Ga naar inhoud

Kan ik betere videokwaliteit op dvd branden?


anoniem

Aanbevolen berichten

Monteer reeds vele jaren, maar ben me aan het oriënteren voor de overstap naar HD (waarschijnlijk HDR-CX550VE). Momenteel brand ik de gemonteerde films op een DVD (gebruik CS4 of Pinn14). Tracht te achterhalen of ik in de betere kwaliteit van 1920x1080 ook op een DVD kan branden. Kan geen duidelijk antwoord vinden op het web. Op dit forum zal iemand deze vraag wel kunnen beantwoorden, hoop ik.
Link naar reactie
Wat uitleg: Een Video-DVD is een bijzonder geval, het is niet gewoon een dvd waar wat video op staat maar het ding is volgens een specifieke norm gemaakt. Alles wat je maar kunt verzinnen ligt vast in die norm of is omschreven: resolutie,bitrate,het soort bestandsformaat op de dvd,soorten compressie voor de audio en video,ondertitels,speciale effecten enz enz Dat betekent dat er welliswaar enige variatie mogelijk is maar praktisch gezien is een video dvd (PAL voor europa) eigenlijk bijna altijd hetzelfde en iig in de resolutie word niet veel gevarieerd, die is voor europa 720x576, hoger kan niet ,lager wel. Dan zou je zeggen, mooi, als ik dus mpeg2 video in 720x576 op een dvd gooi heb ik een video-dvd maar zelfs dat is het nog niet. De video-dvd moet geheel volgens protocol gemaakt en gebrand worden , vandaar dat de meeste brandprogrammas de specifieke optie hebben om een "video-dvd" te maken. Anders word het dus als je gewoon wat video op een "data-dvd" brand, dat blijft een data-dvd en zal nooit een video-dvd worden. het verwarrende is dat moderne dvd spelers vaak ook een data-dvd kunnen afspelen waar video op staat. Die video mag dan bv divx-avi zijn of mpeg1 of mpeg2, dergelijke dvd spelers zijn eigenlijk een soort mini-pc in een mooi luxe kastje met eenvoudige bediening en het maakt dan vaak niet uit wat je zo'n apparaat voert; hij kan het allemaal afspelen. De dvd die ik bedoel met daarop AVCHD materiaal is geen video-dvd en zal dat dus ook nooit worden en als je zo'n dvd wilt maken moet je dus ook niet de "video-dvd" optie van je brandprogramma gebruiken. Je zou het een "mini-bluray-disc" kunnen noemen, de "officieuze" naam is avchd-disc. Ook voor het maken van een dergelijke dvd zijn regels en die moeten stipt gevolgd worden anders zal het ding niet afspelen in een bluray speler. je zult dus in je videobewerkingsprogramma op zoek moeten gaan naar de mogelijkheid voor export naar AVCHD. De resulterende avchd-dvd kan afgespeeld worden in de meeste blurayspelers maar NIET in een gewone dvd speler, dat is ook logisch want een gewone dvd speler kan sowiezo niet omgaan met de hogere resolutie laat staan met de gebruikte videocodering. Veel bluray spelers kunnen ook van usb stick of geheugenkaartje spelen en dat is wat de industrie eigenlijk het liefst ziet, de optie om een avchd-dvd te maken word door de industrie het liefst niet genoemd; de dvd is een "ouderwets" formaat, de beveiliging is al heel lang gekraakt en dus ziet de industrie liever vandaag dan morgen dat de dvd word opgedoekt. Wat betreft codering; een video-dvd kan mpeg1 of mpeg2 video bevatten, een bluray of avchd disc/kaartje/stick kan mpeg2,mpeg4-H264 of VC-1 codering bevatten. Mpeg2 is het minst efficiënt, dat wil zeggen dat met mpeg2 de bestanden het grootst worden, mpeg4-H264 en VC-1 is veel efficienter en dus worden daarmee de bestanden veel kleiner. Maar: mpeg4-H264 en VC-1 vereisen een flink potente pc om soepel af te spelen ,zeker met 1080P resolutie en ook het maken(coderen) van de bestanden vereist flink veel rekenkracht, als je niet een eeuwigheid wilt wachten op je video is een dualcore op 2,6 Ghz zeker aan te raden als minimum. Sommige video kaarten kunnen een belangrijk deel van de decodering bij het afspelen overnemen en zo de cpu ontlasten waardoor je makkelijker een soepel spelende video krijgt, om dat voor elkaar te krijgen moet de videokaart van een bepaald type zijn en moet mogelijk het eea extra geïnstalleerd worden buiten de standaard video driver. Als je last hebt van stotterende weergave van een zelf gemaakte HD-video is het zaak eerst te achterhalen wat er aan de hand is: is de video niet goed gemaakt of komt het stotteren door een probleem bij het afspelen. Doorgaans ligt het probleem bij het afspelen, vooral de combinatie van maximale resolutie (1080P)+ maximale bitrate(kwaliteit) is zwaar belastend en als dan ook nog gekozen word voor 50 frames per seconde ipv de standaard 25 kan dat stotteren opleveren. De meest makkelijke manier is om de video te testen in een bluray speler, die moet de video goed kunnen afspelen, als dat niet het geval is is er wellicht wat fout gegaan tijdens productie. Een nog steeds veel gemaakte fout is conversie van NTSC naar PAL of andersom, dus van 30/60 frames per seconde naar 25/50 of andersom; je moet niet sleutelen aan de framerate dat levert altijd schokkerige video op. Speciale vermelding daarbij is voor die camcorders die in 1080-24P op kunnen nemen, dat is dus 24 frames per seconde----> die moet je dus ook bewerken en uitvoeren op 24 frames per seconde, let daar op bij het aanmaken van je project!
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...