Ga naar inhoud

Beheerdersaccount degraderen tot beperkte mogelijkheden?


anoniem

Aanbevolen berichten

Beste Windowskenners, Nadat ik getroffen ben door een virus (W32/Autorun.worm.c) — waardoor mijn computer vreemd ging doen en uiteindelijk niet meer opstartte — wil ik mijn beveiliging wat opkrikken. Nu is een onderdeel daarvan dat ik mijn gebruikersprofiel wat rechten wil ontnemen, eigenlijk zoals ook in Linux. Het ontzichtbare Administrator-profiel van XP heeft bij mij een wachtwoord, nu wil ik van mijn eigen profiel een profiel met beperkte rechten maken. Het probleem is dat dit niet kan, XP geeft aan minimaal één beheerdersaccount nodig te hebben. Mijn vraag aan jullie: is er een manier om tóch te forceren dat mijn (enige) gebruikersaccount een profiel met beperkte rechten wordt? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat dit moet kunnen, maar kan het nergens meer terugvinden. Een tweede profiel maken vind ik lichtelijk onzinnig omdat ik al een Administrator-profiel heb dat als root fungeert. Alvast bedankt voor elke hulp die jullie kunnen bieden! - Bas
Link naar reactie
Is al weer een hele tijd geleden dat ik met XP aan de slag was. Ik meen me te herinneren dat ik dat toendertijd oploste door een tweede account aan te maken en vervolgens de settings van het oorspronkelijke account te kopiëren. Vervolgens en van de twee accounts degraderen naar een gewone gebruiker zonder admin rechten.
Link naar reactie
Ok, maar dan zit ik dus met dubbele accounts, dat is juist wat ik probeer te voorkomen. Ik snap het hele idee van extra profielen maken en van beperkte rechten. Wat ik probeer te bereiken is dat ik mijn [b:4df36c4558]enige[/b:4df36c4558] gebruikersprofiel naast Administrator wil degraderen tot beperkte rechten. Ik weet dat het moet kunnen (via een omweg, niet via de standaard XP gebruikersinterface), maar ik kan niet vinden hóe. Ik hoop dat er hier iemand is die hier al een keer mee bezig is geweest die mij kan vertellen hoe het moet of waar ik de informatie vind om het zelf uit te dokteren. Google geeft me alleen maar resultaten die zeggen hoe je nieuwe profielen met beperkte rechten moet maken, maar daar heb ik dus niets aan. - Bas
Link naar reactie
[quote:f59088d8b6="BasHamar"]Mijn vraag aan jullie: is er een manier om tóch te forceren dat mijn (enige) gebruikersaccount een profiel met beperkte rechten wordt? Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat dit moet kunnen, maar kan het nergens meer terugvinden. [/quote:f59088d8b6] Als je Windows XP Professional opstart in veilige modus, en inlogt met het Administrator account, dan in Start > Uitvoeren typt [code:1:f59088d8b6] control userpasswords2 [/code:1:f59088d8b6][Enter] Daar selecteer je de gebruikersnaam die lid is van de Hoofdgebruikers. Klik dan op Eigenschappen. Klik op Tabblad Groeplidmaatschap. Klik daar op gebruikers met beperkte rechten. Maar let op! Dit is niet aanbevolen. Dit omdat de Administrator rechten account is vereist om Applicaties te installeren. Zodat je dan weer dat account zou moeten upgraden. Gebruik in ieder geval niet je verborgen Administrator account om applicaties mee te installeren. Zie verder je oude topic over [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=177198&highlight=][XP] Account met beperkte rechten.[/url]
Link naar reactie
[quote:b2058303c8="jolo"]Maar let op! Dit is niet aanbevolen. Dit omdat de Administrator rechten account is vereist om Applicaties te installeren. Zodat je dan weer dat account zou moeten upgraden. Gebruik in ieder geval niet je verborgen Administrator account om applicaties mee te installeren.[/quote:b2058303c8]Ehm, dit begrijp ik niet helemaal... Dat ik admin-rechten nodig heb om programma's te installeren is logisch, maar waarom zou ik daar niet het verborgen admin-account voor gebruiken? Kwestie van "Uitvoeren als..." gebruiken.[quote:b2058303c8="jolo"] Zie verder je oude topic over [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=177198&highlight=][XP] Account met beperkte rechten.[/url][/quote:b2058303c8]Wow! En oeps... Meestal weet ik wel wat ik in het verleden heb gevraagd, maar deze was me toch echt ontschoten. Overigens staat daar niet het antwoord dat ik zocht, maar wel grappig om te zien dat ik daar al eerder mee bezig ben geweest. Kleine kanttekening: ik ga waarschijnlijk het inlogscherm vervangen door de ctrl-alt-del-inlog zodat ik altijd makkelijk als admin kan inloggen voor simpele dingen als Windows Update. Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, spoedig uitslag over of het is gelukt. - Bas
Link naar reactie
[quote:5cd8f5b046="BasHamar"]maar waarom zou ik daar niet het verborgen admin-account voor gebruiken? [/quote:5cd8f5b046] Als die verborgen admin-account beschadigd raakt, heb je geen Administrator account meer om op terug te kunnen vallen. Bovendien is het meer gebruikelijk naast de Verborgen Administrator- en het hoofd account, een extra account aan te maken met beperkte rechten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...