Ga naar inhoud

XP Multiboot systeem: home drive c:\ ?


anoniem

Aanbevolen berichten

Dag, sinds enige tijd heb ik een multiboot-systeem met drie partities: 1 XP Home (partitie met driveletter c:\) 2 XP Pro (partitie met driveletter e:\) 3 XPMicro (partitie met driveletter f:\) De partities zijn alledrie primary. Wat ik me uit de tijd van Win98 multibootsystemen herinner, is dat het mogelijk was om systeem drie XPMicro op te starten en de home drive (waar het systeem op staat) C:\ te laten zijn. Hetzelfde wanneer ik systeem twee XP Pro opstart: de multiboot verbergt alle andere systeempartities en werkt vanaf home drive c:\. Maar zo is het niet: systeem 2 werkt vanaf E:\ en systeem 3 vanaf F:\. Hoe kan ik dit wijzigen? Gegroet, Wilhelm
Link naar reactie
Niet dus. Wat jij je herinnert vanuit Windows 98 is een situatie waarbij je een bootmanager gebruikt om het systeem te starten en de overige partities te verbergen. Zoals de situatie nu is starten alle systemen vanaf de eerste primaire partitie en die wordt in WinXP als C: gezien. Maar om een driveletter in een bestaande situatie te veranderen moet je halsbrekende toeren uithalen. Ik zou het in elk geval niet doen, maar als je perse wilt dan kan ik je wel een link geven waarin het staat beschreven. Ik moet daar dan wel even naar zoeken, dus ik hoor wel als je dat wilt. Om de situatie die jij wilt te realiseren zou je dus opnieuw moeten installeren en dan met een Partitie Manager de juiste partitie als Active instellen en de andere op Hidden zetten. Dan wordt dus die ene partitie als First Primary gezien en krijgt driveletter c: toegewezen. Als je klaar bent dan de PM weer gebruiken om een andere partitie te activeren en de eerste op Hidden zetten. Op die manier kun je alledrie de partities installeren. Tot slot een aparte bootmanager gebruiken om te zorgen dat de juiste Windows wordt gestart. Maar het is dus niet zo dat je de bestaande situatie om zou kunnen zetten naar de gewenste. Om te beginnen zou je het hele bootproces om zeep brengen, en Windows zou gaan flippen als je het zou gaan proberen. Klein detail: ik heb op mijn laptop een dualboot met Windows Vista en Windows 7. En het grappige is dat Windows 7 zijn systeempartitie wel degelijk als C: ziet, ook al staat hij op de tweede harde schijf. Blijkbaar gaat Microsoft in Windows 7 iets anders met boot- en systeempartitie om. PS: Microsoft gebruikt de benamingen feitelijk precies anderom, maar ik doel met systeempartitie dus op de partitie waar Windows op staat. PPS: Lees dit maar eens door: [url]http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q223188[/url]
Link naar reactie
Of installeer alles op een aparte schijf met alleen die schijf erin bij de installatie, hang ze allemaal erin en boot via de BBS met de daarvoor bedoelde F toets als je een andere wil booten dan de default. Zo draai ik hier 4 OS'en op 1 PC en zijn alle installaties op de C:, behalve Ubuntu, die heeft geen schijfletter. Zo kun je ook op de andere schijven komen wat met een bootmanager en hidden partities niet het geval is.
Link naar reactie
Nog een duit in het zakje. Tot voor kort had ik DOS (waarop Ghost voor het maken van images van andere systemen), WIN2K, XP en Kubuntu onafhankelijk geïnstalleerd op dezelfde schijf. Normaliter als je één Windows versie, bv. 2K, aanwezig hebt en je zet er XP bij dan gaat die knoeien in de 2K boot.ini. Door eerst 2K te installeren, daarvan een image te maken en hem weg te halen, kun je XP in een volgende partitie installeren, waarna je de 2K image weer terugzet, etc. Ten slotte zet je 2K actief en kun je, als deze op een FAT32 partitie hebt staan, de bootloader Bootmagic (onderdeel van Partition Magic) er op zetten en het boot menuutje in orde maken. Dat werkte tot voor kort maar nu heb ik zo'n probeerversie van Windows 7 opgehaald en die op de eerste primaire partitie van een tweede schijf gezet (de schijf met de andere systemen afgekoppeld). Inmiddels is Bootmagic veroudered en moest ik rondkijken naar een bootloader die de huidige configuratie aan kan. Die heb ik gevonden via de website http://www.multibooters.co.uk/index.html die, je raadt het al, over multibooten gaat. Ik vond hier nuttige informatie. Van de daar besproken bootloaders heb ik GAG (op GRUB gebaseerd) http://gag.sourceforge.net uitgekozen. Die werkt al een tijdje vlekkeloos. Van de website kun je een CD en/of floppie image ophalen, waarmee je opstart en de bootloader kunt installeren en de systeem partities toevoegen. Als je dan bv. W2K opstart zie je wel de W7 partitie staan (en omgekeerd) maar de driveletter daarvan kun je met diskmanagment weghalen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...