Ga naar inhoud

Waarom niet upgraden naar Windows 8?


anoniem

Aanbevolen berichten

Dit bericht wordt onder Windows 8 geschreven op een stokoude laptop (Asus Z9200=modelA6U uit 2005) met 2 GB geheugen en een harde schijf van 120 GB. In 2009 is dit oude beest van XP naar Win7 geupgraded en draait sindsdien tot volle tevredenheid. Omdat de upgrade advisor Win8 vertelde dat upgrade naar Win 8 zonder noemenswaardige problemen mogelijk was besloot ik er 30 euro aan te wagen. Onder Win7 heb ik de gewoonte ontwikkeld om maandelijks een backup met schijfimage te maken van mijn 3 PC's. Ook heb ik een herstel-opstart DVD met Win7 aangemaakt. Daar heb ik veel plezier aan beleefd. Het oude beest is al twee keer teruggezet naar Win7 en binnenkort misschien wel voorgoed! Wat kom je nu zoal tegen in Win 8? Ik ga niet zeuren over het gebrek aan startmenu. Dat is heel hinderlijk maar met ClassicShell goed en gratis op te lossen. Veel vervelender is dat onder Win8 de graphics chip van Sis (m760GX) op het moederbord niet kan worden geactiveerd. Het installatieprogramma dat onder XP en onder Win 7 probleemloos werkt en de drivers installeert laat het nu met een foutmelding afweten. Gevolg is dat ik nu zit met Microsoft Basic Display adapter waarvan de resolutie heel wat lager is. Lekker ding die upgrade advisor! En nog iets geks: het pijlknopje in het systeemvak om verborgen iconen op te roepen is ook weg en komt alleen te voorschijn als taakbeheer wordt ingeschakeld. Een zo is er nog meer: verbindingen maken met de twee andere PC's via het draadloos netwerk lukken niet meer. Onder Win7 was dat geen probleem: onder Win8 wordt gevraagd of je lid wil worden van een inderdaad bestaande thuisgroep en als je dan het wachtwoord hebt ingetikt denkt de laptop lang na en meldt vervolgens dat er geen thuisgroep meer is....Dat schiet lekker op. En nog iets geks: van een schijfimage heeft het windows8 backupprogramma nooit gehoord. Er wordt nu iets gedaan met "bestandgeschiedenis" en herstelstations. En de voordelen: ik heb ze nog niet gezien. Snelheidswinst is er m.i. niet. De "tegeltjesmarkt" komt wel redelijk snel in beeld maar het bureaublad bouwt beslist niet sneller op dan onder Win7. En over de tegeltjesmarkt gesproken: ongetwijfeld erg nuttig voor de bezitters van telefoons en tabletten die ervan houden maar ik vind het niet zo nuttig om voortdurend ongevraagd over het weer in Mombasa en andere buitenplaatsen alsmede over de AEX te worden geinformeerd. Als het 9e gebod van de informatica zou luiden: "gij zult geen ongevraagd en dus onnodig dataverkeer generen" dan heeft de firma Microzacht hier met Win8 aardig tegen gezondigd. Die tegeltjes heb ik er dus allemaal maar uitgegooid op de bureaubladtegel en de "store"tegel na. De gratis apps van de store stellen m.i. ook niet veel voor. Ik heb een app van de NOS geinstalleerd maar een journaalvideo was niet om aan te zien zo schokkerig. Met gewoon uitzendinggemist draaien in de Internetexplorer op het bureaublad gaat dat onder Win8 wel goed maar dat was onder Win7 ook al het geval. Ik hoop dat iemand me nog een tip kan geven over die graphics driver; daarvoor houd ik me aanbevolen. Natuurlijk heb ik het installatieprogramma voor de driver al onder win8 in de win7mode en in de XPmode gedraaid maar die foutmelding bleef. O ja, Microsoft belooft support per email. Toen ik het probleem met de graphics onder hun aandacht bracht werd me ondersteuning binnen een werkdag beloofd. Die moet ik nog steeds krijgen maar voor 30 euro moet je natuurlijk geen wonderen verwachten. Kortom: voor een PC-bezitter lijkt me dit Windows 8 een "Vista-achtige" affaire. Ik zou zeggen: upgraden doe het maar niet, zelfs niet voor 30 euro.
Link naar reactie
Dit lijkt op een verhaal van een gevalletje pech. Heb ook Windows 8 en draait prima, de apps zijn prima te verwijderen en naar eigen smaak aan te passen, werkt prima samen met Windows 7 omgeving, Synology NAS, etc. Maar goed, mijn ervaring zegt niets over die van jou. Windows 8 is geen Windows 7, verre van. Dus ga er vanuit dat alles wat je weet van Windows overboord kan en dat je bij 0 kan beginnen. Als je Windows 8 gaat gebruiken als Windows 7, dan snap je Windows 8 niet en is het idd een heel lastig OS. Windows 8 is de start van een hele nieuwe manier van werken met de pc. Staat nog in de kinderschoenen en is nog lang niet volwassen, er zitten dus onhandigheden, bugs, etc in. Maar dit word de komende jaren wel verbeterd. Wil je op de "oude" manier werken, blijf dan bij Windows 7. Zou een doorsnee gebruiker niet aanraden over te stappen, tenzij je misschien een hele nieuwe pc koopt, maar dan nog... bijna adviseren downgrade te doen naar Windows 7.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...