Ga naar inhoud

Drive A: leest geen diskettes meer


anoniem

Aanbevolen berichten

Als ik een diskette tracht te lezen komt de melding: de diskette is niet geformatteerd, of ik die wil formatten. Dat doet hij bij iedere diskette die ik erin stop. Een heel enkele keer laat hij de file zien die erop staat, maar na halfweg copieren laat die het afweten. Ik heb het volgende geprobeerd: diskettes geladen waarvan ik zeker weet dat ze leesbaar zijn. Vorige week nog gebruikt. De kop met een schoonmaakset van 3M schoongemaakt. Andere drive erin waarvan ik weet dat die goed is. Getracht de driver te updaten: er kwam een melding dat geen andere (betere) driver beschikbaar was. Ik heb twee systemen, zowel in WinXP als in Win98 hetzelfde resultaat. Ik heb een volledige virusscan gedraaid: schoon. Momenteel draait AdAware, maar ik weet welhaast van tevoren dat ook daar niets uitkomt, hooguit een paar cookies. Wat zou er mis kunnen zijn? perloc
Link naar reactie
Mijn ervaring nl dat XP diskettes beschadigd die vervolgens in win98 niet meer leest.... Probeer het maar eens met een goede diskette die nog [b:c03fa06d35]niet[/b:c03fa06d35] in XP geweest is eerst in w98... en dan in XP.... Het heeft mij een aantal diskettes gekost eer ik erachter was.... Formatteren van een diskette onder XP levert ook nog wel eens problemen op, die ik onder 98 niet heb.
Link naar reactie
Ik vraag me af hoe Windows een diskette, die tegen schrijven is beveiligd, zou kunnen beschadigen. Ik heb helaas (nog) geen andere computer bijdehand om de diskettes te testen. Maar tot voor kort heb ik geen bizonders gemerkt aan de drive A:. Maar ik zal even in W98 diskettes proberen die ik nog niet in WXP heb gedaan... Kom hierop terug. perloc
Link naar reactie
Kan wel zeggen dat het probleem mij bekend is maar door er een andere floppy drive in te hangen het probleem voorbij was, ligt het nu aan XP of is het toch een hardwarematig probleem. Bij een andere machine met XP was het reinigen van de leeskoppen van de drive weer voldoende. Dezelfde drives werkten weer wel prima in dos, rara.
Link naar reactie
[quote:856f994c96]Mijn ervaring nl dat XP diskettes beschadigd die vervolgens in win98 niet meer leest.... [/quote:856f994c96] Ik denk dat het aan het feit ligt,dat de verschillende Windows systemen, ieder een andere (lees eigen) bootsector naar de diskette schrijven. Dit is uit te lezen met het programma HDHacker,wat hier is op te halen. http://dimio.altervista.org/eng/ Greetz
Link naar reactie
Vanmorgen heb ik de computer, die voor reparatie hier stond, nog eens voor de dag gehaald. Het probleem daarmee was dat het geheugen defect was: het kwam niet door de memtest. Ik had zelf nog een geheugenbankje liggen (128MB) en heb dat erin gezet. Het systeem vervolgens wilde niet opstarten: blauw scherm, system halted (WinME). De eigenaar gevraagd, die had de CD van WinME nog liggen. WinME opnieuw geïnstalleerd en hij draait weer als een zonnetje. Het blijkt dat niet alle diskettes, die bijgeleverd waren en waar het om ging, leesbaar zijn. Maar mijn diskettes, die ook "fout" waren in mijn eigen computer, zijn allemaal leesbaar in de ME. Dus het ligt niet aan de diskettes, noch aan WinXP die ze mogelijk zou hebben beschadigd. Er is iets mis met mijn computer maar ik heb al zoveel uitgesloten dat ik niet zou weten wat het zou kunnen zijn. Het MOBO? Vanmorgen vóor de reparatie van de ME ik in mijn eigen computer de 32pins kabel vervangen (of had ik dat al geschreven?), geen soelaas... Iemand nog suggestie's? Wanderer, de diskettes zijn door ieder systeem, van 95 tot XP normaal gesproken uit te lezen! Stel je voor dat dat niet zo was! Ik heb voor die tijd nooit problemen gehad met uitlezen van diskettes. En ik heb nog diskettes liggen van Win95, die voordien keurig door WinXP te lezen waren. Lange Pier: het lijkt een hardwarematig probleem omdat zowel in WinXP als in Win98 de diskettes niet leesbaar zijn. Dus tóch het MOBO? (Is naar schatting een jaar of 4 oud.) Ik zal nog eens de driver uninstallen en opnieuw booten. Misschien is het toch de driver, maar ja, zowel in WinXP als in Win98? Dat geloof ik niet. perloc
Link naar reactie
[quote:9b18c1c2ff="perloc"]Maar mijn diskettes, die ook "fout" waren in mijn eigen computer, zijn allemaal leesbaar in de ME. [/quote:9b18c1c2ff] Dat is mogelijk. En heeft naar mijn mening niets te maken welke Windows versie je draait. Maar heeft te maken met de onbetrouwbaarheid van de ouderwetse diskette. Enig info daarover staat op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Diskette#Betrouwbaarheid Ik heb vaak genoeg in het verleden diskettes geformatteerd. Wat dan opvalt dat het formatteren in het ene diskette station meer lawaai maakt, dan in andere diskette station. Mijn indruk was dat het formatteren in een lawaaierige diskette station meer slechte sectoren oplevert, dan in een stillere diskette station. Een oplossing heb ik hiervoor dan ook niet. Het beste is, waar mogelijk, diskettes te vermijden.
Link naar reactie
[quote:e6f8f5ada4]Wanderer, de diskettes zijn door ieder systeem, van 95 tot XP normaal gesproken uit te lezen! Stel je voor dat dat niet zo was! Ik heb voor die tijd nooit problemen gehad met uitlezen van diskettes. En ik heb nog diskettes liggen van Win95, die voordien keurig door WinXP te lezen waren.[/quote:e6f8f5ada4] Helemaal mee eens,ik had mij voorzichtiger moeten uitdrukken. Deze opm. van andre@home,no offence :wink: [quote:e6f8f5ada4]Mijn ervaring nl dat XP diskettes beschadigd die vervolgens in win98 niet meer leest.... [/quote:e6f8f5ada4] en deze tekst [quote:e6f8f5ada4]So, from inside Vista do a full format of a floppy disk, this is necessary to set the boot sector of the floppy to look for the Vista boot file[/quote:e6f8f5ada4] op onderstaande site deed mij de opmerking maken. http://www.multibooters.co.uk/floppy.html Maar een floppy moet,zoals terecht opgemerkt door perloc,natuurlijk in elk Windows systeem te lezen zijn. Greetz
Link naar reactie
Ik heb van mijn leven al heel wat diskettes weggegooid: het is inderdaad een onbetrouwbaar medium. Maar dit is zó significant, dat ik niet geloof de schuld bij de diskettes te moeten zoeken, temeer daar ze in een andere computer wel vlot leesbaar zijn. Er is iets anders aan de hand met deze computer, maar ik weet niet wat. Diskettes worden door mij nauwelijks nog gebruikt, maar bij de reparatie van die computer waren er twee diskettes met de .LEX files voor Word in het Portugees. Die zou ik graag willen hebben. Maar die diskettes bleken inderdaad fout want ook in de WinME computer werkten ze niet. Ik ben al lang op zoek naar een manier om spellingcorrectie in het Portugees te kunnen doen. Office levert ze niet (meer, Proofing Tools) en ik ben haast verplicht twee keer Office te moeten aanschaffen om zowel in het Engels als in het Portugees spellingcontrole te kunnen doen. Je kunt in Word wel vertalen, maar eerstens is de vertaling zó belabberd dat het de moeite niet waard is en je het beter zelf kunt doen, maar nog erger is dat alleen Braziliaans Portugees beschikbaar is en geen Portugal Portugees. Dus de diskettes kunnen de vuilnisbak in? perloc
Link naar reactie
@Lange Pier, kun je daar iets meer over zeggen? Met welke versie van Norton Disk Doctor kon je diskette problemen oplossen? Overigens was ik zelf vroeger een Norton gebruiker. Ik begon met Norton Utilities 2.0 voor Win95. En later versie 3.0 4.0 4,5 2001. En ook nog Norton SysteemWorks 2001, 2002 en 2003. Daarna keerde ik dit product de rug toe. Maar heb nog wel de installatie CD's en handleidingen bewaart.
Link naar reactie
Ben wel benieuwd naar het antwoord van Lange Pier. Maar het is niet het probleem waar ik mee worstel. NDD (die ikzelf (denk ik) ook gebruikt heb in een grijs verleden) kan misschien problemen oplossen met onleesbare diskettes. Maar niet met een weigerende drive! Ik heb ontdekt dat mijn MBR corrupt was. Die heb ik hersteld met de WinXP install CD. Je krijgt wel een waarschuwing die je benauwd maakt: "Fixmbr kan de hele Fat table in de war gooien!" Het is goed gegaan, maar daarmee is mijn diskette probleem niet opgelost. Ik zit te denken aan een virus en ik meende omdat de MBR (Master Boot Record) in de fout was dat dat zou kunnen komen door dat virus. Niet dus. Mijn virusscanner F-prot heeft niets gevonden. Wat denken de heren, zou een virus de oorzaak kunnen zijn?? perloc
Link naar reactie
De versie weet ik niet meer maar het was idd een onderdeel van Norton Utilitys, weet niet of er een stand alone versie te vinden is en of dat de huidige NDD hetzelfde doet. Probeer deze eens. http://rbytes.net/software/flobo-floppy-disk-repair-review/ Het lost idd geen hardwareproblemen op, de drive en kabel al eens gewisseld? Die MBR wordt vaak aangepast door Partition magic maar ook Acronis doet dat, te repareren met Testdisk die de reserve gewoon terug schrijft.
Link naar reactie
[quote:925308f4f1="Lange Pier"]De versie weet ik niet meer maar het was idd een onderdeel van Norton Utilitys, weet niet of er een stand alone versie te vinden is en of dat de huidige NDD hetzelfde doet. [/quote:925308f4f1] Dan zou het dus zelfs nog wel Norton Utilities voor DOS geweest kunnen zijn, van Peter Norton http://en.wikipedia.org/wiki/Norton_Utilities
Link naar reactie
Ikzelf gebruikte vroeger voor date herstel op diskettes en harde schijf de commerciële SpinRite 5.0, die wel probeerde data te verplaatsen van slechte cluster naar de goede clusters. Zodat alleen de data in de slechte sectoren verloren ging. SpinRite 5.0 ondersteund echter alleen FAT. En is er geen shareware versie van beschikbaar.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...