Ga naar inhoud

Dualboot werkt niet


Aanbevolen berichten

Heb een pc met xp en 3 sata schijven, xp staat op. Nu vond ik in de kast een oude ide schijf en heb deze op master gezet. Hierop wou ik vista installeren, dit ging goed dacht ik. Heb een aangepaste installatie gedaan en netjes de ide schijf geselecteerd. Vond het al wat vreemd want kreeg tijdens de installatie nooit de melding dat er al een besturingssysteem aanwezig was. En het resultaat was dan ook dat de computer alleen vista wil booten. Als ik nu in de bios de sata waar xp opstaat kies dan start hij wel op met xp. Heb ook het programma vistabootpro geprobeerd maar die ziet alleen vista als besturings systeem. heb het even gehad met dualboot dus de ide schijf maar weer geformateerd en het systeem start weer netjes op in xp. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe ? Of weet iemand hoe ik het goed moet doen ? Elke reactie is welkom.
Link naar reactie
Indien de XP installatie op een SATA schijf aan een SATA controller hangt op AHCI mode dan zal Vista hier afhaken indien je niet de driver ervoor hebt geladen en dan heb je geen dualboot. Want als dat wel was had de XP schijf de bootbestanden van Vista erop en werd er bij elke boot gevraagt wat je op wil starten en was de XP MBR overschreven met die van Vista, dat was niet het geval. Vandaar dat VistaBootPro of als je EasyBCD had gebruikt niets kan vinden over XP. Je kunt ook via de BBS, de bios boot selector opstarten via een F toets die in beeld staat als je opstart, hoef je de bootsequence in de bios niet aan te passen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...