Ga naar inhoud

Dualboot Windows 7 en Windows XP


Aanbevolen berichten

Mijn PC draait op Windows 7 Home Premium. Op een externe HD staat de image van Windows XP. Dit is de systeembackup van de c-schijf van mijn vorige PC, gemaakt met Norton Ghost. Is het mogelijk de image van XP te booten vanaf deze externe HD? Of moet eerst de image ergens op een andere vrije partitie worden geplaatst met Norton Ghost? Want eigenlijk is dat toch een soort recovery? Of is een nieuwe installatie van XP vereist? U zult het merken: ik ben een volslagen leek.
Link naar reactie
Van een image kun je niet opstarten. Je zegt dat die Ghost image van een vorige PC is. Dat kan problemen geven als je die terugzet op een partitie van je nieuwe PC. De hardware zal anders zijn, vandaar. Ook moet je een dual boot configuratie maken. Dat kan wel met een geschikte bootmanager (ik gebruik GAG hiervoor).
Link naar reactie
Dacht ik al, dat je van een image niet kunt opstarten. Daarom ging ik de image terugplaatsen met Norton Ghost op een andere partitie. Zoals ik deed op de vorige PC na een crash dus. Maar dat het problemen zou geven met de hardware van de nieuwe PC had ik niet verwacht. Die image is dus waardeloos en kan dus eigenlijk XP nieuw installeren. Maar ik ben bang dat dat niet zal lukken bij Microsoft, nieuw installeren op een compleet andere PC.
Link naar reactie
Kijk eens aan. Als je de beschrijvingen op internet doorneemt lijkt een dualboot opzetten maar een fluitje van een cent. Wat ik in de praktijk zou doen is het volgende: Een nieuwe partitie aanmaken op een externe HD en Windows XP nieuw installeren op deze schijf. Het is een Acer-PC en bij het opstarten krijg ik op het scherm met het Acer-logo een 5-tal seconden de keuze uit Setup (DEL) of Boot Menu (F12). In de Setup Menu staat als 1ste boot device de interne HD, de c-schijf. In hetzelfde menu staat onder Disk Drive Priority vanzelfsprekend deze schijf als 1st drive en daaronder de drie externe harde schijven die met de PC zijn verbonden. In de Boot Menu staan 10 keuzes waaronder deze 3 externe HDs. Ik selecteer uit deze lijst de externe harde schijf waarop ik XP heb geïnstalleerd. De PC zal opstarten van deze schijf en naar ik op mijn blote knieen afsmeek, Windows XP. Vice versa: na het werken met XP sluit ik de PC af, start opnieuw op naar het Boot Menu en selecteer ik de c-schijf met Windows 7. Wat dacht je van bovenstaand scenario? Stel ik het mij allemaal weeral te simpel voor? Bedankt voor je geduld.
Link naar reactie
Het ziet er naar uit dat je BIOS het opstarten van een externe schijf ondersteunt. Dus dat valt te proberen. Wat je zou kunnen doen is op een externe schijf ruimte vrijmaken aan het begin en daar een primaire partitie aanmaken en NTFS formatteren voor XP. Met 10 a 15 GB zit je ruim. Dan, vanaf een bootable CD, start je Ghost op en zet je de image terug op die partitie. Ik weet niet of Ghost het schrijven naar een externe schijf ondersteunt. Zo niet, haal dan de externe schijf uit zijn kastje en hang hem als tweede harde schijf in je PC (het is toch geen laptop?) en zet je XP er op. Mocht je het prettig vinden XP op een vaste schijf in je PC te hebben, dan laat je het zo. Anders zet je hem weer in zijn kastje. Het is misschien ook mogelijk ruimte vrij te maken op je bestaande vaste schijf. Als W7 op de eerste partitie staat maak je een tweede primaire aan als boven en zet je de image daar op terug. Nu heb je een bootmanager nodig om bij opstarten tussen je systemen te kunnen kiezen. Zelf gebruik ik GAG maar er zijn ook andere. Zie http://www.multibooters.co.uk/index.html GAG installeer je door van de GAG website een image van een flop of iso van een CD op te halen en hiervan een flop of CD te maken. Daarmee start je op en kun je GAG installeren. Bij de installatie kun je de systemen in het keuzemenu toevoegen. Dit heb je waarschijnlijk niet nodig als je van een externe of tweede interne schijf opstart (jouw Bootmenu F12). Als het werkt, de XP drivers die ik eerder noemde installeren (als je die niet hebt, eventueel op de website van de moederbord/computer fabrikant zoeken). Het kan zijn dat je één van de systeempartities in de Explorer van de ander ziet staan met een andere (= niet C) driveletter. Als dat zo is, om verwarring (er iets aan veranderen) te voorkomen, kun je in diskmanagement die driveletter weghalen.
Link naar reactie
Of zo'n image van een besturingssysteem op een andere PC kan worden geïnstalleerd, zoals in mijn geval, daar begin ik aan te twijfelen. Ik zal er de handleiding eens moeten op naslaan. Ik denk dat het een nieuwe installatie wordt. Maar ik ben bang dat bij die installatie van XP als tweede OS, bij het opstarten Windows 7 niet meer kan worden geboot. Ik lees overal dat het oudste OS als eerste moet worden geïnstalleerd. XP vóór W7 dus, omdat W7 dan gelijk XP herkent en opneemt. Of lost het gebruik van GAG dat op? Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom ik de drivers van XP moet installeren. Zijn dat die .sys files in de map Drivers uit System32? Het nu niet uitschateren hé! In ieder geval bedankt, ik krijg er al iets meer zicht op.
Link naar reactie
"Of zo'n image van een besturingssysteem op een andere PC kan worden geïnstalleerd, zoals in mijn geval, daar begin ik aan te twijfelen. " Het ligt iets anders. Je zet de image terug en dan staat er een geïnstalleerd systeem. Of het lukt daarvan op te starten is een andere zaak. Die drivers zijn geïnstalleerde programma's, die je via control panel/add remove programs kunt verwijderen. Zonder werkt Windows vaak ook wel, dan worden er Microsoft drivers, die in Windows zitten, gebruikt. Maar de drivers van de fabrikant hebben vaak extraatjes, zoals een equalizer voor audio. Ook is het soms nodig eerst drivers te installeren voordat bepaalde hardware door Windows wordt herkend. Als die niet wordt herkend staat er een uitroepteken bij in device manager. Het opstarten (booten). Het verhaal van oudste systeem eerst geldt voor opstarten de "Microsoft way". Dan wordt er bij installatie van het nieuwste, dus laatste, systeem "geknoeid" in de opstartbestanden van het eerste en zijn ze niet meer onafhankelijk. Problemen ontstaan als je één van de twee weer verwijdert. Bovendien kun je zo niet van een eventueel op de computer aanwezig DOS of Linux systeem opstarten. Met een bootmanager zoals GAG heb je dat probleem niet. Bovendien hoeft het oudste systeem niet persé eerst te worden geïnstalleerd (behalve DOS en misschien ook W95/98, maar dat is een ander verhaal). Maar om te voorkomen dat bv. W7 gaat knoeien in XP moet je er voor zorgen dat XP onzichtbaar is voor W7. Het systeem moet "hidden" worden gemaakt. Dat gaat soms mis. Ik doe het daarom zo. Na lege partities 1 en 2 voor systemen A en B te hebben aangemaakt, installeer ik systeem A op partitie 1. Als die naar behoren werkt, maak ik een Ghost image ergens anders en formatteer 1 opnieuw. Dat kan met een bootable CD met bv. Gparted of een ander vergelijkbaar programma. Dan zet ik systeem B op 2. Systeem A is nu weg en daar kan dus niet in geknoeid worden. Als B goed werkt zet je de Ghost image terug op 1. Nu heb je twee onafhankelijke systemen. Dan installeer je een bootmanager zoals GAG en voer je daar je sytemen in. Opslaan en bij opnieuw opstarten heb je een keuzemenu voor je systemen. Als je B op een andere harde schijf installeert hoef je de truc met een image niet uit te halen. Je ontkoppelt de schijf met A er op en zet B op de tweede schijf. Eventueel in de BIOS als opstartschijf instellen als dat niet automatisch is gebeurd. Daarna de eerste schijf weer aankoppelen en de bootmanager er op. Ik heb zo op één computer, DOS, W2K, XP en Linux Kubuntu op de eerste schijf staan en W7 op de eerste partitie van de tweede. Bij opstarten verschijnt het GAG scherm en kies ik dan het op te starten door het getal dat bij het systeem hoort in te tikken.
Link naar reactie
... Maar het heeft niet geholpen. De image van XP, teruggeplaatst op een HD, kan met GAG bootmanager niet worden opgestart. Maar ook het MBR herkent het OS niet. En ramp, een nieuwe installatie van XP lukt ook al niet. Bij de start krijg ik de melding: 'Dit programma wordt geblokkeerd vanwege compatibiliteitsproblemen'. Van deze melding heb ik de laatste dagen al meer dan eens mogen genieten!
Link naar reactie
Het plaatsen van de image van mijn vorige PC op het nieuwe systeem mag ik vergeten. In de gebruiksaanwijzing van Norton Ghost staat dat een image van een bepaald systeem niet kan gebruikt worden op een andere PC. Wat eigenlijk logisch is, het zou te makkelijk zijn. Wat de nieuwe installatie van XP betreft, kan ik je redenering volgen om de HD met Windows 7 af te koppelen. Maar als de installatie lukt, wat waarschijnlijk is, bots ik zeker op een njet van Microsoft. Dus begin ik er niet aan en lik mijn wonden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...