarmee ze zijn opgenomen was ook niets bijzonders. Daarnaast staan een tiental nog oudere Philips VCR tapes, grote dikke vierkante cassettes met zwartwit video erop uit 1975 en zo'n 5 jaar geleden heb ik die nog gekopieerd naar miniDV, het beeld was ook daarvan nog prima, weinig op aan te merken, de recorder was meer een probleem want alle snaren waren verdroogd en het heeft me een aantal weken gekost voordat ik die weer aan de praat had. Brandbare dvd's bestaan net zo'n 10 jaar(!)als je heeeel ruim rekent en destijds 1400 gulden over had voor een brander maar realistisch en betaalbaar zo'n 7 a 8 jaar en ook ik heb stapels dvd's weggegooid die ik ergens tussen 2001 en later heb gebrand, Tayo Yuden, Mitsubishi,Verbatim en gebrand met plextor,pioneer,BenQ,Samsung en zo nog wat branders, geen goedkope of slecht overdachte meuk want op dat gebied ben ik nooit een kniesoor geweest, ik kocht altijd de beste spullen. En geloof me; ik heb echt wel de nodige jaren het nodige gedaan om de "ideale" dvd en cd te branden,als je gaat terug zoeken in de forum historie vind je ongetwijfeld ellenlange topics van mij met daarin testmethodes, kwaliteits verschillen tussen media,eindeloze discussies over wat en hoe te branden enz enz. Zelf gebrande optische media is niet houdbaar per definitie ,dat is nu na een kleine 15 jaar optische branders wel duidelijk en ook de reden waarom de pro industrie weer massaal is terug gegaan naar tape opslag voor langdurige archivering. Het kwaliteit argument speelt wel mee maar onder aan de streep blijft staan dat zelfgebrande schijfjes er op een goed moment de brui aan geven en het meest belangrijke; als een optische schijf er mee stopt kun je er niets meer mee, een tape word wel slechter maar blijft af te spelen. Harde schijven idem dito, ik zou er niet vanuit gaan dat je data langer dan 10 jaar veilig is op een hd en ook daar is de onverbiddelijkheid van het medium het grootste probleem; een hd die het niet meer doet kun je niets meer mee. Digitale media is leuk voor even maar voor langdurige opslag levert het een leven op waarbij je bent veroordeelt tot iedere 5 jaar backuppen en kopiëren tot in de eeuwigheid, 1 keer "vergeten" en helaas pindakaas je bent alles kwijt. Er word wel vaker door geschiedkundigen voor gewaarschuwd;over 100 jaar zal deze tijd bekend worden als de "digital dark age" simpelweg omdat er over 100 jaar nog maar weinig materiaal zal bestaan van het leven van alle dag zoals jij en ik dat nu fotograferen en videograferen. Het van de markt verdwijnen van een bewezen concept van archiveren is daar maar 1 aspect van, het verlies voor de consument is er ook 1 waar ik me mateloos over kan opwinden en heb gedaan maar er is weinig aan te doen dat heet "vooruitgang" en zoals wel vaker in het verleden bewezen vooruitgang is niet altijd gelijk aan verbetering. Mijn HR-DVs3 deck staat nog steeds aan mijn tv gekoppelt en ik koester de tijd dat hij het nog doet en ik ben er heeel zuinig op maar ook daarvoor zal de dag komen dat hij er mee ophoud :cry: [edit] tipje voor w.g.b; strepen in beeld bij tape is bijna altijd vuile koppen en niet een slechte tape. Een schoonmaak tape kan dat probleem oplossen maar ik kan me voorstellen dat je die niet meer kunt kopen, de andere oplossing is dan gewoon een lege(die je niet meer nodig hebt) tape in je recorder doen en laten spelen op fast forward(versneld vooruit afspelen) en dan niet een paar minuten maar gewoon de hele tape, de drek die op de koppen zit beland vanzelf op de tape en je koppen worden schoon. De kopen schoonmaken met een watten tip oid en alcohol is een slecht idee tenzij je (heel goed)weet waar je mee bezig bent; het opname element zit slechts een paar honderste van milimeter onder het oppervlak van de kop in de sleuf en het is bijna een garantie dat je met je wattipje het element verbuigt of beschadigd waarna je hele recorder in de kliko kan. Als na een tijdje fastforward het beeld aanzienlijk verbeterd is maar nog steeds niet echt goed kun je wel concluderen dat er nog meer vuil op de koppen zit wat er niet af wil en is een schoonmaak beurt bij een gerenommeerd video reparatie centrum te overwegen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...