Ga naar inhoud

Kan mijn oude laptopje niet installeren


anoniem

Aanbevolen berichten

Op mijn Toshiba stond een Windows2000 (Franse) versie. Ik wilde opnieuw een Nederlandse versie installeren. De harde schijf tijdens de XP installatie opnieuw NTFS geformatteerd. Tijdens het latere installatieproces misten er plots allerlei bestanden. Zeer merkwaardig want al vele malen eerder succesvol gebruikt, maar goed. Besloten dan maar W98se erop te zetten. Hoewel in de BIOS keurig staat dat de bootvolgorde FDD-CDrom-HDD is, lijkt hij de CD niet (meer?) te kunnen lezen (noch de diskette, zie later), hoewel je het schijfje duidelijk hoort draaien. Een tijdje is het ledje van het CD-station aan het knipperen en brandt daarna constant en blijkbaar gaat hij dan verder met de vaste schijf want mist NTLDR. Ook als ik het een en ander via het diskettestation probeer te activeren lukt niets. Ook dat station lijkt hij te benaderen maar na wat gereutel gaat hij over naar de harde schijf en 'einde oefening' als boven. [b:ce3eda709a]Wat kan ik nu doen?[/b:ce3eda709a] Ik heb volgens mij alle ingredi"enten beschikbaar om iets te kunnen installeren zoals ik al vaak eerder heb gedaan maar met deze hardware kom ik thans niet verder. Ik kan natuurlijk ook niet de BIOS eventueel updaten (hoewel ik daar ook niet direct de noodzaak toe zie) want ik heb geen medium dat herkend/gelezen wordt.
Link naar reactie
Heb je geverifieerd dat je Win 98 bootdisk werkt, eventueel op een andere PC? Als dat zo is dan zou er vanaf opgestart moeten worden waarna je de letter van je cd-rom station moet opgeven. In dit geval doorgaans E:\ (omdat D wordt gebruikt als RAM drive) en dan setup. Dus E:\setup.exe Een Windows 98 cd kan niet uit zichzelf starten zoals dat bij Windows 2000 en later wel kan.
Link naar reactie
[quote:9feee77bbf="praatpaal"]Heb je geverifieerd dat je Win 98 bootdisk werkt, eventueel op een andere PC? Als dat zo is dan zou er vanaf opgestart moeten worden waarna je de letter van je cd-rom station moet opgeven. In dit geval doorgaans E:\ (omdat D wordt gebruikt als RAM drive) en dan setup. Dus E:\setup.exe Een Windows 98 cd kan niet uit zichzelf starten zoals dat bij Windows 2000 en later wel kan.[/quote:9feee77bbf] Ik waardeer uw meedenken zeer, maar..... ik installeer zeker eens per maand een of ander systeem met betreffende CDs en nimmer dergelijke 'start'problemen meegemaakt. Zoals ik al schreef, gaf het (aanvangen van de) XP installatie geen problemen. TOEN zag hij nog keurig eerst de CDrom VOOR naar de vaste schijf te gaan. Ook had ik nog niet eerder dat er niets met FDD was aan te vangen. (Ook was deze W98se CD in het verleden meteen bootable, of Altzheimer moet hebben toegeslagen, maar ik verdenk eerder Murphy; maar wat nu? Ik kom dus niet in de gelegenheid om eventueel duidelijk aan te geven van waar het de installatie moet starten.
Link naar reactie
[quote:8dc102925e="derkdejong"]probeer toch nog eens een nieuwe w98 bootdisk, die haal je op bootdisk.com.[/quote:8dc102925e] OK, het is een welgemeende goede raad, dus die sla je niet in de wind. Dus.. een verse bootdisk(ette) gemaakt via download en erin gestopt. Geen verschil: Tijdens het 'welkomst'scherm In Touch with Tomorrow TOSHIBA zie/horo je dat hij met de diskette aan het stoeien is, maar uiteindelijk er niets mee blijkt te kunnen aanvangen en naar de HDD doorloopt waarop natuurlijk geen NTLDR staat. Alles wijst er op dat dit computertje PLOTS -BIOS/softwarewise- geen diskettes of CDs meer wil lezen/zien, terwijl de volgorde juist staat in de BIOS en hij het ook wel probeert maar het wil niet lukken; waarom niet???
Link naar reactie
[quote:991ff42982="praatpaal"]Een kapotte drive lijkt mij idd ook mogelijk. Maar heb je de nieuwe bootdisk ook op een andere diskette gemaakt? Want deze kan evengoed kapot zijn. Als zowel drive als diskette in orde zijn zie ik gewoon echt niet in waarom hij er niet van zou booten.[/quote:991ff42982] Natuurlijk een verse/andere diskette gebruikt, dus.... helaas dat niet-inzien delen we.
Link naar reactie
[quote:842b1c4cf0="praatpaal"] Als zowel drive als diskette in orde zijn zie ik gewoon echt niet in waarom hij er niet van zou booten.[/quote:842b1c4cf0] Ter aanvulling nog: Betreffende W98se CD in een andere laptop gestopt en daar wordt terecht netjes gevraagd of ik van die CD of harde schijf wil starten DUS trek ik de conclusie dat het ook geenszins aan die CD ligt. TOEN nog eens de XP CD erin gestopt en DAARVAN wordt wel nog steeds gevraagd of ik er van wil starten of niet. DUS ligt het ook niet echt aan het CD-station. Ra, ra???
Link naar reactie
[quote:4c5276809a="jawtje"] Ra, ra???[/quote:4c5276809a]The continuing story.... Nu plots ook die XP CD niet meer te lezen bleek heb ik het laser-oogje eens goed schoongemaakt en.... floep nu worden alle CDs gelezen. Ik ben momenteel W98se erop aan het zetten en merkte daar dat er ook geen diskettes te schrijven zijn. Ik denk dus dat het oudere beestje een tijdje stof heeft staan happen. Helaas krijg ik het diskette-station van buiten af onvoldoende schoon (zonder het hele laptopje te moeten demonteren) om ervan te kunnen lezen en schrijven. Voorlopig laat ik het daar dan maar bij. En wacht ik af of ik voldoende juiste drivers kan vinden om 98se echt operationeel te krijgen. Bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...