Ga naar inhoud

Hoe stel ik VPN in op router?


anoniem

Aanbevolen berichten

Ik wil een VPN instellen in me router, maar weet niet precies naar welke IP ik dat moet instellen: Ik bedoel, ik wil gewoon met de Windows XP VPN werken en moet dan dus in mijn router port 1723 forwarden en GRE pakketen toestaan. Ik wil extern naar 2 verschillende pc's achter me firewall kunnen verbinden (niet tegelijk natuurlijk, want dat kan niet) maar welk IP adres moet ik dan instellen voor die port en GRE pakket?
Link naar reactie
Voor het forwarden moet je het IP adres van je eigen pc invullen. Je moet het zo zien: Op het moment dat er een pakketje van buiten af binnenkomt op een bepaalde poort (in dit geval dus 1723) gaat de router kijken naar welk IP binnen het interne netwerk hij dat moet doorsturen (forwarden). Vandaar dat je daar je eigen lokale ip-adres moet invullen. Dit kun je opvragen met behulp van het commando 'ipconfig' Bij een VPN worden alle aangesloten pc's onderdeel van een virtueel netwerk. Overigens is het wel noodzakelijk dat één van die pc's een VPN server draait. Je kunt trouwens ook eens naar het programma Hamachi kijken. Dit gratis programma installeer je op de pc's die je deel wilt laten uitmaken van het virtuele netwerk. Het installeert zich als een virtuele netwerkkaart. Op het moment dat je Hamachi start, krijg je een IP-adres toegewezen, waarmee je met de andere pc's (die op dat moment dus ook Hamachi moeten draaien) kunt communiceren. In dat geval hoef je je niet druk te maken over een VPN-server. Je maakt namelijk gebruik van de server van Hamachi (tegenwoordig onderdeel van de firma LogMeIn). Doordat je gebruik maakt van de server van Hamachi hoef je ook geen poorten in de router meer open te zetten. Een extra aardigheidje is dat je nu wel degelijk met beide externe pc's tegelijkertijd een netwerk kunt opbouwen. Samengevat: 1. Installeer op de betrokken PC's het programma Hamachi 2. Start Hamachi op en creëer een nieuw virtueel netwerk 3. Je kunt nu alles doen wat je anders ook al binnen je interne netwerk kan doen.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...