Ga naar inhoud

Hoe zet ik een server op?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil graag thuis een server opzetten (oefening) , in ben in het bezit van MS Server 2003. Kan ik deze bijvoorbeeld op een laptop installeren en vanuit daar gaan beginnen. Mijn aansluitschema ziet er nu zo uit; isp (fiber-power upc) modem> netgear router > pc 1 (desktop) > pc2 (laptop wireless, Windows 7) > pc3 (laptop Server 2003) . Nu wil ik die laatste gebruiken als server. Moet ik wat veranderen aan het aansluitschema? Kan ik die laptop uberhaupt gebruiken als server? Het is puur om te oefenen en de basis te leren. Ik probeer een hoop via google in (les) boekwerk te achterhalen de rest hoop ik hier uit te vogelen.
Link naar reactie
Zou gewoon moeten werken. Besef je overigens, dat in een gemiddeld netwerk, elke pc een server is? En dat windows server 2003 gewoon een variant van windows xp is? In plaats van "Windows XP Server" heeft MS gekozen voor Windows Server 2003. Functionaliteit en hulpprogramma's zijn aangepast voor een eenvoudige opzet van een server en het beheren ervan. Met een goed gebruikersbeleid is het ook mogelijk om XP zelf als server in te zetten... of Vista... of Windows 7. Berouwbaarheid en stabiliteit kan je zelf onder meer uitbreiden door goede hardware in te zetten, schijven in RAID te plaatsen en goed na te denken over backup's.
Link naar reactie
Als het slechts voor een oefening is, waarom gebruik je dan geen virtuele machine? VMWare is hier heel erg goed in. Gebruik bijvoorbeeld VMWare Workstation. Daarbij kun je snapshots maken, als je iets verkeerd doet ga je gewoon terug naar een snapshot en hoef je niet alles opnieuw te doen. Ook kun je gemakkelijk en snel clients maken door ze te klonen. Een gratis alternatief is VirtualBox, maar deze is wel een stuk minder professioneel.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...