Ga naar inhoud

XP Setup ziet HDD niet.


anoniem

Aanbevolen berichten

Gigabyte GA-K8N Ultra9 (AMD Athlon 64 op 939 socket) De nVidia chipset heeft een SATA-II controler (voor vier aansluitingen), waarop een SATA-II HDD Hitachi 500GB. Bovendien is er een SiI SATA-I controller (ook voor vier aansluitingen), waarop een WD Raptor SATA-I 40GB. Deze laatste wil ik als systeemschijf gebruiken. In het BIOS zijn alle SATA items enabled, 1st bootup= CDROM, en 1st priority van de HDD's is de Raptor, 2nd de Hitachi. Floppy met SI3114r driver erin, en Slipstreamed XP HE SP3 erin. Tijdens XP setup vanaf CDROM vind setup wél de Hitachi, maar niet de Raptor, waarop ik nou juist XP wil installeren. Een oplossing zou zijn de Raptor ook op de nVidia controller te zetten, hoewel een SATA-I schijf, en dan dus naast de Hitachi (SATA-II). Zou dat problemen geven? Heb dank.
Link naar reactie
Nee, geen probleem. SATA II is backwards compatibel. Het probleem zit hem in het feit dat je bios de Raptor ziet en Windows (Fdisk) niet. Je zou kunnen nagaan hoe de Raptor is geformateerd en of deze is geformateerd, nu zul je niet de rijkdom hebben even je raptor te testen in een andere PC? Zitten er jumpers op die Raptor (voor RAID) of grote bestandsindeling? InternEd Hopende je op weg te hebben geholpen.
Link naar reactie
De situatie waarin setup de Raptor niet kon vinden was met de SATA-1 Raptor op de SiI SATA-1 controller en de SATA-2 Hitachi op de nVidia SATA-2 controller. Leek me de juiste opstelling. Nu ik beide op de Nvidia SATA-2 controller heb, wordt de Raptor wél gevonden. Setup intussen in volle gang. Maar houdt dat nu in, mede wegens die downward compatibility van SATA-2, dat de Hitachi "beneden zijn kunnen" zal presteren?
Link naar reactie
De schijf werkt gewoon op de snelheid waarvoor hij is gemaakt en gebruikt ook de extra's, 3 gb/s dus en als de controller ook SATA 3 gb/s is. De ander is een 1,5 gb/s die op een 3 gb/s controller zit en werkt dan op die snelheid en mogelijkheden. Sata 1 of 2 bestaan niet, alleen bij verkopers. http://www.serialata.org/developers/naming_guidelines.asp
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...