Ga naar inhoud

Hoe koppel ik pc aan tv, audio, beamer etc.?


anoniem

Aanbevolen berichten

Oude (Medion) tv, nog zo'n bol 4:3 ding, oude speakers (2) en oude losse audio componenten. Weg er mee dus. Wat gaan we aanschaffen? TV, audioset (?) met speakers en een (media) pc. Alles komt in dezelfde wandkast te staan. Wat heb ik zoal in m'n hoofd? Ik wil graag de pc op de tv aansluiten zodat ik daarop ook internet heb en overig pc werk. Echter als de familie (lees, de kinderen) de pc opeisen dan wil ik met mijn draadloos toetsenbordje en muis (vastgemaakt op 'n plankje) kunnen schakelen naar de (extra) pc monitor er naast zodat ik verder kan gaan. Radio luisteren wil ik ook via de pc (maar kan ook via de tv meen ik). Concrete vragen: 1) Hoe staat nu een zgn home cinema set hierin? We willen graag zo'n surround (5.1) systeem hebben zodat je als het ware ondergedompeld wordt in de film. Moet ik dan alleen 5 surround speakers kopen en die op de tv of pc aansluiten? Er vanuit gaande dat daar een 5.1 aansluiting op zit. Of moet er ook een zgn home cinema versterker bij? 2) Wat is überhaupt nog de rol van een versterker of audioset in het geheel of, wat we nu hebben, de tuner/receiver? Is dat nog nodig, omdat radio gewoon via internet te beluisteren is? En versterkt een pc of tv ook de 5 surround speakers? 3) Idem voor de losse DVD-recorder. Zo'n ding zit toch ook vaak al in een media pc? Zelfde geldt waarschijnlijk voor een blu-ray speler? Al met al, nogal wat hoofdbrekers. Heeft iemand bruikbare tips of weet een handige site waarop alles duidelijk in Jip en Janneke taal is uitgelegd? Op termijn willen we namelijk ook nog een beamer aansluiten op de pc en die aan het plafond hangen. En dan zo'n afrolbaar projectiescherm op de muur
Link naar reactie
Je kan niet tegelijkertijd twee toetsenborden en twee muizen op een computer aansluiten, en verwachtten dat je tegelijkertijd erop kan werken. "Concrete vragen: 1) Hoe staat nu een zgn home cinema set hierin? We willen graag zo'n surround (5.1) systeem hebben zodat je als het ware ondergedompeld wordt in de film. Moet ik dan alleen 5 surround speakers kopen en die op de tv of pc aansluiten? Er vanuit gaande dat daar een 5.1 aansluiting op zit. Of moet er ook een zgn home cinema versterker bij?" Nee, je hebt daarvoor toch echt een home cinema set nodig, alleen speakers zijn daarvoor niet voldoende. "2) Wat is überhaupt nog de rol van een versterker of audioset in het geheel of, wat we nu hebben, de tuner/receiver? Is dat nog nodig, omdat radio gewoon via internet te beluisteren is? En versterkt een pc of tv ook de 5 surround speakers?" Die receiver of HCS is wel degelijk nodig. Zonder de versterker gaat het gewoon niet werken. Verder kan de receiver dingen doen als upscaling, en zorgen dat het volume op alle speakers hetzelfde klinkt. Speakers staan namelijk bijna nooit ideaal, Linksvoor staat op 3 meter van de luisteraar, terwijl rechts op 3,5 meter staat, de plaatsing van de subwoofer is overal anders, net als de plaatsing van de speakers achter. Als alle speakers op hetzelfde volume stonden krijg je geen mooi geluid. De meeste apparatuur kan dat voor je gelijktrekken. "3) Idem voor de losse DVD-recorder. Zo'n ding zit toch ook vaak al in een media pc? Zelfde geldt waarschijnlijk voor een blu-ray speler? Al met al, nogal wat hoofdbrekers. Heeft iemand bruikbare tips of weet een handige site waarop alles duidelijk in Mickey Mouse taal is uitgelegd? Op termijn willen we namelijk ook nog een beamer aansluiten op de pc en die aan het plafond hangen. En dan zo'n afrolbaar projectiescherm op de muur." Als je naar een Beamer wilt gan, zou ik daar nu al rekening mee gaan houden, en gaan voor een set met 2 HDMI uitgangen, dat je zowel de TV Als de beamer tegelijkertijd kan aansluiten. Ja een DVD vind je vaak in een HTPC, en steeds vaker zie je dat er een Blu-Ray in zit. misschien wordt het wat duidelijker hoe een en ander werkt, aan de hand van mijn eigen set. Mijn set is qua aansluiten redelijk standaard, qua onderdelen wat minder ;). De TV is via HDMI aangesloten op mijn receiver. De HTPC is via HDMI aangesloten op de receiver, net zoals de Blu-ray. Een HDMI kabel kan zowel geluid als beeld vervoeren. Verder is mijn fileserver en mijn werkstation (niet op de foto) op de receiver aangesloten via een optische kabel. Stel ik wil een film kijken die op mijn HTPC staat. Ik stel op mijn receiver in dat de HTPC de bron is. De receiver haalt het geluid van de film uit het HDMI signaal, en speelt dat af over de 5.1 speakers. Het beeld, wat van mijn HTPC komt, is al op op Full HD, en gaat zonder verdere behandelingen naar mijn TV, weer via HDMI. Het geluid is nu fijn 5.1, en gaat naar mijn speakers. Als ik een DVD afspeel in mijn Blu-ray speler, stel ik op de receiver in dat ik mijn Blu-Ray als bron wil gebruiken. Een van de dingen die mijn receiver dan extra gaat doen, is het standaard resolutie beeld wat van de DVD komt, omrekent naar de Full-HD die mijn TV kan weergeven. Dit omdat mijn versterker dat mooier doet als mijn TV of de Blu-Ray speler. De reden dat mijn werkstation en mijn server ook aangesloten zijn op de receiver is dat ik graag muziek luister. Als ik dat via de HTPC moest doen, moet ik altijd mijn TV aanhebben voor wat achtergrondmuziek om mijn HTPC te bedienen.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...