Ga naar inhoud

Virtueel geheugen onder Win 7


anoniem

Aanbevolen berichten

Kan iemand van jullie nog iets zinvols zeggen over het virtueel geheugen gebruik (wisselbestand/swapfile) en de instellingen onder Win 7? - Is het nog zinvol (in vergelijking met vorige Win versies) om die swapfile "permanent" te maken? - Zo ja: hoe groot maak je 'm dan? Nog steeds ca. 1,5x physiek geheugen? Of: laten voor wat het is en laten beheren door Windows?
Link naar reactie
[quote:ab42901a99="lion"]Kan iemand van jullie nog iets zinvols zeggen over het virtueel geheugen gebruik (wisselbestand/swapfile) en de instellingen onder Win 7? [/quote:ab42901a99] Je zou 'm op een andere schijfletter kunnen plaatsen. Zoals wordt uitgelegd in deze hyperlink [url=http://www.darknode.net/?articles/2009/10/15/optimizing-windows-7-swap-file]Optimizing Windows 7 Swap File.[/url]
Link naar reactie
[quote:a37f31dffe="jolo"]Je zou 'm op een andere schijfletter kunnen plaatsen. Zoals wordt uitgelegd in deze hyperlink [url=http://www.darknode.net/?articles/2009/10/15/optimizing-windows-7-swap-file]Optimizing Windows 7 Swap File.[/url][/quote:a37f31dffe] Ja, dat was onder Windows 3.11 ook al.... :wink: Maar los daarvan vraag ik me af of een permanente swapfile anno 2010 onder Windows 7 nog iets zinvols aan de performance zal bijdragen....
Link naar reactie
[quote:d0c6f0f723="lion"]Maar los daarvan vraag ik me af of een permanente swapfile anno 2010 onder Windows 7 nog iets zinvols aan de performance zal bijdragen[/quote:d0c6f0f723] Ik denk dat je daar alleen achter kunt komen, door het uit te proberen. Gebruik hierbij het [url=http://computertotaal.nl/article/355/alternatief-voor-taakbeheer.html]Alternatief voor taakbeheer.[/url]
Link naar reactie
Ik loop steeds vaker tegen allerhande nieuwe zaken (zie link) aan: - [u:62d386e04e]Klassieke weergave[/u:62d386e04e] zegt me niets. Dacht dat dat niet meer bestond in 7 Ik kan ook geen info hierover in Windows ontdekken. Klassiek Startmenu bestaat in ieder geval niet meer. - Ctrl + Alt + Esc werkt bij mij niet. Ctrl + Alt + Del werkt nog steeds prima, d.w.z. dat er een keuzescherm volgt, waarin o.a. is opgenomen: "Taakbeheer starten"..... Maar inderdaad: de performance is meetbaar op die wijze. Wat betreft de grootte van de swapfile: "vroeger" gold ca. 1,5x fysiek geheugen.. Maar 6 Gb aan een swapfile lijkt me nogal veel. Dus, tja..... Wat dan?
Link naar reactie
[quote:70f1d6648e="lion"]Wat betreft de grootte van de swapfile: "vroeger" gold ca. 1,5x fysiek geheugen.. Maar 6 Gb aan een swapfile lijkt me nogal veel. [/quote:70f1d6648e] Als je het echt nodig vind om het swap handmatig in te stellen, zou je 'm kunnen instellen op 2 GB. Alleen als je gebruik wilt maken van hibernation/slaapstand, stel je de grootte van de swap even groot in als je werkgeheugen.
Link naar reactie
Ik denk dat je er teveel achter zoekt. Ik snap ook niet goed wat je probleem is. De huidige HD's bieden veel ruimte! Voor standby zal Windows inderdaad een kopie van het geheugen opslaan. Alleen staat dit nog los van het wisselbestand. Ik zou zoveel mogelijk aan Windows overlaten en ik vermoed dat onder normale omstandigheden, 1 GB wisselbestand al vrij veel is. Je kan dit ook gewoon zien aan het geheugen gebruik zien. Die factor 1,5 van vroeger, dat vond ik toendertijd al een grap. Je hebt gewoon nodig wat je nodig hebt. Kijk, en als je echt te kort komt, dan kom je daar heel erg snel achter want je computer zal echt even heel erg traag worden. Zelf gebruik ik in Windows 7 overigens een gadget om het CPU en het geheugen gebruik een beetje te volgen. Dus dan weet ik een beetje wat mijn computer aan het doen is. Het plaatsen van een wisselbestand om een andere partitie kan zinvol zijn, maar pas op, zorg dat de schijftoegang ok is. Want de snelheid van de schijf bepaald mede de snelheid dat het wisselbestand gelezen wordt en bepaald dus mede de snelheid van je computer. Er zijn programma's die een eigen tijdelijk wisselbestand gebruiken, mogelijk dat je voor die programma's hetzelfde verhaal geldt. Voor mij is Adobe Photoshop zo'n programma.
Link naar reactie
[quote:f07be6bb66="Hans.Vosman"]Ik snap ook niet goed wat je probleem is.[/quote:f07be6bb66] Een vraagstelling hoeft niet per definitie een "probleem" te zijn. :wink: Ik zat me alleen achter m'n oren te krabben of het devies van vele jaren geleden "altijd een permanent wisselbestand aanmaken!", nog steeds van toepassing is. Persoonlijk denk ik dat je er met die snelheden van tegenwoordig weinig van terug zal vinden.... :roll: Maar de gedachte achter dit draadje was dat er mogelijk iemand al ervaringen mee opgedaan had.....
Link naar reactie
[quote:aae7c2c0b2="lion"]Ik zat me alleen achter m'n oren te krabben of het devies van vele jaren geleden "altijd een permanent wisselbestand aanmaken!", nog steeds van toepassing is.[/quote:aae7c2c0b2]Dat was in het 9x tijdperk wel echte winst. Die factor 1,5 vond ik toen al wel onzin, soms kwam de factor wel goed uit. In het huidige tijdperk, wordt er anders omgegaan met het wisselbestand. Pijnpunt is dat je op C: sowieso een wisselbestand nodig lijkt te hebben in het geval van een crash situatie. Voor de rest mag je op een andere partitie ruimte reserveren. Mocht je een vastte grootte instellen dan vermoed ik dat 4GB voldoende is en ik verwacht eigenlijk dat de computer super traag wordt als je ooit die 4GB ook echt gaat gebruiken. Zelf zou ik het wisselbestand gewoon aan Windows overlaten.
Link naar reactie
Windows is in principe op zijn snelst, als de pagefilesys op maximale grootte staat. Dus zowel de begin als eindwaarde. Dan maakt Windows zich geen zorgen en geen berekeningen, of de grootte van de pagefilesys wel genoeg is! Het bestand vooraan op een andere HD zetten zal snelheidswinst geven! Maar zowel in Vista als Win 7 moet er wel 200MB op de systeempartitie aanwezig blijven, om bij fouten dumps te kunnen creëeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...